۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۵۸۶ ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ دسته: کشاورزی
۰

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به راهکارهای مختلف برای مدیریت آب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی گفت: برای حل بحران آب باید ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز ساماندهی شود.

نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت آب در کشور گفت: ما در کشور هم با بحران آب روبرو هستیم و هم با مدیریت بحران آب.

سطح نزولات آسمانی کاهش یافته است

افضلی با بیان اینکه طی سالیان گذشته با کاهش سطح نزولات آسمانی مواجه بوده ایم به طوری که در برخی از مناطق میانگین بارش از ۲۲۰ میلیمتر بارندگی به ۸۰ میلیمتر رسیده است، گفت: نسبت به سال های قبل، بارندگی در مناطق شرقی و مرکزی ایران بسیار کم شده است و ما با خشکسالی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت بحران آب هم ما با مشکل مواجه هستیم، گفت: مثلا در گذشته در برخی مناطق قنات وجود داشته است که این قنات ها زهکش زمین ها هم بوده اند اما اکنون با استفاده گسترده از چاه های آب، به سفره های زیر زمینی کشور آسیب فراوانی وارد شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: ازطرف دیگر ما متاسفانه در سالیان اخیر سدهای زیادی احداث کرده ایم که به تالاب ها و محیط زیست پایین سد به طور کلی آسیب وارد کرده است.

تعیین الگوی کشت مناسب و کشت دیم، از راهکارهای مدیریت آب

وی در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب گفت: باید برای مدیریت آب در بخش کشاورزی برای هر استان الگوی کشت مخصوصی مشخص شود. البته این کار در برنامه ششم تکلیف شده است اما هنوز هیچ گزارش اجرایی در این خصوص داده نشده است.

افضلی افزود: این کار سبب می شود تا مناطقی که با کمبود آب روبرو هستند به سمت تولید محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند و راهبردی هم نیستند، نروند.

گفتنی است کشت دیم نیز راهکاری برای بهبود مدیریت آب است که با می تواند در مناطقی که ظرفیت لازم را دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

لزوم ساماندهی چاه های غیر مجاز

وی گفت: حدودا ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که همه آنها باید ساماندهی بشوند، همچنین باید آبیاری تحت فشار در کشور توسعه پیدا کند و  از آبیاری غرق آبی در کشور جلوگیری شود که البته این کار در حال اجرا شدن است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه افزود: تشکیل ستاد احیای قنوات هم می تواند به کاهش مصرف آب کمک شایانی کند،.

افضلی در پایان گفت: برای مدیریت منابع آب همچنین باید مدیریت آبخیزداری و آبخوانداری و کنترل سیلابها، جلوگیری از هدر رفت آبهای مرزی، چرخان پساب ها و ایجاد تعادل در تولید محصولات کشاورزی مدنظر باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.