۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۴۸ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ دسته: تولید
۰

معاون اول رييس جمهور در ابلاغيه اي، دستگاههاي اجرايي و وزارتخانه هاي مختلف را به اجراي «بسته‌هاي رونق توليد و اشتغال» در سال ۹۶ مكلف كرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اسحاق جهانگيري رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اواخر ماه گذشته در ابلاغيه ای که به تمام دستگاه ها ارسال نموده، ضمن ارائه بسته های رونق تولید و اشتغال و مشخص نمودن وظیفه هر دستگاه تاكيد كرده است: دستگاههای اجرايي بايد برنامه اجرایی مربوط را مطابق مفاد و زمانبندی مندرج در بسته‌ها در قالب «نظام يكپارچه پيشبرد و پايش اقتصاد مقاومتي- نيپا» تنظيم و از طريق سامانه نيپا به دبيرخانه ستاد ارسال و گزارش ماهانه اقدامات به عمل آمده براي اجراي اين مصوبه را به طور مستمر به دبيرخانه ستاد ارايه نمايند.

متن كامل ابلاغيه رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بدين شرح است:

باسمه تعالي

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ وزارت امور اقتصادي و دارايي؛ وزارت امور خارجه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي؛ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي؛ وزارت جهاد كشاورزي؛ وزارت دادگستري؛ وزارت راه و شهرسازي؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ وزارت كشور؛ وزارت نفت؛ وزارت نيرو؛ معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور؛ سازمان اداري و استخدامي كشور؛ سازمان برنامه و بودجه كشور؛ سازمان حفاظت محيط زيست؛ سازمان ملي استاندارد ايران؛ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران؛ دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي؛ صندوق توسعه ملي؛ مركز ملي رقابت؛ ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز؛ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در جلسه‌هاي مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ (سي و سومين جلسه ) و ۱۳۹۶/۱/۲۸ (سي و پنجمين جلسه) به استناد مفاد مصوبه شماره ۸۵۰۰/ت ۵۲۴۴۲هـ مورخ ۱۳۹۴/۶/۳۱

هيأت محترم وزيران، در راستاي اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و منويات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در سال ۱۳۹۶ كه توسط معظم‌له به عنوان سال «اقتصاد مقاومتي ؛ توليد- اشتغال» نامگذاري شده است، به منظور رونق توليد و ايجاد رشد اقتصادي ۸ درصدي، تداوم نرخ تورم تك رقمي، افزايش سرمايه‌گذاري، توسعه صادرات و افزايش رشد صادرات غيرنفتي به ميزان ۲۵ درصد، مديريت هدفمند واردات، ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد،‌ مقررات‌زدايي،‌ گسترش نقش بخش خصوصي و تعاوني و استقرار مديريت كارآمد، با توجه به رويكردهاي پنج‌گانه اقتصاد مقاومتي (درون‌زايي، برون‌گرايي،‌دانش‌بنياني، مردمي بودن و عدالت بنياني) پس از بحث و بررسي،‌ «بسته‌هاي رونق توليد و اشتغال» به شرح پيوست (كه به مهر دبيرخانه ستاد مورد تأييد قرار گرفته است) را براي اجرا در سال ۱۳۹۶ مورد تصويب قرار داد.

رعايت موارد زير براي عملياتي نمودن مفاد هر يك از بسته‌هاي پنج‌گانه رونق توليد و اشتغال شامل «بسته ارتقاء توان توليد ملي»، «بسته تأمين مالي و سرمايه‌گذاري»، «بسته جذب، توسعه و تعميق تكنولوژي»، «بسته تجارت خارجي(توسعه صادرات غيرنفتي و مديريت هدفمند واردات)» و «بسته اشتغال و توانمندسازي نيروي كار»، ضروري  است:

الف ) دستگاه‌هاي اجرايي موضوع اين مصوبه مكلفند :

– نسبت به اجراي كليه وظايف محوله مندرج در هر يك از بسته‌ها اقدام نمايند.

– برنامه اجرايي مربوط را مطابق مفاد و زمانبندي مندرج در بسته‌ها در قالب « نظام يكپارچه پيشبرد
و پايش اقتصاد مقاومتي- نيپا » تنظيم و از طريق سامانه نيپا به دبيرخانه ستاد ارسال نمايند.

– گزارش ماهانه اقدامات به عمل آمده براي اجراي اين مصوبه را به طور مستمر به دبيرخانه ستاد
ارايه نمايند.

ب) دستگاه‌هاي اجرايي همكار، متناسب با درخواست دستگاه مجري ، مكلف به انجام همكاري‌هاي لازم مورد تقاضا مي‌باشند.

ج) نظارت بر اجراي اين مصوبه بر عهده دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است و حسب مورد پس از ارزيابي عملكرد هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي، نتايج آن در صورتي كه متضمن انحراف از انجام تكاليف و وظايف محوله باشد مراتب جهت اتخاذ تصميم مقتضي در دستور كار ستاد قرار مي‌گيرد.

