۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۴۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ دسته: کشاورزی
۰

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت کشت گندم در کشور گفت: تا ۱۴ آذرماه سال جاری سطح کشت گندم آبی ۱.۶ میلیون هکتار و گندم دیم ۳.۴ میلیون هکتار گزارش شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کارشناسان برای توسعه کشت دیم محصولات کشاورزی همواره از دو روش افزایش وسعت اراضی کشت دیم و افزایش بهره وری در کشت دیم به منظور افزایش تولید یاد می کنند.

افزایش بهره وری، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در توسعه کشت دیم

در سالیان اخیر وزرات جهاد کشاورزی سیاست بهره وری در کشت دیم را به منظور افزایش تولید در پیش گرفته است و طی این سال ها موفق شده همزمان با افزایش تولید، سطح زیر کشت اراضی دیم را از ۶.۵ میلیون هکتار به ۶ میلیون هکتار کاهش دهد.

علاوه بر این تا اواخر آبان ماه سال جاری سطح زیر کشت گندم آبی نیز از حدود ۲.۵ میلیون هکتار  به ۲ میلیون و ۵۰ هکتار رسیده است و سطح زیر کشت گندم دیم هم حدود ۴۰۰ هزار هکتار کم شده است.

سهم ۱۸ درصدی کشت گندم دیم در زراعت کشور

سطح زیر کشت گندم دیم با ۴ میلیون هکتار و گندم آبی با ۲ میلیون هکتار بیش از ۵۰ درصد زراعت کشور را به خود اختصاص داده است.

استان های خوزستان، فارس، گلستان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و آذربایجان های غربی و شرقی به ترتیب بیشترین سهم از تولید گندم را به خود اختصاص داده اند.

در همین راستا اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی دیروز درباره وضعیت کشت گندم در کشور گفت: تا ۱۴ آذر ماه سال جاری سطح کشت گندم آبی یک میلیون و ۶۷۸ هکتار و گندم دیم ۳ میلیون و ۴۲۵ هکتار گزارش شده است[۱].

گفتنی است که با توسعه فناوری های کشت دیم و اصلاح بذور و ارقام گندم در مناطق مختلف کشور و همچنین خرید تضمینی گندم از کشاورزان می توان شاهد افزایش بهره وری در تولید گندم بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایانا کد خبر:  ۵۰۴۷۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.