۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۳۹ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ دسته: پول و بانک
۰

دولت بعدی باید احیای واحدهای تولیدی کشور و ساماندهی نظام بانکی را در اولویت اقدامات خود برای خروج اقتصاد کشور از رکود قرار دهد.

عین اله شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد اولویت های دولت آینده برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد.

شریف پور با بیان اینکه دولت بعدی باید یک سری اولویت های کوتاه مدت برای خارج شدن اقتصاد کشور از رکود داشته باشد، گفت: اولین موضوعی که باید در الویت قرار گیرد، جلوگیری از مسئله قاچاق به جهت احیای واحد های تولیدی کشور می باشد، همانطور که مقام معظم رهبری هم بسیار بر آن تاکید می کنند. با جلوگیری از قاچاق باید از ظرفیت های داخلی استفاده شود و موجب درونزایی شود.

وی در ادامه بیان داشت: باید تا حد امکان از ورود کالاهایی که در داخل تولید می شود به شرط داشتن کیفیت و مقدار کافی، جلوگیری شود. لذا دولت باید از تولید کننده های داخلی با ارائه تسهیلات مناسب حمایت کند تا بتوانند محصولات با کیفیت تری تولید کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای صادرات، گفت: ما باید کالاهایی که در داخل تولید می شود را از لحاظ مقدار بررسی کنیم و اگر بیشتر از نیاز داخلی تولید می شود برای صادرات آن برنامه ریزی داشته باشیم و بازار های هدف برای آن کالاها مشخص کنیم.

وی در تکمیل صحبت هایش گفت: با ایجاد بازارهای صادراتی می توانیم به خارج شدن واحدهای صنعتی از رکود سرعت بدهیم. موضوع مهمتر اینست که باید با استفاده از منابع و نعمت هایی خدادادی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، خودمان بتوانیم نیاز های کشور را بر طرف کنیم و درونزا باشیم. البته این مسئله به این معنی نیست که با کشورهای دیگر رابطه نداشته باشیم بلکه باید با حفظ منافع ملی، روابط خارجی خود را گسترش را دهیم.

شریف پور اولویت دوم کشور را  ساماندهی نظام بانکی دانست و افزود: در اولین گام باید به بانک مرکزی هویت و استقلال بیشتری داده شود زیرا بانک مرکزی ناظر بر سایر بانک ها و موسسات مالی است. کمیته انضباطی بانک مرکزی را باید تقویت کنیم تا بتواند عملکرد بانک ها را بهتر رصد کند و از فساد ها و تخلفات جلوگیری کند.

وی در تکمیل صحبت هایش بیان داشت: هم چنین تسهیلاتی که از منابع بانکی ارائه می شود نه توسط بانک ها و نه توسط مسئولین پیگیری نمی شود که آیا این تسهیلات در راستای هدف تسهیلات مصرف شده یا در جاهای دیگر مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

شریف پور در پایان گفت: ما به یک اراده ملی نیاز داریم که مردم اولویت خود را در استفاده کردن از کالای داخلی قرار دهند. همچنین تولید کننده های ما تلاش و همت کنند و کیفیت کالاهای تولیدی را بالا تر ببرند تا مردم اگر آن ها را با کالاهی خارجی مقایسه می کنند، کیفیت کالای داخلی را ترجیح بدهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.