د) دبيرخانه ستاد مكلف به تهيه ، تدوين و ارايه گزارش‌هاي دوره‌اي منظم از ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي ذيربط در اجراي مفاد اين مصوبه به اينجانب مي‌باشد.

معاون اول رييس جمهور همچنين در اين نامه تاكيد كرده است: حسب نياز تكاليف ، پروژه‌ها و بسته‌هاي مكمل اين مصوبه متعاقباً ابلاغ مي‌شود.

گفتني است، مشروح كامل بسته هاي پنج گانه رونق توليد و اشتغال كه به پيوست نامه معاون اول رييس جمهور و رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي براي اجرا به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده است، به شرح زير است:

بسته ارتقاء توان توليد ملي

۱. وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

۱.۱. اجراي طرح رونق توليد براي صيانت و نگهداشت شرايط فعاليت و اشتغال بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را با هدف رفع موانع و رونق توليد در ده‌هزار واحد توليدي صنعتي و معدني و معادن به نحوي تداوم بخشد كه ميزان ايجاد اشتغال يا اشتغال مجدد و همچنين توليدات اين بنگاه­ها نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزايش يابد.

۱.۲. برنامه اجرايي تكميل و بهره‌برداري حداقل شش هزار طرح صنعتي و معدني با پيشرفت فيزيكي بالاي ۶۰ درصد را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد. گزارش عملكرد اين بند بصورت ماهانه به دبيرخانه ارائه گردد.

۱.۳. برنامه اجرايي بازسازي و نوسازي صنايع و معادن و صنوف توليدي با هدف ارتقاي بهره‌وري انرژي، كاهش شدت مصرف، افزايش رقابت‌پذيري، توسعه صادرات و انتقال تكنولوژي را تا تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۴. ضمن تهيه فهرست كالاهاي اساسي، ضروري و حساس صنعتي كشور در حوزه فعاليت هاي خود، برنامه اجرايي افزايش توليد داخلي اين كالاها را با توجه به ملاحظات اقتصادي، اجتماعي و فني تهيه و حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه دهند.

۱.۵. برنامه اجرايي تقويت خوشه­ هاي صنعتي و شبكه سازي و به هم رساني كسب و‌كارها با تأكيد بر واحدهاي صنفي و بنگاه­هاي توليدي خرد، كوچك و متوسط را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۶. با همكاري دستگاه‌هاي اجرائي مسئول به منظور رونق فعاليت شهرك­هاي صنعتي تمهيدات لازم را براي تكميل زيرساخت ها و خدمات مورد نياز ارائه كند. برنامه اجرايي اين بند شامل گزارشي كامل از وضعيت شهرك­هاي صنعتي از حيث بنگاه­هاي مستقر در آنها و خدمات و يا زيرساخت­هايي كه در اين شهرك ها تا كنون ايجاد نشده است به همراه برنامه زمانبندي تكميل آنها تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۱.۷. برنامه اجرايي حمايت از ايجاد تصفيه‌خانه‌هاي پساب‌هاي صنعتي در مجتمع‌ها و شهركهاي صنعتي و بازچرخاني آب آنها را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۸. برنامه اجرايي ايجاد توازن زنجيره مواد اوليه موردنياز و توسعه صنايع اولويت‌دار معدني با رويكرد اجتناب از خام فروشي مواد معدني و تشويق صادرات محصولات صنايع معدني داراي ارزش افزوده بالا با هدف توانمندسازي بخش خصوصي و تعاوني در فعاليتهاي معدني و صنايع معدني را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد. اين برنامه بايد به گونه­اي تنظيم گردد كه تمايل به سرمايه­گذاري در صنايع معدني اولويت دار به ميزان ده درصد در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش يابد.

۱.۹. ضمن ارائه پهنه هاي اكتشاف در مناطق اولويت دار به متقاضيان بويژه شركتهاي بزرگ معدني، برنامه حمايتي مورد نياز براي توسعه فعاليت هاي اكتشافي را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۰. برنامه اجرايي و حمايتي كمك به تأمين و تكميل زيربناها و زيرساخت هاي لازم در مناطق اولويت‌دار معدني و به ويژه معادن بزرگ را تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۱. با همكاري وزارت نفت برنامه اجرايي حمايت از توسعه و تكميل زنجيره ارزش صنايع پايين دست نفت و گاز (پتروشيمي)‌ را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۲. با همكاري وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نفت، برنامه اجرايي تامين نهاده كود كشاورزي از طريق واحدهاي پتروشيمي را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۳. برنامه اجرايي هدايت تقاضاي حوزه هاي مهم و داراي وزن بالا در اقتصاد كشور (نفت، گاز، پتروشيمي، معادن و صنايع معدني و خدمات) به توانمندي صنايع پيشرفته را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۱۴. برنامه اجرايي«توسعه سرمايه‌گذاري در صنايع بزرگ و كليدي صادرات‌گرا » را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۵. برنامه اجرايي اصلاح شبكه هاي توزيع در جهت كاهش هزينه هاي مبادله و قيمت نهايي مصرف كننده را تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۶. برنامه اجرايي ساماندهي صنوف فاقد پروانه را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۷. با همكاري بانك مركزي ج.ا.ا برنامه اجرايي فروش اعتباري كالاهاي مصرفي بادوام را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۱۸. برنامه اجرايي فعال سازي بخش خصوصي در ساخت و توليد انواع هواپيما و بالگردهايي كه تأمين و خريد آنها از خارج كشور صورت مي‌پذيرد، را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۱۹. با همكاري وزارت جهاد كشاورزي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط نسبت به ارائه معيارها و ضوابط تعيين بنگاه‌هاي صارداتي داراي اولويت دريافت تسهيلات، اقدام و تا پانزدهم ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲. وزارت جهاد كشاورزي مكلف است:

