۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۴۱۷ ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ دسته: کشاورزی
۰

یکی از پروژه های اولویت دار سال ۹۶ وزارت کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، تجهیز ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی به سامانه های آبیاری نوین است؛ به گفته حجتی برای این پروژه یارانه ۸۵ درصدی در نظر گرفته شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال، ۲۰۰ هکتار از اراضی به این سامانه ها مجهز شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در بخش کشاورزی می توان با بکارگیری روش های جدید، مصرف آب در این بخش را به شدت کاهش داد. یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه که بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند استفاده از آبیاری قطره ای تحت فشار در بخش کشاورزی است.

مهمترین تفاوت آبیاری قطره‌ای با سایر روش‌های آبیاری در این است که بین تبخیر- تعرق و مقدار آبی که باید به زمین داده شود، در یک دوره زمانی محدود (۲۴ تا ۷۲ ساعت) توازن برقرار می‌کند. این امر باعث می‌شود با توجه به محدود بودن میزان آب در دسترس، بیشترین بهره‌وری از آب انجام پذیرد.

یکی از برنامه هایی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزرات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی در سال ۹۶ محول کرده است، توسعه سامانه‌های نوين آبياری در ۲۵۰ هزار هكتار از اراضی کشور است.

این پروژه به بهره وری در منابع آبی کشور می انجامد و به همین دلیل در برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی برای وزارت کشاورزی آورده شده است. اجرای این پروژه پیچیدگی های خاصی نداشته و بیش از هر چیز نیازمند تخصیص به موقع منابع مالی است.

به گفته علی اکبر مرادی معاون وزیر جهاد کشاورزی کل اعتبارات در بخش آب و خاک کشور برای شبکه های آبیاری و زهکشی و گسترش روش های نوین آبیاری و توسعه، نوسازی و تجهیز اراضی، خشکزار و شالیزار در مجموع حدود ۹۴ هزار میلیارد ریال در سال جاری توسط دولت پیش بینی شده که این رقم بی سابقه است.

در همین خصوص محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پنجشنبه گذشته در یزد گفت: دولت برای توسعه روش های نوین آبیاری ۸۵ درصد هزینه ها را یارانه می دهد و بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می کند. در چهار سال گذشته ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و امسال هم ۶۰ هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده و بیش از ۱۴۰ هزار هکتار نیز در دست انجام قرار دارد.

با این وجود به نظر می رسد با اجرای این ۱۴۰ هکتار در سال جاری، ۲۰۰ هزار هکتاری آبیاری نوین در کشور انجام شود که ۵۰ هزار هکتار کمتر از برنامه ای است که ستاد اقتصاد مقاومتی به این وزراتخانه محول کرده است.

گفتنی است اجرای طرح آبیاری تحت فشار و قطره ای یکی از طرح های اولویت دار در بخش کشاورزی است که طی آن در یک برنامه ۱۰ ساله باید چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.