۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۵۹۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در حالی که چین از صادر کنندگان عمده جهانی در تمام محصولات می‌باشد؛ ایران سه دفتر فروش محصولات نانوتکنولوژی در چین دارد و در آینده نزدیک تعداد دفاتر خود را به ۶ دفترفروش محصولات نانو خواهد رساند.

به گزارش مسیر اقتصاد ، دکتر سعید سرکار  دبیر ستاد توسعه فناوری نانو چهارشنبه در اظهاراتی عنوان کرد: ما آینده درخشانی را در حوزه نانو متصور هستیم. تاکنون هم موفق عمل کرده ایم، به طوری که دو سال پیش در چین یک دفتر با هدف توسعه صادرات به چین راه اندازی کردیم.

سرکار بابیان اینکه وقتی در کشور چین سرمایه گذاری کنیم انگار روی ۴۰ کشور سرمایه گذاری کرده ایم، خاطر نشان کرد: چین معادل ۴۰ کشور است. این برای ما اولویت داشت چون اعتقاد داریم اگر در عرصه «های تک» نتوانیم خود را توسعه دهیم شرکت‌های دانش‌بنیان به بن بست می خورند. بنابراین امروز باید در رابطه با توسعه بازار شرکت ها تلاش کنیم.

صادرات به چین فراتر از صادرات به یک کشور است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه فروش محصول به کشور چین می‌تواند اتفاق خوبی برای ما در فناوری نانو باشد، بیان کرد: چین به‌عنوان یک سکوی پرش برای شرکت‌های دانش‌بنیان نانو می‌تواند عمل کند تا از چین به سایر کشورها صادر کنیم.[۱]

وی پیش‌ از این گفته بود حرکت از سمت اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را در گرو توسعه فعالیت‌های فناورانه می‌دانیم. همچنین اظهار کرده بود در زمان تحریم، کالاهای استراتژیک و حتی داروهای پیشرفته به کشور عرضه نمی‌شدند. باید توجه شود اقتصاد ما زمانی مقاومتی می‌شود که وابستگی‌های ما کمتر شود. با ایجاد کارخانه‌های مونتاژ خودرو و یا کالای خانگی اقتصاد ما مقاومتی نمی‌شود. زمانی پایه اصلی اقتصاد پویا می‌شود که به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.

دوبرابر شدن دفاتر فروش نانو ایران در چین

به گفته سرکار ۳ دفتر فروش محصولات نانو در چین داشتیم، ولی به‌زودی تعداد این دفاتر به ۶ دفتر افزایش می‌یابد تا بتوانیم محصولات خود را در این کشور توسعه دهیم. این موضوع می‌تواند آینده محصولات ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد.

لازم به ذکر است که صادرات به کشور چین از آن‌ جهت اهمیت بالاتری دارد که در چین قیمت تمام‌شده محصولات پایین است و بازار رقابتی قدرتمندی بر آن حاکم است.

پی نوشت:

[۱] مهر کدخبر: ۴۱۵۱۴۱۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.