۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۸۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ دسته: تولید
۰

سردار مهری رئیس پلیس راهور کشور ضمن بیان اینکه تردد خودروهای فرسوده تا زمانی که معاینه فنی دارند ایرادی ندارد، گفت: در شرایط فعلی به ازای ورود هر خودروی خارجی، ۶ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور کشور گفت: در شرایط فعلی به ازای ورود هر خودروی خارجی، ۶ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می‌شود و تردد خودروهای فرسوده تا زمانی که معاینه فنی دارند، ایرادی ندارد.[۱]

تعداد خودروی اسقاطی بر اساس قیمت خودروی وارداتی تعیین شود

در حال حاضر روند اجراییِ قانون‌ اسقاط در برابر واردات خودرو بدین گونه است که بدون توجه به قیمت خودرو و فقط با توجه به مصرف سوخت آن، تعداد گواهی اسقاطی که واردکنندگان ملزم به ارائه آن هستند تعیین می شود؛ در صورتی که منطقی است تعداد گواهی اسقاط بر اساس ارزش هر خودرو تعیین شود.

بدین صورت که هر چه قیمت خودروی وارداتی بیشتر باشد، واردکننده ملزم به اسقاط تعداد بیشتری خودروی فرسوده شود و گواهی اسقاط بیشتری ارائه دهد.

لزوم تسریع در روند خروج خودروهای فرسوده برای توسعه بازار صنایع خودروسازی 

در صورت اسقاط تمامی خودروهای فرسوده به صورت سالیانه، خودروسازان حدود سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه بیش از حالت فعلی خودرو خواهند فروخت و این اتفاق منجر به توسعه بازار صنایع خودروسازی خواهد شد.

گفتنی است بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و هر ساله به تعداد این خودروها افزوده می شود. طبق گفته کارشناسان برای از رده خارج کردن این تعداد خودرو بایستی تقاضای گواهی اسقاط تا سال ۱۴۰۴ به ۴ برابر حالت فعلی برسد.

الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودرو

با توجه به حمایت دولت از خودروسازان، مجلس می تواند خودروسازان را به نحوی ملزم به ارائه گواهی اسقاط نماید که فشار تدریجی بر خودروسازان وارد شود و در نهایت به بهبود فناوری سوخت محصولات خودروسازان منجر شود.

در این راستا پیشنهاد می شود در ابتدای کار به ازای تولید دو محصول پرمصرف، خودروسازان یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کدخبر: ۶۳۵۶۲۹۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.