۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۶۳ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ دسته: کشاورزی
۱

یکی از اقدامات مثبت وزارت کشاورزی دولت یازدهم افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی نظیر گندم با سیاست خرید تضمینی بوده است. دولت دوازدهم در صورتی که بخواهد این سیاست به درستی پیگیری شود و مانند گذشته نتیجه بخش باشد، باید چالش های آن از جمله عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران را مرتفع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت کشاورزی، از آغاز فصل برداشت تاکنون ۸ میلیون و ۸۳۰ هزارتن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش بیش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان خریداری شده است.

بر پایه این گزارش، تاکنون بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده و پیگیری های لازم برای پرداخت باقی مطالبات گندمکاران ادامه دارد.

علیرغم افزایش ضریب خودکفایی گندم طی سالیان گذشته به واسطه این اقدام وزارت کشاورزی در خرید تضمینی گندم که اقدام مثبتی ارزیابی می شود، مسئله تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران یکی از کاستی های این اقدام که موجب اعتراض کشاورزان و نمایندگان مجلس شده است.

دولت در صورتی که بخواهد این سیاست به درستی پیگیری شود و نتیجه بخش باشد، باید چالش های آن از جمله مورد مذکور را برطرف نماید.

تخصیص منابع کمتر از برآورد، دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات

در این رابطه علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی نظیر گندم در حدود ۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته اختصاص داده بود در صورتیکه منابع مالی مورد نیاز برای خرید محصولات بیشتر از این مقدار برآورد شده بود.

ابراهیمی ادامه داد: قرار بود حد فاصل این مبالغ را دولت از طریق فروش گندم های ذخیره شده در سیلو تامین کند که تاخیر پیش آمده در پرداخت مطالبات کشاورزان بدلیل همین موضوع بود.

نماینده مردم شازند در مجلس خاطر نشان کرد: حق کشاورزان نیست معطل بخش دولتی برای پرداخت مطالبات خود بمانند، به همین خاطر نیاز است در بودجه سال های آتی، نمایندگان مجلس دقت بیشتری برای پرداخت مطالبات کشاورزان داشته باشند.

سازمان برنامه مقصر اصلی در عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران

افضلی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی در رابطه با انتقادات مطرح شده راجع به عدم پرداخت مطالبات گندم کاران در دولت گذشته و کاستی های موجود در این زمینه گفت: علیرغم ایرادات موجود در این زمینه طی ۴ سال گذشته، وزارت کشاورزی از پس انجام خریدهای تضمینی برآمده است.

وی مقصر اصلی در عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران را سازمان برنامه و بودجه دانسته و گفت: وقتی ابلاغی از طرف دولت صورت گرفته است این سازمان می بایست منابع مالی مورد نیاز را تخصیص می داد.

  1. وبازهم بخاطر ناهماهنگی ِِ آقایان منه کشاورز بدبخت باید تاوان بدم وسود و دیر کرد الکی به بانک های همین آقایان و دیگر طلبکارها بدم.آخه تا کی؟؟خدایا. ای کاش در مورد اختلاس ها هم همینقدر با احتیاط و مراقب برخورد میکردن. بابا رفت. برکت پول گندم هم به لطف شما مسعولان عزیز رفت. اینقد تیکه تیکش کردین که کشاورز بدبخت اصلا انگار پولی نگرفته بابت گندم. هر چند وقت یه بار بخشی از پول گندموقطره ای میریزین تو حلقمون تا فقط نمیریم. آخه اینم شد وضع.لابد مملکت داری هم خیلی ادعاتون میشه که بلدین نه؟؟بابا به خدا خسته شدیم. لازم داریم پولمونو. بدبختمون کردین با این پول دادنتون. ای خدا من دیگه راضی نیستم که پول گندمم حتی یک روز هم بیشتر دست اینا بمونه.اگر ندادن حقمو تو قیامت ازشون بگیر. بابا گندم خریدین پولشو بدین دیگه. کشتین مارو شماها.به خدا اوضاعمون بد خرابه.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.