۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۶۶۶ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

مکزیک در نظر دارد به منظور کاهش وابستگی در روابط تجاری خود به آمریکا، با دیگر کشورهای جهان همچون چین، برزیل و آرژانتین نیز روابط تجاری خود را گسترش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته مقامات کشور مکزیک با بیان این جمله که «این کشور شرکای تجاری مهمی در سراسر جهان و خارج از منطقه آمریکای شمالی دارد» یک پیام بزرگ برای آمریکا ارسال کرد.

در همین حین مقامات وزارت کشاورزی مکزیک به همراه بیش از ۱۷ شرکت مکزیکی به برزیل سفر کردند و بر سر خرید غلات، سویا و ذرت بیشتر از آمریکای جنوبی مذاکره کردند. این درحالیست که در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیاز مکزیک به این محصولات کشاورزی از آمریکا وارد میشود.

علاوه بر این آقای ایدفونسو گواخاردو، وزیر اقتصاد مکزیک اعلام کرده است برای بحث بر سر گسترش روابط تجاری در آینده نزدیک به چین سفر خواهد کرد. این درحالیست که ترامپ مواضع خصمانه‌ای علیه مکزیک اتخاذ کرده و این کشور را به تجارت ناعادلانه با آمریکا محکوم کرده است.

آمریکا تهدید کرده است که اگر کشورهای مکزیک و کانادا اصلاحات مد نظر آمریکا را قبول ننمایند، به قرارداد تجارت آزاد نفتا بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا پایان خواهد داد. این درحالیست که قرار است به زودی نشستی بر سر اصلاح این قرارداد آزاد تجاری بین این سه کشور برگزار گردد.

وزیر اقتصاد مکزیک بعد از اعلام سفر خود به چین گفته است: «مکزیک جایگزین‌های زیادی دارد که میتوانند جای آمریکا را در تجارت با این کشور پر نمایند.»

با اینحال مکزیک تنها در فکر گسترش تجارت با برزیل و چین نیست. مقامات مکزیکی اعلام کرده‌اند قصد دارند به روند مذاکرات با اتحادیه اروپا نیز سرعت ببخشند و توافق تجاری با این اتحادیه را نیز به روز نمایند. علاوه بر این در آینده نزدیک مقامات دو کشور مکزیک و آرژانتین نیز با یکدیگر دیدار خواهند کرد؛ و یکی از مباحث قابل طرح در این دیدار گسترش روابط تجاری بین این دو کشور است.

یکی از مقامات وزارت خارجه مکزیک نیز در این رابطه گفته است: «مکزیک آماده هرگونه اقدامی از سوی آمریکا هست و هیچ ترسی از اقدامات احتمالی این کشور ندارد. ما علاقه داریم بازارهای جدیدی را برای تجارت به روی صادرکنندگان خود باز کنیم و روابط تجاری قابل اطمینانی با شرکای تجاری جدید داشته باشیم.»

مقامات مکزیکی تأکید کرده‌اند متنوع سازی شرکای تجاری پیش از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در دستور کار مکزیک قرار گرفته است. با اینحال اذعان کرده‌اند که انتخاب ترامپ تقویت روابط تجاری با دیگر کشورهای جهان را بیش از پیش در اولویت قرار داده است.

در حال حاضر اقتصاد مکزیک وابستگی زیادی به روابط تجاری با آمریکا دارد و روند متنوع سازی شرکای تجاری این کشور با هدف کاهش وابستگی به آمریکا در کوتاه مدت میسر نخواهد بود.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات صادراتی مکزیک به کشور آمریکا صادر میشود. علاوه بر این کارگران مکزیکی زیادی که در آمریکا مشغول کار هستند سالانه مبالغ زیادی به کشورشان می‌آورند که یکی از منابع درآمدی اصلی کشور مکزیک است. همچنین بسیاری از کشورهای فعال در آمریکا و مکزیک، فعالیت گسترده‌ای در هر دو کشور دارند که یکی از نتایج اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد نفتا در سال ۱۹۹۴ بوده است.

از طرف دیگر بر اساس آمار اتاق بازرگانی آمریکا اکنون بیش از ۶ میلیون شغل در آمریکا وابسته به تجارت با مکزیک است که نشان از وابستگی متقابل دو کشور مکزیک و آمریکا به یکدیگر دارد.

با اینحال روابط دوجانبه مکزیک و آمریکا از زمان آغاز به کار ترامپ تحت فشار قرار گرفته و درحال حاضر این دو کشور روابط سیاسی مطلوبی با یکدیگر ندارند. دیگر کشورها نیز این شرایط را مساعد ارزیابی میکنند و به فکر استفاده از روابط نامطلوب مکزیک و آمریکا هستند. از این رو در شرایط فعلی دیگر کشورها از گسترش روابط تجاری با مکزیک استقبال کرده‌اند.

به طور مثال رئیس جمهوری آرژانتین در رابطه با گسترش تجارت با کشور مکزیک گفته است: «مکزیک اکنون یک فرصت بزرگ برای افزایش توجه خود به سمت جنوب و گسترش تجارت با کشورهای آمریکای جنوبی دارد. گسترش روابط تجاری و تعمیق روابط با دیگر کشورها به منظور کاهش وابستگی به آمریکا مزایای زیادی برای مکزیک خواهد داشت.»

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.