۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۰۰۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

سازمان تجارت جهانی بعد از گذشت بیش از دو سال از بررسی پرونده ممنوعیت واردات محصولات شیلاتی کره جنوبی از ژاپن، علیه کشور کره جنوبی رأی صادر کرده است. دولت کره جنوبی اعلام کرده این رای را قبول ندارد و مردم این کشور نیز از تصمیمات سازمان تجارت جهانی به خشم آمده و تظاهرات اعتراضی کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۲۰۱۱ میلادی و درپی زلزله و سونامی در بندر فوکوشیما ژاپن که به انفجار نیروگاه هسته ای و بحران های زیست محیطی در این منطقه منجر شد، کشور کره جنوبی به منظور جلوگیری از واردات آبزیان غیر سالم، واردات شیلات از بندر فوکوشیما ژاپن را ممنوع کرده است.

علاوه بر این کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ میلادی واردات محصولات شیلات از ۸ بندر دیگر کشور ژاپن که در نزدیکی بندر فوکوشیما قرار داشته اند را نیز ممنوع اعلام کرد. به این ترتیب میزان واردات محصولات شیلاتی از ژاپن به کره جنوبی در سال های اخیر بسیار محدود بوده است.

با اینحال کشور ژاپن در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی علیه کره جنوبی در سازمان تجارت جهانی اقامه دعوی نموده و مدعی شده است بعد از گذشت ۴ سال از حادثه بندر فوکوشیما، اکنون باید این ممنوعیت واردات برداشته شود.

سازمان تجارت جهانی نیز این شکایت ژاپن را در دستور کار قرار داده و بعد از گذشت بیش از ۲ سال در هفته های اخیر رأی خود را به سود کشور ژاپن صادر نموده و کره جنوبی را ملزم به رفع ممنوعیت واردات کرده است.

به طور کلی رسیدگی به پرونده های تجاری در سازمان تجارت جهانی بسیار طولانی و طاقت فرساست و حتی بعد از تأیید نهایی نیز الزام اجرایی چندان قابل اطمینانی ندارد.

در مورد این پرونده نیز دولت کره جنوبی اعلام کرده رای سازمان تجارت جهانی را نخواهد پذیرفت و به دادگاه تجدیدنظر شکایت خواهد کرد.

گفتنی است مردم کره جنوبی نیز از اعلام خبر رأی سازمان تجارت جهانی علیه کشورشان خشمگین شده اند و علیه این سازمان تظاهرات کرده اند. تظاهرات علیه WTO در کشورهای جهان امری متواتر است و مردم معتقدند این سازمان در بسیاری از موارد ناعادلانه رأی می دهد و استقلال عمل کشورها را سلب نموده است.

منبع: پایگاه خبری ورلد کی بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.