۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۹۸۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ دسته: تولید
۰

خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت از در نظر گرفتن امتیازاتی برای واردات خودرو و واردکنندگان آن برای تشویق به تولید خودرو و سرمایه گذاری در داخل کشور خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، از در نظر گرفتن امتیازاتی در حوزه واردات خودرو خبر داده است تا خودروسازان خارجی برای تولید محصولات خود در ایران سرمایه گذاری کنند.

با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو در ابتدای دولت دوازدهم امیدهایی برای تصویب این قانون به وجود آمد، اما این طرح مسکوت ماند و وزارت صنعت طرحی جدید مبتنی بر افزایش تعرفه واردات تهیه کرده که در آن مشوق هایی برای واردکنندگانی که در ایران خودرو تولید می‌کنند، پیش‌بینی شده است.[۱]

لزوم سرمایه گذاری خارجی با نگاه انتقال فناوری موثر

حضور شرکت های خارجی در بازار ایران، در صورتی که منجر به افزایش رقابت شده و به انتقال فناوری و صادرات بینجامد، مطلوب است.

در این زمینه در ماده ۱۰ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، به «تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات» اشاره شده است.

اما نکته قابل توجه اینجاست که در این سرمایه گذاری ها بایستی توجه کرد که سهام شرکت های داخلی به طرف خارجی واگذار نشود زیرا در این صورت طرف خارجی سهام شرکت داخلی را در اختیار می گیرد و بدون اینکه دانش‌ را به متخصص ایرانی انتقال دهد، صرفاً از نیروهای خود استفاده و آن ها را در خط تولید مستقر می کند تا صاحب سهام حداکثری بشوند.

با این اوصاف به نظر می رسد ضروری است تا در قراردادهای خارجی، به ویژه قراردادهای شرکت های ایران خودرو و سایپا که بازار خودروی ایران در انحصار آنهاست دقت بیشتری شده و ملاحظاتی که منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی می شود در این قراردادها اعمال شود.

در واقع دقیق کردن نحوه انتقال فناوری طی این قراردادها و ملزم کردن آن به صادرات بخشی از محصولات تولید شده، پیشنهادهایی است که می تواند در تکمیل و بهبود قراردادها مورد استفاده قرار گیرد.

پینوشت:

[۱] تین نیوز کد خبر:۱۵۶۵۸۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.