۲.۱. ضمن تهيه فهرست كالاهاي اساسي، ضروري و حساس كشور در حوزه فعاليت هاي خود، برنامه اجرايي افزايش توليد داخلي اين كالاها را با توجه به ملاحظات اقتصادي، اجتماعي و فني تهيه و حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه دهند.

۲.۲. برنامه اجرايي توسعه و فرآوري گياهان دارويي، توسعه باغات در اراضي شيب‌دار،‌ توسعه زراعت چوب، توسعه كشت زيتون، توسعه فعاليت زنبورداري و افزايش توليد عسل‌ و پرورش نوغان داري و توليد ابريشم را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۳. برنامه اجرايي توسعه ظرفيت لازم براي افزايش قابليت نگهداري محصولات اساسي كشاورزي با هدف حداقل پنج درصد افزايش قابليت نگهداري در سردخانه­ها و انبارهاي فني چند منظوره در سال جاري را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۴. برنامه اجرايي ارائه آموزش‌هاي عمومي مورد نياز كشاورزان خرد از طريق رسانه هاي جمعي بالاخص صدا و سيما را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۵. برنامه اجرايي گسترش زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي بخش كشاورزي در خصوص توليد، نگهداري توسعه و تنظيم بازار محصولات كشاورزي و نهاده‌ها را تهيه و تا پايان تير ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۶. برنامه اجرايي تسهيل برندسازيمحصولات كشاورزي از طريق بخش خصوصي را به نحوي تنظيم و تا پايان تيرماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايند كه تا پايان سال حداقل ۱۰ درصد از محصولات كشاورزي تحت نام تجاري مشخص (برند) عرضه گردند.

۳. وزارت نفت مكلف است:

۳.۱. برنامه اجرايي افزايش ظرفيت توليد نفت خام تا ميزان ۴۷۰۰ هزار بشكه در روز در افق ۱۴۰۰ را با تمركز بر ميادين مشترك و با تاكيد بر برداشت صيانتي از منابع را به نحوي تنظيم نمايد كه توليد نفت خام به چهارميليون بشكه در روز در پايان سال جاري افزايش يابد. اين برنامه تا پانزده ارديبهشت ماه به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۳.۲. برنامه اجرايي افزايش ظرفيت توليد ميعانات گازي با تمركز بر ميادين مشترك تا ميزان يك ميليون بشكه در روز در افق ۱۴۰۰ را به نحوي تنظيم نمايد كه توليد آن به ۶۸۳ هزار بشكه در روز در پايان سال جاري افزايش يابد. اين برنامه تا پانزده ارديبهشت ماه به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۳.۳. برنامه اجرايي افزايش توليد ميادين مشترك غرب كارون(آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران، ياران شمالي و جنوبي) را به نحوي تهيه نمايد كه اين مقدار به ۳۱۰ هزار بشكه در روز در پايان سال جاري افزايش يابد.

۳.۴. نسبت به تكميل ظرفيت و راه‌اندازي فازهاي ۱۳ ،‌۱۴ و ۲۴-۲۲ اقدام نمايد. برنامه اجرايي تكميل و راه‌اندازي اين فازها به نحوي كه توليد از فازهاي مختلف پارس جنوبي در مجموع به ۶۲۰ ميليون مترمكعب گازغني در روز برسد را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارايه گردد.

۳.۵. ضمن راه‌اندازي فاز (۱) پالايشگاه‌ ستاره خليج فارس، برنامه اجرايي تكميل بقيه فازهاي پالايشگاه مزبور و پالايشگاه سيراف را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۶. ‌تمهيدات لازم به منظور تكميل و راه‌اندازي پروژه‌هاي بخش خصوصي پتروشيمي شامل فاز سوم پتروشيمي پرديس، متانول كاوه، پتروشيمي مرجان، پتروشيمي بوشهر و فاز اول پتروكيمياي ابن سينا (ماهشهر) را به نحوي اتخاذ نمايد كه تمام اين واحدها تاپايان سال جاري به بهره برداري و توليد برسند.

۳.۷. تمهيدات لازم را به منظور اجراي عمليات طرح‌هاي توسعه نوسازي پالايشگاه آبادان و تكميل و بهسازي پالايشگاه بندرعباس را به نحوي اتخاذ نمايد، كه از فرآورده نفت كوره كاسته و به توليد فرآورده‌هاي بنزين و ميان تقطير افزوده شود.

