۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۷۵۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ دسته: کشاورزی
۴

نظر افضلی گفت: در حال حاضر همه افراد دخیل در این موضوع از وزارتخانه گرفته تا انجمن ها و تشکلهای کشاورزی و تولیدی اکثرا حفظ رویه ی فعلی را اولویت می دانند و خواستار آن هستند که مانند سابق، وزارت جهاد کشاورزی متولی امر توزیع و بازرگانی باشد.

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با جداسازی بازرگانی از وزرات جهاد کشاورزی اعلام مخالفت کرد.

افضلی با اشاره به اینکه دوفوریت این لایحه در مجلس رای نیاورده است، گفت: احتمالا این لایحه یک فوریتی در مجلس رای نخواهد آورد و وضع موجود حفظ خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مشکلات پیش آمده در سال ۹۱ برای عرضه تولیدات داخل کشاورزی در بازار مصرف کنندگان را منجر به ایجاد قانون انتزاع و انتقال بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: جداسازی وظایف بازرگانی از وزارت کشاورزی باعث صدمه های زیادی به تولید داخلی خواهد شد.

افضلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر همه افراد دخیل در این موضوع  از وزارتخانه گرفته تا انجمن ها و تشکلهای کشاورزی و تولیدی اکثرا حفظ رویه ی فعلی را اولویت می دانند و خواستار آن هستند که مانند سابق، وزارت جهادکشاورزی متولی امر توزیع و بازرگانی باشد.

وی افزود: وزارت کشاورزی به عنوان تولیدکننده هم میزان تولید را در اختیار دارد و هم وضعیت مصرف کنندگان را میتواند مدیریت کند و در این حالت تولید کنندگان ما تحت تاثیر واردات بی رویه قرار نخواهند گرفت. در حالیکه با جداسازی این بازرگانی از وزارت کشاورزی ضربه مهلکی به تولید کنندگان وارد می شود.

نماینده نهبندان وسربیشه همچنین در مورد نگرانی دولت از کندی سیستم دولتی در وضعیت موجود گفت:  قبلا برای حل این مشکل ادغام صورت گرفت و در شرایط فعلی که تولیدکنندگان سر و  سامان پیدا کرده اند دلیلی برای بازگشت به وضعیت قبل وجود ندارد، چرا که مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عجله ی دولتمردان برای تصمیم گیری در این مورد را ناپخته دانست و بیان کرد: باید در چنین مواردی کار کارشناسی دقیق انجام شود تا شاهد آثار زیان باری در این حوزه نباشیم.

وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت توزیع محصولات کشاورزی و تامین حقوق مصرف کنندگان، باید نگاه همه جانبه ای وجود داشته باشد؛ چرا که توجه صرف به یک موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در ابعاد دیگر خواهد شد. مثلا درصورت تامین حقوق مصرف کننده در مواردی رو به واردات آورده و کمر تولیدکننده را خواهیم شکست و تولید واشتغالزایی داخلی را زیر سئوال خواهیم برد.

افضلی افزود: از طرف دیگر هم اگر تولید کننده بدون توجه به شاخص های جهانی کیفیت و قیمت گذاری تولید خود را ادامه داده و راندمان تولید خود را بهبود نبخشد، همچنین هزینه های تولید را بدون انتقال تکنولوژی پایین نیاورد، در آن صورت هم حق مصرف کننده ضایع خواهد شد، لذا نیاز است که بصورت همه جانبه به موضوعات توجه شود.

این نماینده مجلس گفت: کشاورزی امید کشور است و در شرایط بحرانی همواره به داد وضع کشور میرسد. در نتیجه نباید با این تغییرات آن را تضعیف کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به درخواست های فعالان بخش کشاورزی و نامه نگاری و تماس های زیادی که با کمیسیون و سایر نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تفکیک انجام شده است، امیدواریم که این موضوع در صحن مجلس رای نیاورد.

  1. توليد داخل بجاي خودش ولي تكگليف اينهمه صنعت و معدن ورشكسته چي ميشه؟؟ بايد وزارتخونه ها جدا بشن

    ۲۱
    • دلیل موفققیت کشاورزی از بخش صنعت ومعدن در همین بازرگانی بود که وزارتخانه ها خودشون انجام دادن..
      تگاه بازرگانی وزارت صنعت کلا دچار مشکله وهنوز نتوانسته انطور که هست به داد صنعتکاران برسد..
      بنابراین ادغام به ضررکشاورزی وتولید داخل خواهد بود

      ۰۱

  2. نقل از یکی از اساتید اقتصاد ما که مدتی در کانادا اقامت داشت: تجربه کانادا هم موید ادغام امر بازرگانی محصولات کشاورزی در وزارت کشاورزی است.
    اگر به هر صنعت به صورت زنجیره ارزش نگاه کنیم، حتما باید متولی سیاستگذاری تولید و بازار هر دسته محصول در یک نهاد تجمیع بشه.

    ۰۲
  3. مسئله تولید کشاورزی در صورت تشکیل وزارت بازرگانی کامل از بین میره.. و نباید تفکیک صورت بگیره

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.