۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۹۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ دسته: کشاورزی
۰

شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: در پشت اجرای ناقص سیاست خرید تضمینی گندم یک‌سری دلالان و مافیا وجود دارد که مخالف خود اتکایی در محصولات کشاورزی هستند و می‌خواهند با وارد کردن گندم و سایر محصولات کشاورزی به سودهای کلان دست پیدا کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد ناهماهنگی های پیش آمده در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و همچنین عدم پرداخت مطالبات گندم کاران باعث ایجاد نگرانی هایی در کشاورزان و گندم کاران شده است.

طبق قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است هر ساله بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و گندم را در پایان شهریور ماه اعلام کند.

همچنین دولت باید نرخ خریدهای هر ساله را حداقل به اندازه نرخ تورم سالیانه افزایش دهد تا کشاورزان در سال زراعی جدید بتوانند هزینه های تولید محصول خود را پوشش دهند.

علیرغم صراحت قانون در این موضوع، دولت به وظایف خود به درستی عمل نکرده و در آخرین اظهار ظر جدی مسئولین دولتی در این مورد، وزیر جهاد کشاورزی از اختلاف این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با اعلام نرخ خریدهای تضمینی خبر داد.

به گفته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان برنامه و بودجه بر خلاف قانون خرید تضمینی گندم پیشنهاد افزایش ۱ الی ۲ درصدی قیمت گندم برای سال آینده را داده است که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مغایرت دارد.

گندم سمبل خوداتکایی کشاورزی ایران است

در این راستا سخنگوی کمیسیون کشاورزی طی گفتگویی اعلام کرده است: در پشت این تصمیمات یک‌سری دلالان و مافیا وجود دارد که مخالف خود اتکایی در محصولات کشاورزی هستند و می‌خواهند با وارد کردن گندم و سایر محصولات کشاورزی به سودهای کلان دست پیدا کنند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گندم، نان مردم و امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند و سمبل خود اتکایی کشاورزی ایران است، گفت: سال گذشته جشن خودکفایی گندم را با حضور رئیس جمهور برگزار کردیم اما امسال میزان تولید گندم ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی در پیگیری حقوق کشاورزان باید مصمم باشد

علی‌ محمد شاعری همچنین در خصوص اقدام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دادن حواله خرید کود و بذر به گندم‌کاران در ازای مطالبات، اظهار داشت: دولت شعار حمایت از خودکفایی سر می‌دهد اما توانایی اجرای این برنامه را ندارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه وضعیتی که در پرداخت مطالبات گندم ایجاد شده است، به این معناست که وزارت جهاد کشاورزی توان دفاع از خودکفایی کشور را ندارد، گفت: گندم مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین محصول جهانی است و هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از نان شب مردم نباید در اقتصاد کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی مردم و کشاورزان را ناراضی و نگران می‌کنند و انگیزه را از کشاورز می گیرند، خاطرنشان کرد: بیش از ۳هزار میلیارد تومان در حال حاضر پول گندمی را که ۵ ماه قبل خریداری شده باقی مانده و اینگونه تصمیمات توهین به کشاورزان ایرانی است.[۱]

حواله بذر و کود به گندم کاران جایگزین مطالبات آنان نیست

همچنین کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ارائه کود و بذر به کشاورزان گفت: از بانک کشاورزی درخواست کردیم بر مبنای درخواست کشاورزان، مساحت زمین‌ آنان و تایید همکاران ما در مناطق، فارغ از اینکه کشاورز بدهی به بانک دارد یا خیر، نیاز کشاورز را برآورده و به نماینده بخش کود یا شرکت تولیدکننده بذر متصل شده و کود و بذر  مورد نیاز خود را دریافت کند تا کشت پاییزه به نحوه مطلوبی انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه به این بدهی کارمزدی تعلق نمی گیرد و فقط تا زمان فصل کشت معتبر است، گفت: این راه حلی بود برای اینکه کشت شان مختل نشود.

کشاورز با بیان اینکه وقتی کشاورزان  مطالباتشان را از دولت دریافت کردند مبلغ این نهاده‌ها از آن کسر خواهد شد، گفت: این به معنای آن نیست که دولت به جای مطالبات به کشاورزان کود و بذر می‌دهد، بلکه برای انجام مطلوب کشت پاییزه این اقدام انجام می‌شود.[۲]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر ۳۵۳۷۳۷

[۲] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۱۲۲۱۷۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.