۳.۸. برنامه اجرايي اصلاح بازارهاي انرژي با هدف تقويت حضور بخش غيردولتي در اين بازار را تهيه و تا پايان تيرماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارايه گردد.

۳.۹. با همكاري وزارت نيرو، برنامه اجرايي كنترل نرخ رشد مصرف حامل‌هاي انرژي را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۱۰. برنامه اجرايي پياده سازي طرح‌هاي ذخيره‌سازي زيرزميني گاز طبيعي با هدف كاهش مصرف سوخت‌هاي مايع در فصول سرد در محدوده شبكه گاز (و بالابردن پايداري شبكه) و تاكيد بر نقش آتي بخش خصوصي را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارايه نمايد.

۳.۱۱. با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه تامين خوراك پتروشيمي ها را به نحوي تهيه نمايد كه سرمايه گذاران بخش خصوصي و خارجي از تامين پايدار خوراك با قيمت منصفانه اطمينان حاصل نمايند. برنامه مذكور تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارايه ‌گردد.

۳.۱۲. برنامه اجرايي ايجاد بستر لازم براي اجراي به موقع طرح‌هاي تأمين خوراك پتروشيمي‌هاي جديد (از جمله طرح‌هاي توليد ميعانات گازي و جمع‌آوري گازهاي مشعل) با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۳.۱۳. نسبت به شروع پروژه صادرات گاز به عراق تا ميزان ۱۴ ميليون مترمكعب گاز در روز تاپايان سال جاري اقدام و گزارش عملكرد آنرا هر سه ماه يكبار به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۱۴. نسبت به تكميل گازرساني به استان سيستان و بلوچستان و نقاط صنعتي و نيروگاهي آن استان اقدام نموده و گزارش عملكرد آنرا بصورت ماهانه به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۱۵. گازرساني به صنايع مختلف در سطح كشور را به نحوي به انجام رساند كه مصرف سوخت مايع براي كليه صنايعي كه دسترسي به شبكه گاز دارند، نسبت به سال ۱۳۹۵ به ميزان ۴۰ درصد كاهش يابد.

۴. وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف است:

۴.۱. برنامه اجرايي مديريت جايگاه و نقش نهادهاي عمومي غيردولتي در اقتصاد ايران را تدوين و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۴.۲. به‌منظور ايجاد زمينه‌هاي لازم براي افزايش شفافيت اطلاعاتي شركت‌هاي دولتي، برنامه اجرايي طراحي و پياده سازي سامانه يكپارچه اطلاعات شركت‌هاي دولتي را تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد. تمامي دستگاه‌هاي اجرايي و شركت‌هاي دولتي تابعه موظف به همكاري لازم با وزارت امور اقتصادي و دارايي هستند.

۵. وزارت راه و شهرسازي مكلف است:

۵.۱. با همكاري وزارت كشور، حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه برنامه اجرايي رونق بخش مسكن و فعاليت‌هاي ساختماني را با هدف ارتقاء و بهسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري در بيش از ۲۷۰ محله با تاكيد بر كاهش هزينه‌هاي جانبي­ ساخت مسكن با اولويت بهسازي حاشيه كلانشهرها و بافتهاي فرسوده را تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۲. با همكاري وزارت نفت برنامه اجرايي توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌و نقل (با اولويت حمل‌و‌نقل ريلي) با تاكيد را با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون رفع موانع توليد، (در قالب اولويت اعطاي تسهيلات، اعطاي تخفيف درتعرفه حق دسترسي به شبكه ريلي و …) تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه دهد.

۵.۳. برنامه اجرايي افزايش ظرفيت خطوط ريلياز طريق تراك‌بندي، گشايش ايستگاه‌ها و تأمين علائم و ارتباطات را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۴. برنامه اجرايي افزايش سهم حمل و نقل عمومي برون شهري را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۵. به‌منظور تسريع در بهره‌گيري از ظرفيت شركت قطارهاي مسافري حومه‌اي، نسبت به معرفي پروژه و مسيرهاي داراي اولويت و توجيه تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد اقدام نمايد.

۵.۶. با همكاري وزارتخانه‌هاي‌ صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوري اطلاعات و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، نسبت به جانمايي و ايجاد مراكز لجستيكي با محوريت بخش خصوصي به نحوي اقدام نمايد كه تا پايان سال حداقل دو مركز لجستيكي جديد در مرحله اجرا قرار گيرد.

