۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۰۵۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای غربی در طول دهه های اخیر با ایجاد بازارهای اوراق طلا و عرضه گسترده آن توانسته اند از افزایش قیمت طلا در جهان جلوگیری نمایند. با این حال بانک های این کشورها به میزان اوراقی که منتشر کرده اند، طلای فیزیکی ندارند و به همین دلیل قادر به پرداخت طلای فیزیکی مردم نیستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در دهه های اخیر بانک های مرکزی کشورهایی همچون آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای توسعه یافته به طور گسترده به خلق و انتشار پول مبادرت ورزیده اند.

یکی از اثرات افزایش انتشار پول از سوی بانک های مرکزی افزایش قیمت محصولاتی همچون طلا در بازارهای جهانی است.

طلا از دیرباز به عنوان مطمئن ترین وسیله ذخیره ارزش و همچنین مبادله مورد استفاده مردم بوده است. با اینحال به دلیل محدودیت در میزان تولید طلا، امکان عرضه گسترده طلا از سوی کشورها فراهم نیست و از این رو با انتشار گسترده پول در جهان افزایش قیمت آن اجتناب ناپذیر است.

اما افزایش قیمت جهانی محصولاتی همچون طلا موجب کاهش اعتبار نظام مالی جهان می شود و کارایی سیاست های فعلی را با مشکل مواجه می نماید. از این رو بانک های مرکزی در کشورهای پیشرفته تلاش کرده اند با تدابیری از افزایش قیمت این فلز گرانبها جلوگیری نمایند.

بازارهای خرید و فروش اوراق طلا راهکار اصلی جلوگیری از افزایش قیمت

مشکل اصلی که موجب افزایش قیمت طلا در جهان می شود، کمبود عرضه این محصول به دلیل عدم امکان تولید گسترده آن در جهان است. از این رو کشورهای پیشرفته برای فراهم کردن امکان جلوگیری از افزایش قیمت طلا، بازارهای اوراق خرید و فروش طلا را ایجاد کرده اند تا بتوانند به طور نا محدود و بدون پشتوانه به عرضه طلا در جهان بپردازند.

راه اندازی بازار اوراق خرید و فروش طلا راهکار ویژه کشورهای غربی برای جلوگیری از افزایش قیمت طلا بوده است. در حال حاضر کشورهای غربی بر این بازارها تسلط دارند و از طریق عرضه بدون پشتوانه اوراق طلا از افزایش قیمت آن جلوگیری می کنند.

بانک های اوراق طلا تکمیل کننده برنامه کشورهای توسعه یافته

در کنار تأسیس بازارهای اوراق طلا، کشورهای توسعه یافته غربی بانک هایی را مخصوص جمع آوری طلای فیزیکی و ارائه اوراق قرضه طلا ایجاد کرده اند.

وظیفه این بانک ها جمع آوری طلای فیزیکی و متناسب با آن انتشار اوراق قرضه طلاست. اما در عمل از آنجا که نظارت مناسبی بر عملکرد این بانک ها وجود ندارد میزان اوراق منتشر شده از سوی آنها بسیار بیشتر از میزان طلای فیزیکی جمع آوری شده بوده است.

در واقع این بانک ها توانسته اند به ابزاری برای عرضه گسترده اوراق طلا برای جلوگیری از افزایش قیمت آن تبدیل شوند.

به طور خاص در طول ماه های اخیر هربار که قیمت هر اونس طلا به حدود ۱۳۰۰ دلار می رسد بانک های خرید و فروش اوراق طلا، حجم گسترده ای از اوراق را منتشر می کنند و از این طریق مانع از افزایش قیمت آن می شوند.

بانک های اوراق طلا حاضر به پرداخت طلای فیزیکی به مردم نیستند

بانک های اوراق طلا موظفند به پشتوانه طلای فیزیکی که از مردم جمع آوری می کنند به انتشار اوراق طلا بپردازند. اما در عمل این محدودیت رعایت نمی شود و این بانک ها از پرداخت طلای فیزیکی به دارندگان اوراق خود سر باز می زنند.

در واقع این بانک ها به میزان اوراقی که منتشر کرده اند طلای فیزیکی ندارند و به همین دلیل قادر به پرداخت طلای فیزیکی مردم نیستند.

به طور مثال بر اساس شواهد مطرح شده بانک مطرحی در سوئیس که یکی از بزرگترین بانک های مدیریت دارایی در جهان محسوب می شود به تازگی از پرداخت طلای مشتریان خود سر باز زده است.

افزایش گسترده تقاضای طلای فیزیکی موجب افزایش قیمت خواهد شد

با این حال در سال های اخیر به دلیل نوسانات گسترده مالی در جهان و همچنین افزایش عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی کشورهای غربی، تمایل مردم به خرید طلا به عنوان مرجع امن نگهداری از دارایی افزایش یافته است.

این مسئله موجب شده است بازارهای اوراق طلا و بانک های مخصوص عرضه اوراق طلا قدرت کمتری در پایین نگهداشتن قیمت طلا داشته باشند و انتظار می رود با وجود تلاش کشورهای توسعه یافته برای پایین نگهداشتن قیمت طلا، قیمت این فلز گرانبها در آینده روندی صعودی را طی نماید.

برگرفته از: دیلی اکونومیست و دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.