۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۱۵۲ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

کشورهای ژاپن و هند اعلام کرده اند در مرحله اول قصد دارند ۴۰ میلیارد دلار در پروژه «کریدور رشد آسیا آفریقا» سرمایه گذاری نمایند. سهم کشور ژاپن از این میزان ۳۰ میلیارد دلار و سهم کشور هند نیز ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده است. این پروژه برای رقابت با پروژه «جاده ابریشم جدید» چین طراحی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پروژه جدید کشورهای هند و ژاپن «کریدور رشد آسیا آفریقا» نام دارد که طبق آن قصد دارند با سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های کشورهای آسیایی و آفریقایی از طریق افزایش تعاملات تجاری، رشد اقتصادی این کشورها را افزایش دهند.

این پروژه اخیرا از سوی کشورهای هند و ژاپن مطرح شده و این کشورها با مطرح نمودن این پروژه عملا قصد دارند با پروژه جاده ابریشم جدید کشور چین مقابله نمایند.

کشور چین چند سال قبل ایده جاده ابریشم جدید را مطرح نمود و در طول سال های اخیر توانسته است حمایت و همراهی بسیاری از کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا را در این زمینه جلب نماید. در عین حال کشور چین در طول سال های اخیر در قالب اجرای پروژه های زیرساختی جاده ابریشم جدید توانسته است نفوذ و جایگاه خود را در کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی افزایش دهد.

با اینحال در این مدت دو کشور هند و ژاپن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه با پروژه جاده ابریشم چین همراهی نکرده اند. این دو کشور از منظر روابط مناسب تر با آمریکا و روابط نه چندان مناسب با چین با یکدیگر شباهت زیادی دارند.

بر همین اساس هند و ژاپن پروژه کریدور رشد آسیا آفریقا را به منظور پیشبرد اهداف خود و تقویت جایگاه خود در کشورهای آسیایی و آفریقایی و محدود نمودن حضور چین در این کشورها مطرح نموده اند.

در روزهای اخیر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به شهر احمد آباد هند سفر کرده و در نشستی با نراندرا مودی نخست وزیر هند دیدار نموده است. بررسی ابعاد پروژه کریدور رشد آسیا آفریقا یکی از موضوعات این نشست مشترک عنوان شده است.

کشورهای ژاپن و هند اعلام کرده اند در مرحله اول قصد دارند ۴۰ میلیارد دلار در پروژه کریدور رشد آسیا آفریقا سرمایه گذاری نمایند. سهم کشور ژاپن از این میزان ۳۰ میلیارد دلار و سهم کشور هند نیز ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

کشورهای هند و ژاپن اعلام کرده اند که در آینده نزدیک میزان سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به این طرح مشترک افزایش خواهد یافت و به سطحی بسیار بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار فعلی خواهد رسید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.