۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۱۹۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ادعای کم کیفیت بودن گندم های تولید داخل از سوی کسانی مطرح می شود که در پی واردات هستند، گفت: گزارش هایی داریم که نشان می دهد کیفیت گندم های وارداتی از گندم تولید داخل پایین تر بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طی چند ماه اخیر پیرامون کیفیت گندم های تولید داخل و لزوم واردات این محصول برای افزایش کیفیت پخت نان بحث های زیادی شده است.

برخی با ادعای بی کیفیتی آرد تولید شده از گندم های داخلی و همچنین وجود خاک در گندم تحویلی به سیلوهای خرید، نسبت به این موضوع اعتراض کردند. در این میان وزیر بهداشت یکی از کسانی بود که کیفیت گندم های تولید داخل را پایین دانسته بود.

اما اخیرا وزارت جهاد کشاورزی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن پاسخ به سئوالات مطرح شده، کیفیت گندم های داخلی را قابل رقابت با نمونه های خارجی آن ارزیابی کرد.

ادعای بی کیفیتی گندم از سوی واردکنندگان مطرح می شود

در این راستا یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ۲۷ آبان آماه طی گفتگویی در مورد میزان و نوع کیفیت گندم های داخلی گفت: کیفیت گندم تولید داخل استاندارد مناسبی دارد و مطالبی که توسط برخی مسئولین مطرح شده از روی غفلت بوده است.

وی تاکید کرد: چگونه درست در سال هایی که در تولید گندم خودکفا هستیم و واردات نداریم کیفیت نان و گندم پایین آمده است؟! این ادعا از سوی افرادی مطرح می شود که در پی واردات هستند.

سیف با اشاره به اینکه براساس آزمایش های انجام شده کیفیت گندم و نان نسبت به چهار سال پیش ارتقا یافته است، گفت: سوال این است که چهار سال پیش یعنی در سال ۹۱ که ۷ میلیون تن گندم وارد شد آیا کیفیت گندم و نان مناسب بود و حالا که خودکفا هستیم و واردات نداریم ، کیفیت پایین است؟

این مقام مسئول در بخش کشاورزی تصریح کرد: نسبت درجه بندی کیفی گندم در برخی کشورها از جمله کشورهایی که مبداء واردات برای ما هستند مانند کانادا، آمریکا، روسیه و قزاقستان از گندم تولید داخل پایین تر است اما این کشورها اجازه واردات گندم را نمی دهند بلکه گندم را با اختلاط مناسب به بهترین کیفیت برای تولید آرد می رسانند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: گزارش هایی داریم که نشان می دهد کیفیت گندم های وارداتی از گندم تولید داخل پایین تر بوده است؛ اگر غیر از این بود گندم را در بازارهای جهانی ارزان نمی خریدند.

گندم خریداری شده از گندم قیمت گذاری شده پاک تر است

سیف در پایان گفت: امسال از ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم خریداری شده ۱،۳۹ درصد افت مفید و ۱،۳۶۶ درصد نیز افت غیرمفید بوده است یعنی گندم خریداری شده از گندمی که قیمت گذاری شده، پاک تر بوده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: برخی از ناخالصی هایی که قابلیت استفاده ندارد به صورت فیزیکی و برخی دیگر مانند گرد و خاک و سنگریزه نیز در فرآیند سرند جدا می شود و ممکن است از هر ۱۰۰ کیلوگرم گندم فقط ۱۰ کیلوگرم ناخالصی باشد که این میزان از قیمت گندم کم می شود و این طور نیست که پول اضافه پرداخت شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: مرکز پژوهش غلات کشور ماهانه از ۵ نوع نان سنتی در ۳۱ استان نمونه گیری می کند و امسال میانگین نمونه گیری ها نشان می دهد نمره کیفی گندم از لحاظ عطر، طعم، ماندگاری و سهولت در خوردن در مقایسه با سال گذشته دو نمره بالاتر رفته است .[۱]

حفظ خودکفایی در تولید گندم نیازمند اجرای صحیح قوانین در این حوزه

با توجه به تجارب و میزان حمایت کشورهای توسعه یافته نظیر روسیه از بخش کشاورزی خصوصا گندم برای تامین امنیت غذایی، نیاز است تا دولت دوازدهم نیز حمایت های خود از بخش کشاورزی و به ویژه گندم را تثبیت نماید.

در این راستا نیاز است دولت ضمن حفظ خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم، با اجرای صحیح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشکلات ایجاد شده در این حوزه را کاهش دهد.

از موارد مهمی که در اجرای این قانون باید مورد توجه دولت باشد، افزایش نرخ خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی به اندازه نرخ تورم سالیانه و اعلام هر چه سریعتر این نرخ ها است.

 

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صداوسیما کد خبر ۱۹۰۴۶۷۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.