۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۴۷۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ دسته: تولید
۰

رئیس هیات عامل ایدرو گفت: در تمام قراردادهای خودرویی، خودروسازان داخلی و شرکای خارجی شان موظف به تولید با ۴۰ درصد ساخت داخل هستند. البته برای شروع، یک دوره زمانی به ایشان فرصت داده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیروز در حاشیه افتتاح نمایشگاه  خودرو با بیان اینکه در قراردادهای خودرویی با طرف خارجی سهم ۴۰ درصدی تولید داخل در نظر گرفته شده است، گفت: یک دوره زمانی برای اجرای داخلی سازی ۴۰ درصدی قطعات وجود دارد که در این زمان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اجازه داده است با یک درصد کمتری از ساخت داخل وارد کار شویم.

معظمی تاکید کرد: قطعه سازان برای افزایش قدرت رقابت پذیری و صادرات باید تجمیع شوند و وزارتخانه طرحی را در این زمینه شروع کرده که درمرحله ابتدایی است.[۱]

توسعه فناوری ساخت قطعات در قرارداد با شرکای خارجی

در صورتی که مفاد مدنظر در قرارداد طبق گفته های رئیس هیات عامل ایدرو محقق شود، فناوری «ساخت» قطعات توسعه خواهد یافت و ماشین‌ها و ابزار تولید نیز متناسب با قطعات به‌روز خواهد شد. در کنار آن نیز تعدادی از قطعه سازان ایرانی امکان ورود به شبکه قطعه سازان برندهای خارجی را خواهند یافت.

از همین رو با اجرای قراردادها، صنعت قطعه‌سازی در وضعیت بهتری نسبت به شرایط کنونی قرار خواهد گرفت، اما مسئله‌ای که لازم است به آن توجه شود نحوه توسعه و سطح پیشرفت این صنایع است.

درواقع این قراردادها هرچند صنعت قطعه‌سازی را در شرایط بهتری قرار می‌دهد، اما صرفاً صنایع قطعه‌سازی را به این سطح می‌رساند که بتوانند از روی نقشه‌های از پیش طراحی‌شده، قطعات جدید را ساخته و مونتاژ نمایند.

توان طراحی قطعات اولویت صنعت قطعه سازی

فرآیند ساخت قطعات تنها بخشی از فرایند طراحی تا تولید قطعات است که اتفاقاً از درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار است.

پس از داخلی سازی خودروهای مذکور، هرچند قطعه سازان توانایی تولید قطعات این خودروها را به دست می آوردند اما در حال حاضر همان قطعه سازان امکان طراحی و توسعه و طراحی به‌روز همان قطعات را ندارند، چراکه هرگز در فرایند طراحی این قطعات ورود نداشته‌اند و مجالی برای یادگیری و سعی برای آن‌ها وجود نداشته است. لذا ضروری است ایجاد توان طراحی قطعه نیز در ادامه از طریق قراردادهای مذکور مدنظر قرار گیرد.

پینوشت:

[۱]شاتانیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.