۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۹۸۵ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

در نشست سالانه بانک توسعه آفریقا، کشور هند طرحی را با عنوان کریدور رشد آسیا-آفریقا مطرح کرده که مورد تأیید کشور ژاپن نیز قرار گرفته است. این دو کشور قصد دارند با این طرح جدید به طور جداگانه به عرصه سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و آفریقایی وارد شوند و به مقابله با چین در پروژه جاده ابریشم بپردازند.

به گزارش مسیر اقتصاد در نشست سالانه بانک توسعه آفریقا، کشور هند طرحی را با عنوان کریدور رشد آسیا-آفریقا مطرح کرده است. این طرح در مقابله با طرح جاده ابریشم جدید چین مطرح شده که کشور هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و اروپایی در آن مشارکت فعالی ندارند.

طرح کریدور رشد آسیا-آفریقا که از سوی هند مطرح شده مورد تأیید کشور ژاپن نیز قرار گرفته و دو کشور قصد دارند در قالب این طرح سرمایه گذاری های گسترده ای در پروژه های زیرساختی کشورهای آفریقایی انجام دهند.

دو کشور هند و ژاپن از قدرت های بزرگ آسیا محسوب می‌شوند که رابطه مناسبی با کشور چین ندارند. به همین منظور این دو کشور قصد دارند با مطرح کردن طرحی جدید به طور جداگانه به عرصه سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و آفریقایی وارد شوند.

ورود کشورهای هند و ژاپن به پروژه های زیرساختی کشورهای آسیایی و آفریقایی بدون شک یک تهدید برای کشور چین و پروژه جاده ابریشم جدید این کشور محسوب می‌شود. از این رو چین باید طرح جدید کشورهای هند و ژاپن را به دقت مطالعه کند تا بتواند خود را برای پاسخگویی به آن آماده نماید.

نراندرا مودی نخست وزیر هند پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی و در جریان سفر خود به ژاپن طرح کریدور رشد آسیا-آفریقا را مطرح کرده و آن را با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به اشتراک گذاشته است.

هدف اصلی طرح کریدور رشد آسیا-آفریقا ساختن یک خط ارتباطی دریایی برای بهبود ارتباط بین کشورهای آسیایی و آفریقایی است که مجموعه ای از پروژه های زیرساختی را در آفریقا و جنوب آسیا در بر دارد. به طور قطع هدف اصلی این طرح ایجاد موازنه در قدرت بین چین از یک سو و هند و ژاپن از سوی دیگر است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.