۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۴۶۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ دسته: کشاورزی
۰

از سال ۹۳ قانون انتزاع در کشور تصویب و اجرایی شده اما به دلیل اجرای ناقص، همچنان تداخل وظیفه بین وزارت صمت و کشاورزی وجود دارد؛ به گفته حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، برای تکمیل این قانون و ایجاد مدیریت یکپارچه در بخش کشاورزی به طرحی توسط مجلس نیاز است تا سایر دسترسی های بازرگانی در حوزه کشاورزی را نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با عدم اجرای کامل قانون انتزاع گفت: این قانون باید بصورت کامل توسط دولت دوازدهم اجرایی شود.

وی ادامه داد: به سبب اجرای صحیح قانون انتزاع در کشور، مدیریت واحد تولید و تجارت در زمینه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و این وزارتخانه مدیریت واحدی بر این حوزه داشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه دلیل تصویب قانون انتزاع را مدیریت جزیره ای بر زنجیره تولید تا توزیع محصولات داخلی دانست و گفت: این امر موجب بروز ایرادات اساسی در این زمینه می شد.

اجرای قانون انتزاع هزینه ها را کاهش داده است

حاجی دلیگانی بالارفتن هزینه های مدیریتی و ایجاد ساختارهای پیچیده را دو مورد از نکات منفی تفکیک وزارتخانه ها دانست و  گفت: خوشبختانه در حال حاضر این موارد بعد از اجرای قانون انتزاع به کمترین میزان خود رسیده است.

نماینده مردم شاهین شهر اظهار داشت: بعد از اجرای این قانون نتایج بسیار خوبی در حوزه کشاورزی بدست آوردیم که نمونه آن خودکفایی در تولید محصولات اساسی و کاهش تراز منفی تجاری در این بخش بود.

وی گفت: متاسفانه عده ای در کشور تفکر حمایت از تولید داخلی ندارند و درصدد واردات محصولات اساسی هستند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: با اجرای صحیح قوانین فعلی و نظارت نمایندگان مجلس باید در جهت حمایت از تولید ملی اقدام کنیم.

تکمیل قانون انتزاع نیازمند طرح نمایندگان مجلس است

این نماینده مجلس در مورد اجرای ناقص قانون انتزاع طی سال های گذشته گفت: متاسفانه همچنان چند سازمان بین دو وزارتخانه تداخل وظایف دارند که باید هرچه سریعتر طبق قانون انتزاع به وزارت جهادکشاورزی منتقل شوند.

وی افزود: در این راستا با مطالعه کارشناسانه باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دفتر صنایع غذایی و غیر فلزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی این موضوع نیازمند آماده سازی طرحی توسط نمایندگان مجلس است تا هرچه سریعتر این سازمان ها به وزارت کشاورزی منتقل شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.