۵.۷. در حوزه فعاليت‌هاي خود در خصوص اقلام كالاها و خدمات غيرقابل تجارت(زمين و مسكن) ، با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط برنامه اجرايي افزايش نقش نظارتي دولت در قيمت‌گذاري آنها را تهيه و حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶. وزارت نيرو مكلف است:

۶.۱. برنامه اجرايي ارتقاء توان توليد ملي در حوزه آب و برق را با در نظر گرفتن ملاحظات ذيل را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶.۱.۱. تكميل و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي جديد

۶.۱.۲. افزايش راندمان نيروگاهها، كاهش تلفات شبكه‌هاي انتقال و توزيع و بهينه سازي مصرف انرژي برق

۶.۱.۳. ايجاد نيروگاه‌ها توسط بخش خصوصي

۶.۱.۴. افزايش سهم انرژي‌هاي پاك و تجديدپذير در سبد انرژي كشور با محوريت حمايت از سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي (خصوصي و تعاوني)

۶.۱.۵. بهره‌برداري بهينه از منابع آبهاي مرزي و مشترك با رعايت حقابه‌هاي بين‌المللي

۶.۱.۶. توسعه بهره‌برداري از آب‌هاي غيرمتعارف از قبيل پساب‌ها، زه‌آب‌ها، آب‌هاي شور و لب‌شور به عنوان منابع آب جديد توسط بخش غيردولتي

۷. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است:

۷.۱. با اولويت تأمين تجهيزات و ايجاد شبكه بومي و استفاده بهينه و اقتصادي از باندهاي فركانسي كشور تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري نسبت به تهيه برنامه‌هاي ذيل (با تعيين برش سال ۱۳۹۶) اقدام و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد:

۷.۱.۱. برنامه اجرائي « فراهم كردن امكان دسترسي خانوارها به شبكه ملي اطلاعات با حداقل سرعت دسترسي (۲۰) مگابيت بر ثانيه با استفاده حداكثري از ظرفيت بخش غيردولتي»

۷.۱.۲. برنامه اجرائي « ارائه ۱۰۰ درصد خدمات دولت به صورت الكترونيكي بر بستر شبكه ملي اطلاعات با استفاده از ظرفيت سازمان توسعه‌اي دستگاه‌هاي تابعه خود با مشاركت حداكثري بخش غيردولتي با همكاري سازمان اداري و استخدامي كشور

۷.۱.۳. برنامه اجرائي« ايجاد اپراتورها/شركت‌هاي ارائه كننده خدمات و محتواي الكترونيكي» و « توسعه زيرساخت و محتواي بومي»

۷.۱.۴. برنامه اجرائي «ساخت ماهواره بومي مخابراتي و سنجش از دور و تأمين ماهواره‌هاي ملي مخابراتي و سنجش از دور با استفاده از ظرفيت بخش غيردولتي»

۷.۱.۵. برنامه اجرائي «توسعه زيرساخت سرويس‌هاي پست الكترونيك» و «ايجاد و توسعه سرويس لجستيك هوشمند پستي»

۸. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلف است:

۸.۱. با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، برنامه اجرايي توسعه ظرفيت توليد فرآورده هاي دارويي، واكسن، محصولات زيستي، ملزومات و تجهيزات پزشكي، با هدف افرايش ظرفيت توليد و كاهش وابستگي به واردات فرآورده هاي دارويي، واكسن، محصولات زيستي، ملزومات و تجهيزات پزشكي را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال ‌گردد.

۸.۲. برنامه اجرايي تقويت و بهسازي ساختارهاي نظارتي در حوزه كيفيت فرآورده هاي سلامت، با هدف افزايش كيفيت و ايمني فرآورده هاي سلامت توليد داخل را با محوريت بخش خصوصي تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال ‌گردد.

۹. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است:

۹.۱. ضمن تقويت و ترويج فرهنگ جهادي در توليد ثروت، بهره‌وري، كارآفريني و سرمايه‌گذاري با استفاده از ظرفيت‌هاي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي، حمايت از آثار مختلف فرهنگي كه در راستاي تقويت توان توليد داخل، ترويج فرهنگ و روحيه كارآفريني و سرمايه‌گذاري و اشتغال مولد توليد مي‌شود را در اولويت قرار دهد. برنامه اجرايي اين بند تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۹.۲. با همكاري سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا و ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، برنامه جامع اقدامات فرهنگي براي حمايت از توليد ملي، گرايش به استفاده از كالاي توليد داخلي و كاهش تمايل به مصرف كالاهاي قاچاق را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۰. سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است:

۱۰.۱. بستر لازم براي افزايش سهم مشاركت عمومي-خصوصي در اجراي طرح‌هاي زيرساختي و زيربنايي كشور را فراهم آورده و حل مشكلات و چالش‌هاي اين پروژه ها را در اولويت قرار دهد. كليه دستگاه‌هاي اجرايي ازجمله وزارت نيرو، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري برنامه اجرايي ارتقاي مشاركت با بخش‌هاي غيردولتي حوزه فعاليت‌هاي خود را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به سازمان برنامه و بودجه كشور ارايه نمايند.

۱۰.۲. ضمن ساماندهي طرح­هاي تملك دارايي هاي سرمايه‌اي، طرح‌هاي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بالا و داراي توجيه اقتصادي را در اولويت تخصيص بودجه‌ قرار دهد.

۱۰.۳. از ظرفيت‌هاي موجود در بخش غيردولتي جهت تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام داراي توجيه اقتصادي بهره‌برداري نموده و پس از طي مراحل قانوني و رعايت كليه مقررات و ضوابط پروژه‌هاي نيمه تمام را واگذار نمايد.

