۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۱۲۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ دسته: تولید
۰

اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وخامت شرایط آلودگی هوا در کلان شهرها و ضرورت تولید خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند، ایجاب می کند که در گام بعدی قانون، الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید خودروهای پرمصرف نیز اجرایی شود.

علی اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به سهم ۷۰ درصدی منابع متحرک در آلودگی کلان شهرها گفت: بایستی سن فرسودگی خودروها را کاهش داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه روند تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده با کندی مواجه شده است، گفت: از مسائلی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دستور کار دارد، الزام دولت به افزایش تسهیلات پرداختی به مالکان خودروهای فرسوده است.

اسدی کرم ادامه داد: کاهش سن فرسودگی خودرو علاوه بر بهبود وضعیت آلودگی هوا، منجر به نوسازی ناوگان شده و تولید ملی را رونق می بخشد.

ضرورت ارتقای استاندارد تولیدات داخلی به یورو ۵ و ۶

نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از عوامل آلودگی کلان شهرها تولید خودروهای بی کیفیت از لحاظ فناوری سوخت است، افزود: در حال حاضر در صنعت خودروی اروپا استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶ اجرایی شده اما در کشور ما خودروها همچنان با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید می‌شوند؛ بنابراین استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی در ایران به‌روز نیست و عقب‌تر از استانداردهای جهانی است. به همین دلیل خودروهای در حال تولید شرایط مناسبی از نظر میزان آلایندگی ندارند.

اسدی کرم با بیان اینکه بایستی تولید خودروهای پرمصرف متوقف شود، افزود: دولت بایستی خودروسازان را ملزم کند هر چه زودتر استاندارد آلایندگی محصولات خود را به یورو ۵ و ۶ ارتقا دهند.

ضرورت الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده

نماینده مردم بابک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده منجر به بهبود فناوری سوخت خودروسازان می شود، گفت: وخامت شرایط آلودگی هوا در کلان شهرها و ضرورت تولید خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند ایجاب می کند که در گام بعدی قانون، الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده برای تولید خودروهای پرمصرف نیز اجرایی شود.

گفتنی است علاوه بر تسهیلات دادن برای تسریع یافتن خروج خودروهای فرسوده روش های تضمینی دیگری وجود دارد؛ یکی از این روش ها مصوبه اسقاط در برابر واردات خودروهای خارجی است که به صورت تضمینی تعداد قابل توجهی از خودروهای فرسوده را از چرخه حمل و نقل کشور خارج کرده است.

لازم به ذکر است در طی اجرای این مصوبه، سالانه از ۷۵ هزار دستگاه خودرو که به کشور وارد می شد، با اسقاط ۴ خودروی فرسوده به طور میانگین به ازای هر خودروی وارداتی، ۳۰۰ هزار خودرو به طور سالانه اسقاط شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.