۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۶۱۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

یکی از پروژه های وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی توسعه گلخانه‌هاست؛ به همین منظور این وزارتخانه توسعه بیش از ۱۶ هزار هکتار واحد گلخانه ای را تا انتهای برنامه ششم توسعه در دستور کار خود قرار داده است. با اجرای این طرح ۴ میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه سال جاری برنامه ۱۹ دستگاه از جمله وزارت جهاد کشاورزی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۶ ابلاغ نمود.

یکی از پروژه های ابلاغی این ستاد به وزارت جهاد کشاورزی، توسعه، اصلاح و بازسازی ۲۶۱۳ هکتار از واحدهای گلخانه ای در سطح کشور بود.

توسعه‌ واحدهای کشت‌ گلخانه‌ای تأثیر به سزایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی ایفا می‌کند و به افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی در محصولات کشاورزی، خوداتکایی و ایجاد اشتغال پایدار می‌انجامد و راهبردی موثر برای ارزآوری و تولید ثروت در بخش کشاورزی است.

این نوع کشت به‌دلیل محدود بودن محیط، توان کنترل شرایط اقلیمی مانند دما و رطوبت و همچنین آفات و امراض تولید صیفی‌جات گلخانه‌ای را در اختیار قرار می دهد و یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمتر است، به همین منظور کشورها روز به روز توجه بیشتری به این نوع کشت می کنند.

در همین خصوص روز گذشته سیدمصطفی سیدپور مجری طرح گلخانه های کشور هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با توسعه گلخانه‌ها در برنامه ششم توسعه نزدیک به ۴ میلیارد متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، بیشترین افزایش گلخانه ها در استان فارس با ۲۸۳۵ هکتار، سیستان و بلوچستان ۲۵۸۰ هکتار و هرمزگان ۱۵۶۷ هکتار پیش بینی شده است.

وی درباره استفاده از آب های مرزی در بخش گلخانه های کشور اظهار داشت: وزارت نیرو در حال تامین آب برای توسعه کشاورزی در ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی ۱۰ استان مرزی است  و مطالعات میدانی برای این ۲۲۰ هزار هکتار  با اولویت توسعه گلخانه ها در حال انجام است.

توسعه گلخانه ها در سطح ۴۸ هزار هکتار برنامه ریزی شده که در برنامه ششم باید ۱۶ هزار هکتار آن محقق شود.

بنابر آمار، در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد. گفتنی است هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.