۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۲۷ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ دسته: کشاورزی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در سال ۱۳۹۵ میزان صادرات کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ادامه روند سال گذشته با افزایش همراه بوده اما این افزایش به دلیل کاهش قیمت محصولات صادراتی، آنطور که باید نمایان نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال گذشته میزان کل صادرات کشور بدون احتساب نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی با ۳ درصد کاهش به ۳۴.۵ میلیارد دلار رسید. از این میزان ۶.۳ میلیارد دلار سهم محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است.

نکته جالب توجه اینکه با وجود کاهش قیمتی صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته، میزان واردات بخش محصولات غذایی (شامل محصولات دامی، کشاورزی و فرآورده‌های آن‌ها) با افزایش حدود ۶ درصدی همراه بوده است. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان صادرات محصولات غذایی به همراه آمار کل صادرات کشور نشان داده شده است.

همانطور که از جدول بالا مشخص است، میزان صادرات محصولات غذایی در سال گذشته از نظر وزنی بالغ بر ۱ میلیون تن و از نظر قیمتی ۳۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است که نشان از تدارم رشد صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری دارد.

به طور کلی محصولات غذایی و کشاورزی در سال گذشته از نظر وزنی ۲۰ درصد و از نظر قیمت دلاری حدود ۶ درصد افزایش یافته است که نشان از کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران در این بخش دارد.

اما در بین محصولات غذایی و کشاورزی، صادرات محصولاتی چون لبنیات، انواع ماهی و زعفران با بیشترین افزایش میزان صادرات مواجه شده‌اند. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان صادرات برخی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی نشان داده شده‌است:

همانطور که از جدول فوق مشخص است، در سال گذشته میزان صادرات اغلب محصولات کشاورزی و غذایی از نظر وزنی افزایش یافته است. با اینحال میزان صادرات برخی از این محصولات از نظر قیمت دلاری با کاهش همراه بوده است.

میزان صادرات محصولاتی همچون زعفران، انواع ماهی، شیرینی و شکلات، خیار و لبنیات چه از نظر وزنی و چه از نظر قیمت دلاری افزایش قابل توجهی داشته اند. همچنین میزان صادرات محصولاتی همچون کشمش، پسته، هندوانه و خربزه، انواع نان و بیسکویت، گوجه فرنگی و رب و گوسفند زنده نیز چه از نظر وزنی و چه از نظر دلاری با افزایش همراه بوده است.

اما در مقابل میزان واردات محصولاتی همچون گوشت مرغ، پیاز و سیر، سیب درختی، خرما و سیب زمینی در سال گذشته کاهشی بوده است. نکته جالب توجه اینکه میزان صادرات اغلب این محصولات از نظر وزنی افزایش یافته ولی از نظر قیمت دلاری با کاهش همراه بوده است. این مسئله نشان از کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران در بازارهای صادراتی دارد.

به طور کلی میتوان گفت در سال ۱۳۹۵ میزان صادرات کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ادامه روند سال گذشته با افزایش همراه بوده اما این افزایش به دلیل کاهش قیمت محصولات صادراتی، آنطور که باید نمایان نشده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.