۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۸۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ دسته: کشاورزی
۰

یک تولیدکننده قزل آلا با اشاره به جذابیت های تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: با صدور مجوز برای تولید ماهی تیلاپیا در کشور، مخاطرات تولید غیرقانونی آن از بین می‌رود.

سید محمد هادی حسینی، فعال بخش خصوصی شیلات و تولیدکننده ماهی قزل آلا در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: سازمان محیط زیست باید مجوز تولید و پرورش ماهی تیلاپیا را در کشور صادر کند.

سازمان محیط زیست با دلایل غیرکارشناسی مانع پرورش تیلاپیا شده است

حسینی افزود: من مخالف واردات ماهی تیلاپیا به کشور هستم نه مخالف تولید آن، زیرا ما توان تولید این ماهی را در کشور به وفور داریم ولی متاسفانه اکنون سازمان محیط زیست با تنگ نظری و ادله کاملا غیرکارشناسی مانع شروع تولید تیلاپیا در کشور است. به نظر من این ممانعت مبنای علمی ندارد و کمی مشکوک بنظر می رسد.

تیلاپیا به صورت غیرقانونی در کشور تولید می شود

وی گفت: جذابیت تولید ماهی تیلاپیا بسیار زیاد است و هم اکنون علیرغم ممنوعیتی که محیط زیست اعمال کرده، تولیدات زیرزمینی و مخفی تیلاپیا شروع شده و عده ای هم اکنون مبادرت به تولید غیر علمی این ماهی کرده اند. این خیلی خطرناک است زیرا غیر علمی و غیر اصولی است و می تواند زیانبار باشد.

حسینی افزود: تولیدکننده بخاطر عدم شناخت از گونه مفید تیلاپیا احتمال دارد که گونه های مخرب و مهاجم را تولید کند.

این تولید کننده ماهی قزل آلا همچنین گفت: بنابراین اگر مجوز تولید را در چارچوب قانون و با اعمال ضوابط لازم صادر کنند، تمامی مخاطرات از بین رفته و برای اقتصاد مملکت بسیار مفید خواهد بود.

جذابیت های ماهی تیلاپیا

حسینی گفت: تولید تیلاپیا از جذابیت خاصی برای آبزی پروران برخوردار است زیرا اول اینکه گونه ای جدید است و بازار خوبی دارد، دوم اینکه ماهی بسیار کم توقع و مقاوم در مقابل ناملایمات و تغییر فاکتورهای آبی و حتی بیماری هاست بطوری که در آبهای شور و شیرین قابلیت تولید دارد.

وی افزود: سوم اینکه ماهی بسیار کم هزینه ای است، یعنی به غیر از هزینه های سرمایه گذاری که آن هم نسبت به مزارع مکانیزه قزل آلا و کپور کمتر است، بودجه جاری بسیار کمی را نسبت به سایر آبزیان می طلبد. از همه مهم تر اینکه اکنون در شرایط سخت کم آبی و خشکسالی به آسانی می توان این آبزی را پرورش داد.

تولید ماهی تیلاپیا در کشور به نفع اقتصاد است

این تولید کننده قزل آلا گفت: از هر زاویه ای که به قضیه نگاه کنیم و هر طور که حساب کنیم به نفع اقتصاد کلان کشور اعم از تولیدکننده و مصرف کننده است و از همه مهمتر از توانمندی های طبیعی و نعمات الهی کشور می توان استفاده کرد.

حسینی در پایان گفت: امیدوارم با تدبیری که اندیشیده می شود موانع غیر ضروری و غیر علمی مسیر تولید تیلاپیا برداشته شده و بدینصورت جهش قابل قبولی در صنعت آبزی پروری و نهایتا اقتصاد کلان کشور ایجاد گردد؛ زیرا همانطور که عرض کردم بنظر من نه خطری برای محیط زیست دارد و نه خطری برای آبزی پروران دیگر.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.