۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت هند به منظور تسریع در اجرای پروژه های ریلی و جذب سرمایه های بخش خصوصی به این حوزه، به تازگی شرایط ویژه ای را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است؛ در این شرایط سود سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی تا ۱۲ درصد افزایش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند به منظور تسریع در اجرای پروژه های زیرساختی ریلی و همچنین جذب سرمایه های بخش خصوصی به این حوزه، به تازگی برنامه های خود برای توسعه زیرساخت های ریلی را اصلاح نموده و شرایط ویژه ای را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

در همین راستا وزارت راه آهن کشور هند اعلام کرده است قصد دارد با اعمال سیاست های حمایتی که موجب سود دهی بیش از ۱۲ درصدی پروژه های نوسازی زیرساخت های ریلی می شود، سرمایه های بخش خصوصی را به این پروژه ها جذب نماید.

سود ۱۲ درصدی در شرایطی که نرخ تورم در کشور هند در حدود ۳ درصد است، سود قابل توجهی محسوب می شود که می تواند انگیزه سرمایه های خرد و کلان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش دهد.

علاوه بر این در برنامه جدید دولت هند شرکت های توسعه دهنده می توانند با شرکت های بهره برداری از خطوط ریلی در سرمایه گذاری شریک شوند و به طور مشترک از عواید حاصل از بهره برداری از پروژه ها در آینده بهره مند گردند.

دولت هند برای تسریع در نوسازی زیرساخت های ریلی خود نهادی مستقل با عنوان «سازمان نوسازی ایستگاه های ریلی هند» راه اندازی نموده و وظیفه آن را برنامه ریزی برای در نظر گرفتن مشوق های مناسب برای جذب سرمایه ها و هماهنگی جهت تسریع در اجرای پروژه ها قرار داده است.

دولت هند همچنین در زمینه انعقاد قراردادهای پروژه های توسعه زیرساخت های ریلی شیوه قدیمی خود را کنار گذاشته و از روش های سریعتر و ساده تر استفاده می نماید.

در روش های قبلی ابتدا دولت یک شرکت را به عنوان اجرا کننده اصلی در نظر می گرفت و بر سر شرایط قرارداد اجرای پروژه با این شرکت به توافق می رسید، در ادامه دیگر شرکت ها امکان بهبود قرارداد و بدست آوردن آن را داشته اند. این روش به صرف زمان و هزینه زیادی تا نهایی شدن قرارداد نیاز داشت و به همین دلیل نه برای دولت و شرکت ها مطلوبیت نداشت.

در روش جدید دولت انعقاد قراردادها را طوری برنامه ریزی کرده که تنها یک بار و به طور همزمان شرایط پیشنهادی از سوی شرکت ها ارائه می شود و در کوتاه ترین زمان نتیجه نهایی به دست می آید.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.