۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۵۵۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر کم کیفیت بودن گندم های داخلی ارائه نشده و این برای اولین بار است که پس از گذشت چند سال از خودکفایی در تولید گندم، این اظهارات آن هم در زمانی که کشاورزان پیگیر مطالبات خود هستند، مطرح شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چند روزی است که به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران و عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، شایعات زیادی در رابطه با عدم اعتقاد برخی از مسئولین دولتی به تامین امنیت غذایی از طریق تولید داخلی گندم که یک محصول استراتژیک بوده، مطرح شده است.

بعضی شنیده ها حاکی از آن است که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از مخالفین اصلی سیاست خرید تضمینی گندم بوده و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان و عدم اعلام نرخ خرید تضمینی سال جدید زراعی نیز به همین دلیل است.

سازمان برنامه و بودجه برخلاف قانون که افزایش نرخ خرید تضمینی را حداقل به اندازه تورم تصریح کرده است، پیشنهاد افزایش ۱ الی ۲ درصدی در خرید گندم را داده است؛ این درحالیست که وزارت کشاورزی خواستار عمل به قانون در این زمینه است.

نقد کیفیت گندم داخلی توسط وزیر بهداشت همزمان با مطالبات کشاورزان

در این میان که بحث و گفتگو میان مسئولین متصدی تولید گندم در جریان است، ۲۳ مهرماه دکتر هاشمی وزیر بهداشت در مصاحبه ای به پائین بودن کیفیت آردهای مربوط به گندم های ایرانی اشاره کرده و گفت: حق مصرف کنندگان داخلی این نیست که گندم بی کیفیت داخلی مصرف نمایند.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع غنی سازی آرد، گفت: نانواها شاکی هستند و می‌گویند آرد ایرانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چسبندگی لازم را ندارد و می‌گویند حتما باید این گندم با گندم وارداتی مخلوط شود تا بتوانیم آن را استفاده کنیم و نمک بیشتری هم به آن نزنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: از طرفی نرخ جهانی گندم ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است در حالیکه ما گندم را با قیمت بیش از ۱۰۰۰ تومان می‌خریم. یعنی علاوه بر پرداخت این مابه التفاوت، نانوا هم مجبور است نمک بیشتری به خمیرش اضافه کند که این موضوع باعث آسیب دیدن سلامت مردم می‌شود و در حوزه سلامت هم باید هزینه جداگانه‌ای انجام دهیم.

این درحالیست که تا پیش از این، هیچگونه گزارشی مبنی بر کم کیفیت بودن گندم های تولید داخل ارائه نشده بود و این برای اولین بار است که پس از گذشت چند سال از خودکفایی در تولید گندم، این اظهارات آن هم در زمانی که کشاورزان پیگیر مطالبات خود هستند، مطرح شده است.

به نظر می رسد که مشکل آرد نانوایی ها از جای دیگری باشد و نحوه تولید و پخت هم در آن اثرگذار باشد. چرا که نارضایتی مردم از کیفیت نان و پخت نامناسب آن به پیش از خودکفایی در تولید گندم بر می گردد اما تاکنون وزیر بهداشت این موضوع را مطرح نکرده اند.

حجتی: بر اساس تحقیقات انجام شده کیفیت گندم داخلی مطلوب است

البته ۲۳ مهرماه محمود حجتی با بیان این که نمی دانم وزیر بهداشت چه گفته است، افزود: امروز در حد نیاز گندم داریم و به لطف خدا این امکان را داریم که گندم به حد کافی داشته باشیم و با وجود استفاده از گندم و آرد ایرانی شنیده می‌شود که نان‌ها شور و یا بی‌کیفیت است در حالی که این موضوع در مرکز پژوهشگاه آرد و نان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تحقیقات این موضوع را تأیید نمی‌کند بلکه باید دید که مشکل نانوا چه بوده است.[۱]

مسئولین نسبت به کالاهای وارداتی هم حساس باشند

مسئله تامین امنیت غذایی یکی از اساسی ترین سیاست‌های در دست پیگیری وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر بوده است که به همین منظور، تولید گندم داخلی در دستور کار قرار گرفته و موفق بوده است.

لذا ضروری است مسئولین در اظهارنظر در خصوص تولیدات داخلی نهایت دقت را داشته و پیش از انجام تحقیقات دقیق و علمی، در این خصوص اعلام نظر ننمایند.

البته حساسیت مسئولین در خصوص غذای مردم بسیار با اهمیت بوده و این حساسیت باید در خصوص بعضی کالاهای بی کیفیت وارداتی نیز اعمال شود.

پی نوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۱۱۷۳۴۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.