۱۰.۴. برنامه اجرايي حمايت از سرمايه‌گذاري در مناطق داراي اولويت (بويژه در مناطق كمتر توسعه يافته) با هدف افزايش حداقل ده درصدي حجم سرمايه‌گذاري بخش غير دولتي و يا حجم واگذاري طرح هاي عمراني به بخش غيردولتي نسبت به سال گذشته را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه نمايد.

۱۰.۵. با همكاري دستگاه هاي اجرايي ذيربط، مدل استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي بلااستفاده اقتصاد (مانند ساختمان و مسكن، معدن و صنايع معدني ) را با هدف رونق توليد و افزايش توانمندي توليد داخل را تا پايان تيرماه سال جاري طراحي نمايد.

۱۰.۶. با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و ساير دستگاه‌هاي ذيربط (موضوع مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۵ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي) به منظور ايجاد تحرك در توليد و اشتغال و مصون نمودن اقتصاد كشور از آسيب‌هاي بيروني و دروني، اصلاح اقتصادي را بر محور استقرار مديريت كارآمد بر شركت‌هاي غيرخصوصي متمركز نمايد و تا پايان تيرماه سال جاري الگوي «استقرار نظام مديريت حرفه‌اي» را تهيه نمايد.

۱۱. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است:

۱۱.۱. ترتيبي اتخاذ كند كه بانك‌هاي عامل، بنگاه‌هاي معرفي شده از سوي دستگاه‌هاي ذيربط كه كالاهاي اساسي، ضروري و حساس را توليد داخلي مي‌نمايند، را با رعايت موارد اعتبارسنجي در اولويت پرداخت تسهيلات قرار دهند و به نحوي اقدام نمايند كه به درخواست اين متقاضيان ظرف مدت يك ماه پس از تكميل پرونده رسيدگي شود.

۱۱.۲. ترتيبي اتخاذ نمايد كه سهم بخش‌هاي صنعت، معدن، كشاورزي و ساختمان از تسهيلات اعطايي در سال ۱۳۹۶ كمتر از ۶۰ درصد نباشد.

۱۱.۳. سياست‌هاي ارزي را در چارچوب مكانيزم بازار و سازگار با اقتضائات اقتصاد كلان تنظيم و اجرا نمايد، بگونه‌اي كه نرخ ارز به منظور جلوگيري از انباشت ناترازي، متناسب با اختلاف نرخ تورم داخل و خارج تعديل شود.

۱۱.۴. با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه كشور نسبت به تدوين برنامه اجرايي تك رقمي ماندن و پايداري نرخ تورم اقدام نمايد.

۱۱.۵. ضمن احصاء آمار و اطلاعات بنگاه‌هاي اقتصادي تمليك شده توسط شبكه بانكي، نسبت به تدوين راهكارهاي احياء و واگذاري واحدهاي توليدي تمليك شده، اقدام و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱۲. سازمان اداري و استخدامي كشور مكلف است:

۱۲.۱. برنامه اجرايي پياده‌سازي چرخه مديريت بهره‌وري در بنگاه‌هاي بزرگ‌مقياس را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد و اجراي آن در بنگاه­هاي منتخب را در سال جاري پيگيري و نظارت نمايد.

۱۳. سازمان ملي استاندارد ايران مكلف است:

۱۳.۱. برنامه اجرايي توسعه بسترهاي لازم جهت ايجاد و تقويت موسسات صدور گواهي در كشور را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۳.۲. اجراي استانداردهاي اجباري در صنايع توليدي را با تاكيد بر استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي انجمن‌هاي تخصصي و تشكل‌هاي غيردولتي به صورت مستمر نظارت نموده و نتيجه را به صورت ماهانه به دبيرخانه ستاد گزارش نمايد.

۱۴. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مكلف است:

۱۴.۱. برنامه اجرايي حمايت از گردشگري با هدف افزايش تعداد گردشگران داخلي به ۱۱۲ ميليون نفر و گردشگران خارجي به ۶.۵ ميليون نفر با تاكيد بر مشاركت بخش خصوصي را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۵. سازمان حفاظت از محيط زيست مكلف است:

۱۵.۱. نسبت به ارتقاي مناسبات و ديپلماسي محيط زيست و جلب مشاركت و همكاري‌هاي بين المللي دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در زمينه كاهش آلودگي هاي فرامرزي از جمله ريزگردها و آلودگي هاي مناطق دريايي و ساحلي اقدام نمايد.

۱۵.۲. زمينه هاي لازم براي تقويت همكاري و توسعه مشاركت‌هاي مردمي براي حفاظت از محيط زيست از طريق اجراي طرحهاي زيست‌محيطي را فراهم آورد.

۱۶. دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي مكلف است:

۱۶.۱. امكان تأمين مستقيم مواد اوليه از مبادي اصلي در صنايع اولويت دار را فراهم آورد. برنامه اجرايي اين بند شامل صنايع اولويت دار و مبادي اصلي تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۱۷. مركز ملي رقابت مكلف است:

۱۷.۱. نسبت به شناسايي بازارهاي داراي عملكرد انحصاري اقدام و با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط، اقدامات لازم به منظور مديريت تبعات انحصار و كاهش آن‌ها را اجرا نمايد.

