۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۵۸۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ دسته: بانکداری ذخیره کامل، پول و بانک کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

نتایج یک نظرسنجی در کشور بریتانیا نشان داد که تنها ۱۵ درصد از نمایندگان پارلمان این کشور از چگونگی خلق پول در نظام بانکداری مدرن اطلاع دارند و ۸۵ درصد دیگر اطلاع درستی در این زمینه ندارند. مهم ترین مسئله در تغییر شرایط نظام پولی و اصلاح آن ایجاد فهم بهتر و دقیق تر در بین مسئولین است.

به گزارش مسیر اقتصاد نتایج یک نظرسنجی در کشور بریتانیا نشان داد که دانش نمایندگان پارلمان این کشور در زمینه شیوه خلق پول در نظام بانکداری مدرن بسیار کم است و آن ها اطلاعات و تصور درستی در این زمینه ندارند.

در نظام بانکی مدرن بانک های تجاری بخش عمده خلق پول را انجام می دهند و این کار از طریق وام دهی به مردم انجام می گیرد. این مسئله حتی در گزارش سال ۲۰۱۴ بانک مرکزی بریتانیا با عنوان «خلق پول در اقتصاد مدرن» به طور صریح بیان شده است.

در این گزارش آمده است: «وقتی یک بانک تجاری وامی را پرداخت می کند، در واقع یک حساب بانکی جدید ایجاد می کند و این اقدام در هر دو سمت ترازنامه بانک اعمال می شود. در واقع با این اقدام بانک ها پول جدید در اقتصاد خلق می شود.»

با اینحال طبق نظرسنجی انجام شده تنها ۱۵ درصد از نمایندگان پارلمان بریتانیا در پاسخ به این سئوال که «آیا وقتی بانک ها وام جدیدی می دهند، پول جدید در اقتصاد خلق می شود؟» پاسخ درست داده اند.

۶۲ درصد از نمایندگان به این سئوال پاسخ غلط دادند و در واقع تصور می کنند فرایند وام دادن بانک های تجاری ارتباطی با خلق پول ندارد. ۲۳ درصد دیگر نمایندگان پارلمان بریتانیا نیز هیچ پاسخی برای این سئوال نداشتند و هیچ تصوری در زمینه ارتباط وام دادن بانک های تجاری با خلق پول ندارند.

تصور غلط در خصوص خلق پول توسط دولت

طبق این نظرسنجی ۷۰ درصد از نمایندگان پارلمان بریتانیا بر این باورند که تنها دولت می تواند به خلق پول جدید اقدام نماید؛ این درحالیست که چنانچه گفته شد دولت هیچ نقشی در خلق پول ندارد و این بانک های تجاری هستند که بیش از ۹۷ درصد پول موجود در جامعه را خلق کرده اند.

تنها ۲۳ درصد از نمایندگان به درستی آگاهند که در نظام بانکداری مدرن دولت چنین توانی ندارد و در عمل نقشی در فرآیند خلق پول ایفا نمی کند. حدود ۶ تا ۷ درصد باقی مانده از نمایندگان نیز در این زمینه پاسخی نداشتند و تصوری در رابطه با دخالت دولت در خلق پول ندارند.

با غفلت سیاستمداران درخت جادویی خلق پول در اختیار بانک های تجاری است

سیاستمداران همواره در اظهارات خود به مردم اینطور عنوان می کنند که درخت جادویی خلق پولی وجود ندارد که به وسیله آن بتوان مشکلات را به سرعت حل کرد و برای انجام اصلاحات اقتصادی به زمان بیشتری نیاز است.

با اینحال این نظرسنجی نشان داد بخش عمده آن ها هیچ تصور درستی از درخت جادویی خلق پول که در اختیار بانک های تجاری قرار دارد، ندارند.

بانک هایی همچون بارکلیز، HSBC و RBS در حال حاضر خلق پول در بریتانیا را در اختیار خود دارند و پول های خلق شده را به هر سمتی که بخواهند جهت دهی می نمایند.

شرایط حاکم بر نظام پولی کشورها در حال حاضر به سود عده خاصی در جریان است و بخش عمده مردم جامعه از وضعیت موجود متضرر می شوند.

۸۰ درصد وام ها به بخش های مالی و خرید دارایی اختصاص می یابد

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد وام های اختصاص داده شده از سوی بانک های تجاری در اقتصاد بریتانیا به سمت بخش های مالی و خرید دارایی سوق داده شده که سود بیشتری را برای بانک های تجاری به همراه دارد.

از طرف دیگر این اقدام بانک ها موجب افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مسکن مردم شده و در عین حال نابرابری را در جامعه افزایش داده است.

بهبود نگاه سیاستمداران به شیوه خلق پول اولین گام برای اصلاح آن است

مشکلات ساختاری موجود در شیوه خلق پول در نظام بانکداری مدرن یکی از مسائل اساسی در حل بحران های اجتماعی همچون نابرابری، بازار مسکن و همچنین کاهش بار بدهی خانواده ها محسوب می شود.

اما این نظرسنجی نشان داد در بین مسئولین بلندپایه کشورهایی همچون بریتانیا کمبود دانش در زمینه نحوه کارکرد نظام بانکی مدرن به طور گسترده ای وجود دارد و در نتیجه مهم ترین مسئله در تغییر شرایط نظام پولی و اصلاح آن ایجاد فهم بهتر و دقیق تر در بین مسئولین است.

منبع: پازیتیو مانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.