۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۱۸۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ دسته: تولید
۰

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد آلودگی کلانشهرها توسط خودروهای فرسوده ایجاد می شود، گفت: با گذشت سه ماه از ابلاغ قانون هوای پاک هنوز مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلان‌شهرهای کشور پنجشنبه گذشته در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه با گذشت سه ماه از ابلاغ قانون هوای پاک، مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود، افزود: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانیم از این شرایط بحرانی خارج شویم.

قائم مقام معاینه فنی کلان‌شهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آن ها داده شود و حتی حق معامله کردن آن ها نیز وجود ندارد[۱].

افزایش آلودگی هوا نتیجه لغو مصوبه خودرویی اسقاط

در ۱۸ مهرماه ۹۶ هیئت دولت با درخواست شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف موافقت کرد.

بر اساس این بخشنامه خودروسازان ملزم بودند به ازای تولید خودروهایی که مصرف سوخت آن ها کمتر است، تعداد کمتری خودرو اسقاط نمایند و در ازای تولید خودروهایی که مصرف سوخت آن ها بیشتر است و تأثیر بیشتری در افزایش آلودگی هوا دارند، خودروهای بیشتری را اسقاط نمایند.

به گفته نمایندگان مجلس، لغو این بخشنامه منجر به افزایش آلودگی هوا و تولید خودروهای بی کیفیت و با مصرف بالا می شود و ضروری است دولت این تصمیم خود را تغییر دهد.

پینوشت:

[۱]خبرگزاری ایسنا کدخبر:۹۶۰۸۲۶۱۵۵۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.