۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۵۷۶ ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت اندونزی پس از افزایش ۲۱ درصدی قیمت تخم مرغ، طی ماه جاری اقدام به خرید و توزیع تخم مرغ های تولید داخل نمود تا از این طریق علاوه بر جلوگیری از نفوذ دلالان در بازار، از مصرف کنندگان کم درآمد نیز حمایت کرده باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت مرغداری اندونزی از دهه ۱۹۸۰ میلادی رونق چشم گیری یافت و تا به امروز توانسته است تا نیاز بازار داخلی خود را از طریق تولیدکنندگان خود تامین نماید.

از آنجایی که سطح درآمدهای خانوار این کشور اجازه ی تغذیه از منابع غنی از پروتئین گوشت قرمز را به مردم نمی دهد، سهم سبد مصرفی گوشت مرغ در سفره مردم اندونزی با حمایت دولت افزایش یافته است. از سویی دیگر بر اساس اطلاعات منتشر شده، طی سال های گذشته حدود ۱۲ میلیون نفر در این صنعت مشغول به فعالیت بودند.

اولویت قرار دادن تأمین نیاز داخلی از تولیدات داخلی

دولت اندونزی با برنامه ریزی مناسب در جهت تامین بخشی از غذای پروتئینی سبد خانوار اقدام به افزایش تولیدات صنعت مرغداری این کشور کرد و همواره تامین نیاز بازار داخل از طریق تولیدات داخلی اولویت بیشتری نسبت به صادرات یا واردات این محصولات داشته است.

ارزش صنعت طیور اندونزی بیش از ۳۴ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می شود و برخی از بخش های مهم این صنعت عبارت است از: تغذیه، پرورش، جوجه ریزی، کشتارگاه و پردازش که توسط مزارع پرورش مرغ انجام می شود.

اما صنعت مرغداری اندونزی نیز مانند سایر کشورهای دیگر تولیدکننده با خطرات ناشی از شیوع بیماری های طیور رنج می برد که یک مورد آن شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ بود که موجب زیان ۳۱۵ میلیون دلاری این صنعت شد.

افزایش قیمت تخم مرغ در اندونزی و نگرانی مسئولین دولتی 

اما اخیرا با اعلام مسئولین دولت اندونزی قیمت تخم مرغ در هفته های گذشته با افزایش چشم گیری مواجه شده است که این موضوع آثار سوئی بر مصرف تخم مرغ میان مردم کم درآمد می گذارد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دولت اندونزی بخشی از افزایش قیمت تخم مرغ به دلیل افزایش تقاضا در چند ماه اخیر ناشی از سودجویی برخی از عرضه کنندگان تخم مرغ در فروش این محصول به خریداران است.

بر اساس آمار بانک مرکزی اندونزی قیمت هر کیلو تخم مرغ در هفته گذشته با ۲۱ درصد افزایش به ۲ دلار رسید که این میزان افزایش قیمت طی دو سال اخیر بی سابقه است.

همچنین علت دیگر افزایش قیمت این محصول در بازار ناشی از افزایش قیمت خوراک طیور به دلیل کاهش ارزش پولی ملی اندونزی در قبال دلار آمریکا است که این موضوع منجر به افزایش قیمت تولید تخم مرغ می شود؛ هر چند تاثیر افزایش قیمت خوراک در قیمت فعلی بازار چندان زیاد نیست.

برنامه ریزی دولت اندونزی به منظور کاهش قیمت این محصول

بر اساس اعلام وزیر زراعت اندونزی با توجه به نقش اساسی این محصول در تامین پروتئین مصرفی مردم کم درآمد، دولت قصد دارد در برنامه ی مشخصی قیمت تخم مرغ را به کمتر از ۲ دلار برساند.

طبق آمارهای اعلامی تا ماه جاری تولید تخم مرغ در این کشور حدود ۷۳۳ هزار تن و میزان تقاضای موجود در بازار نیز حدود ۷۲۲ هزار تن بود که این موضوع نشان دهنده وجود عرضه کافی در بازارهای این کشور است.

همچنین پیش بینی شده است بر اساس عملکرد تولیدکنندگان این کشور تولید تخم در سال جاری به ۱.۷ میلیون تن برسد که کمی بیش از نیاز مصرفی مردم است.

سوداگری علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازارهای اندونزی

مسئولین دولتی اندونزی علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ را در نارسایی فعلی زنجیره تامین این محصول می دانند. دولت این کشور به منظور کاهش عرضه این محصول در بازارها قصد دارد حدود ۱۰۰ تن تخم مرغ در پایتخت و شهرهای بزرگ این کشور توزیع کند؛ در عین حال دولت قصد دارد با رصد دوباره تولید و عرضه تخم مرغ انگیزه سوداگری از این بخش را حذف کند.

بر اساس اعلام وزیر زراعت اندونزی دولت این کشور به منظور بهبود عملکرد زنجیره تامین تخم مرغ با تولید و توزیع کنندگان تخم مرغ جلسه ای برگزار خواهد کرد تا از افزایش قیمت این محصول جلوگیری نماید.

همچنین دولت اندونزی قصد دارد به منظور افزایش بهره وری مزارع تخم گذار این کشور برنامه های اصلاحی تولید تخم مرغ را در دستور کار قرار دهد.

وزارت زراعت اندونزی با همکاری دولت این کشور همواره برای تولید و عرضه محصولات کشاورزی و دامی خود برنامه های ویژه ای از جمله تشکیل زنجیره تولید تا عرضه محصولات را داشته است که از این طریق موفقیت های چشم گیری از جمله رونق تولیدات و نیز صادرات محصولات بدست آورده است.

رشد صادرات محصولات باغی اندونزی با حمایت مستقیم دولت

منابع:

cnn

بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.