۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۷۷۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ دسته: تولید
۰

باستانی با بیان اینکه مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف مصوبه کارآمدی بود، گفت: با لغو این مصوبه دولت از خودروهای پرمصرف خارجی حمایت کرده است.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: دولت با لغو این مصوبه کارآمد، از خودروهای چینی بی کیفیت حمایت کرده است.

باستانی با بیان اینکه خودروهای فرسوده به چالش بزرگی تبدیل شده است و سلامتی مردم را به خطر می اندازد، گفت: طبق قانون بایستی ظرف گذشت یک سال تعداد مشخصی خودروی فرسوده از رده خارج بشود.

دولت بایستی برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات لازم را در نظر بگیرد

باستانی ادامه داد: خودروهای فرسوده از لحاظ مصرف سوخت، هزینه های تحمیلی به مالک خودرو فرسوده و ایمنی ضررهایی را به کشور متحمل می کنند.

وی افزود: هر خودرو اسقاطی یک مبلغی ارزش گذاری می شود و بخشی از ما به التفاوت آن با قیمت یک خودرو جدید را بایستی مالک خودروی فرسوده که صاحب خودرو جدید شده، می پردازد. بخشی از هزینه ما به التفاوت نیز باید بر عهده سازمان بهینه سازی مصرف سوخت باشد چراکه با نوسازی خودروها هزینه کمتری برای سوخت پرداخت می کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه علاوه بر مالک خودرو فرسوده و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، دولت نیز بایستی تسهیلات لازم در این بخش را در نظر بگیرد، افزود: متاسفانه در سالیان اخیر وجود خودروهای فرسوده و آلاینده مشکلاتی جدی ایجاد کرده و بایستی دولت تمهیدات لازم را برای تسریع در روند اسقاط خودروها بیندیشد.

الزام واردات به شرط اسقاط خودروی فرسوده طرح اثرگذاری بوده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه طرح الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده که چند سال از اجرای آن می گذرد، مصوبه خوبی بوده است، افزود: خودروهای وارداتی بیش از ۵ درصد از بازار خودرو داخل کشور را به خود اختصاص داده اند، از این رو عملیاتی شدن این مصوبه منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی گفت: گرچه الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده منجر به افزایش قیمت در خودروهای وارداتی شد، اما عمدتا دهک های بالا با خودروهای وارداتی سر و کار دارند و از این رو افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاثیر قابل ملاحظه ای بر عموم مردم نداشته است.

مصوبه اسقاط خودرو فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف کارآمد بود

باستانی در پایان با اشاره به اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده، تکمیل مصوبه قبلی الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده بود، گفت: با لغو این مصوبه خودروسازان تلاشی برای بهبود فناوری مصرف سوخت خودروها نخواهند کرد و این مسئله تاثیر قابل ملاحظه ای در واردات بنزین به کشور می‌گذارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.