۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۶۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

وزیر توسعه اقتصادی روسیه معتقد است در حال حاضر به دلیل عدم پایبندی کشورهایی غربی همچون آمریکا به قوانین سازمان تجارت جهانی، این سازمان جایگاه خود را از دست داده و اکنون گروه بریکس به عنوان پیشرو در عرصه قاعده گذاری نظام تجارت جهانی مطرح است.

به گزارش مسیر اقتصاد آقای ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در زمینه تحولات نظام تجاری جهان و تضعیف جایگاه سازمان تجارت جهانی گفت: «در حال حاضر به دلیل عدم تمکین برخی کشورها از اجرای قوانین سازمان تجارت جهانی، این سازمان جایگاه خود را از دست داده است.»

وزیر توسعه اقتصادی روسیه معتقد است در چنین شرایطی کشورهای گروه بریکس با اتحاد خود می توانند رهبر جدید جهان در عرصه تجارت جهانی باشند.

آقای اورشکین معتقد است در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی همچون آمریکا و کشورهای اروپایی که پیش از این رهبری سازمان تجارت جهانی را به عهده داشتند و این سازمان نیز در عمل در راستای منافع این کشورها قاعده گذاری می کرد، مواضع خود را تغییر داده و تمایلی به پیروی از قواعد سازمان تجارت جهانی ندارند.

در چنین شرایطی کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نقشی اساسی در برقراری قوانین تجاری در سطح بین الملل ایفا می کنند و پایبندی این کشورها به قوانین سازمان تجارت جهانی تنها دلیل ادامه حیات این سازمان محسوب می شود.

طبق گفته وزیر توسعه اقتصادی روسیه کشورهای عضو گروه بریکس در حال حاضر اتحاد و یکپارچگی مطلوبی در زمینه قوانین تجاری دارند و این اتحاد جایگاهی ویژه برای گروه بریکس در عرصه راهبری نظام تجاری بین الملل ایجاد کرده است.

کشورهای گروه بریکس درحال حاضر برنامه ای برای کنار گذاشتن سازمان تجارت جهانی ندارند اما با وجود این سازمان نیز گروه بریکس در رهبری تجارت جهانی پیشرو محسوب می شود.

در مقابل کشور آمریکا از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور همواره از عدم الزام این کشور به پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی سخن گفته و در عمل شرایط انزوای این کشور از قاعده گذاری نظام تجاری جهانی را ایجاد کرده است.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.