بسته تامين مالي و سرمايه‌‌گذاري

۱.    وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است:

۱.۱. به منظور تحقق اهداف مهم حوزه بازار سرمايه مشتمل بر “توسعه بازار سرمايه و افزايش سهم آن در تامين منابع مالي كشور”، “افزايش ضريب نفوذ و نقدشوندگي در بازار سرمايه” و “جذب سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه” برنامه اجرايي اقدامات زير را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۱.۱. ظرفيت سازي توسعه بازار سرمايه با تاكيد بر طراحي و مهندسي ابزارهاي مالي و كالايي، توسعه بازار انرژي و عرضه نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي، توسعه حاكميت شركتي براي شركت‌هاي سهامي عام و نهادهاي مالي، با همكاري وزارت نفت، وزارت نيرو،  بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و بيمه مركزي ايران

۱.۱.۲. تسهيل فرايند مشاركت نهاد مالي خارجي (توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران)، با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران

۱.۱.۳. تقويت كمي و كيفي حضور نهادهاي مالي در بازار سرمايه (شركتهاي تامين سرمايه، پردازشگر اطلاعات مالي، مشاور سرمايه‌گذاري، موسسات رتبه‌بندي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري)

۱.۱.۴. كمك به فرايند راه‌اندازي صندوق تثبيت بازار سرمايه، با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط

۱.۱.۵. طراحي ابزارهاي مالي مشتقه براي پوشش ريسك

۱.۱.۶. اتصال بازار سرمايه ايران با بازارهاي سرمايه بين‌المللي، با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران

۱.۲. اقدامات و هماهنگي‌هاي لازم را براي جلب پانزده ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در سال ۱۳۹۶ با اولويت كشورهاي صاحب تكنولوژي و نوآوري با رويكرد توسعه صادرات و انتقال فناوري انجام دهد و برنامه‌ها، ‌اقدامات پيش بيني شده و الزامات تحقق آن را به دبيرخانه ستاد گزارش نمايد. كليه دستگاه‌هاي اجرايي كشور موظف هستند به منظور تحقق اين هدف همكاري هاي لازم را با وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام دهند.

۱.۳. پيگير‌هاي لازم را در جهت جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي جلب شده، طبق قانون انجام داده و موانع و مشكلات پيش روي و دلايل عدم جذب و موفقيت هر پروژه را احصاء و به دبيرخانه ستاد گزارش نمايد.

۱.۴. برنامه اجرايي ايجاد پنجره واحد روان‌سازي سرمايه‌گذاري را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۵. نسبت به شناسايي مخاطرات سرمايه‌گذاري در بازارهاي مالي و سرمايه‌اي خارجي و تدوين راهكارهاي رفع آن اقدام و گزارش مطالعات انجام شده را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۶. نسبت به شناسايي موانع كليدي سرمايه‌گذاري مشترك بخش خصوصي داخلي و خارجي در كشور و تدوين راهكارهاي رفع آن اقدام و گزارش مطالعات انجام شده را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۷. برنامه اجرايي موارد ذيل را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد:

۱.۷.۱. جذب سرمايه‌هاي خارجي براي خريد سهام شركت‌هاي مشمول واگذاري

۱.۷.۲. تسهيل فرآيند جذب منابع مالي خارجي (سرمايه گذاري خارجي) از طريق بازار سرمايه ايران، با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت نفت

۱.۷.۳. بستر سازي براي دريافت اطلاعات نهادهاي عمومي غيردولتي و تشويق به حضور شركت‌هاي زيرمجموعه آنها در بازار سرمايه ، با همكاري نهادهاي مذكور و شركت‌هاي زيرمجموعه آنها

۱.۷.۴. سهولت دسترسي و تنوع بخشي به ابزارهاي تأمين مالي كسب و كارهاي خرد، كوچك و متوسط

۱.۸. برنامه اجرايي ارتقاي نقش اقتصادي بيمه در تأمين رفاه و امنيت مردم و افزايش ضريب نفوذ بيمه را از ۲.۱ به ۳.۵ درصد در كشور تهيه و تا پايان تير ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.    وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

۲.۱. برنامه اجرايي فراهم‌ نمودن زمينه هاي لازم براي سرمايه گذاري مستقيم بنگاه هاي خارجي كه بيش از ۳۰ درصد بازار محصولات وارداتي يك محصول (كالايا خدمت) مشخص در كشور دارا هستند را به انضمام فهرست محصولات، بنگاه هاي طرف واردات و شرايط و ضوابط لازم براي الزامات سرمايه گذاري اين بنگاه ها تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۳.    وزارت امور خارجه مكلف است:

۳.۱. برنامه اجرايي ايجاد تسهيلات تردد براي سرمايه‌گذاران خارجي و افراد مرتبط با آنها از قبيل صدور رواديد چند ساله با اجازه ورود به دفعات را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۴.    وزارت راه و شهرسازي مكلف است:

۴.۱. با همكاري سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك مركزي و صندوق توسعه ملي، مدل و روش تامين مالي در پروژه‌هاي زيرساخت را طراحي و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۴.۲. برنامه اجرايي ارتقاء‌ مشاركت بخش خصوصي و تعاوني را بر اساس قانون احداث پروژه هاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشاركت بانك ها و ساير منابع مالي و پولي كشور در تمامي شقوق حمل و نقل اعم از زيرساخت، ناوگان و تعمير و نگهداري، تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۴.۳. برنامه اجرايي توسعه مالي بخش مسكن با تاكيد بر ابزارسازي و نهادسازي (ابزارهاي بازار سرمايه و بازار پول) را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.    وزارت نيرو مكلف است:

۵.۱. برنامه اجرايي ايجاد بسترهاي لازم جهت حضور بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي حوزه برق، آب و آبفا را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۶.    وزارت جهاد كشاورزي مكلف است:

۶.۱. برنامه اجرايي تقويت نهادهاي مالي جهت تامين و تجهيز سرمايه و سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي و منابع‌طبيعي با مشاركت مردم را تدوين و تا پايان خرداد‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۶.۲. برنامه اجرايي توسعه مشاركت با بخش خصوصي يا عقد قرارداد با آنها به‌منظور اجراي فعاليت‌هاي بخش با تاكيد بر عمليات آبخيزداري، حفاظت خاك و مقابله با بيابان‌زايي و كمك به مهار كانون‌هاي گرد و غبار را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۷.    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلف است:

۷.۱. برنامه اجرايي شناسايي و حمايت از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه درمان به‌ويژه در صنعت توريسم‌ درماني متناسب با ظرفيت مناطق را تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.    بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است:

۸.۱. اجراي كامل طرح اصلاح نظام بانكي را پيگيري نموده و برنامه اجرايي شفاف‌سازي و سالم‌سازي صورت‌هاي مالي بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري غيربانكي را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.۲. ضمن ارائه اطلاعات بروز شده اموال مازاد شبكه بانكي، برنامه اجرايي تعيين تكليف اموال مزبور را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.۳. بانك‌ها و موسسات اعتباري غيردولتي را به افزايش نسبت كفايت سرمايه و بهبود ديگر نسبت‌هاي نظارتي و مديريت موثرتر ريسك ملزم نمايد.
۸.۴. نسبت به اخذ تسهيلات مالي خارجي تا سقف ۲۰ ميليارد دلار در سال جاري، جهت تامين مالي طرح هاي توليدي و عمراني بخش هاي دولتي و خصوصي كشور اقدام نمايد. به منظور تسريع در فرآيند جذب تسهيلات مالي فراهم شده، كليه دستگاه هاي اجرايي كشور مكلف هستند در اسرع وقت نسبت به اخذ و ارائه مجوزهاي داخلي لازم اقدام نمايند. ضمنا بانك مركزي موظف است عدم همكاري دستگاه هاي اجرايي و ساير موانع و مشكلات اجرايي در جذب تسهيلات خارجي را به دبيرخانه ستاد گزارش نمايد.

۸.۵. گزارش شناسايي موانع كاهش نرخ سود در شبكه بانكي و ارائه راه‌كارهايي مناسب براي برون‌رفت از اين شرايط را با تاكيد بر كاهش نرخ سود بانكي تهيه و گزارش مزبور را حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در شوراي پول و اعتبار مطرح نمايد.

۸.۶. با همكاري قوه قضائيه و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط، برنامه اجرايي كاهش حداقل يك واحد درصد از نسبت تسهيلات غيرجاري به كل تسهيلات (ارزي و ريالي) را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.۷. زمينه‌هاي لازم براي افزايش تاثيربخشي سياست‌هاي پولي از طريق انتظام‌بخشي به بازار پول و ساماندهي موسسات اعتباري غيرمجاز را مهيا نمايد.

۸.۸. نسبت به توسعه ساز و كارهاي مرتبط با پوشش ريسك‌هاي ناشي از نوسان قيمت و ارزش پول از طريق ارائه ابزارهايي مانند هجينگ در بازارهاي آتي در چارچوب يكسان‌سازي نرخ ارز اقدام نمايد.

۸.۹. برنامه اجرايي تشكيل شركت‌هاي مديريت دارايي را به منظور تعيين تكليف دارايي‌هاي مشكوك‌الوصول را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.۱۰. با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي (سازمان بورس و اوراق بهادار و بيمه مركزي ايران)، برنامه اجرايي فراهم‌سازي زمينه حضور و مشاركت مؤسسات مالي و اعتباري خارجي در ايران در چارچوب قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل (۴۴) قانون اساسي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۹.    سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است:

۹.۱. سازوكارهاي پرداخت يارانه سود و كارمزد تسهيلات بانكي از محل كمك‌هاي فني و اعتباري براي طرح‌هاي سرمايه‌‌گذاري اشتغال‌زاي غيردولتي را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه نمايد.

۱۰.    سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مكلف است:

۱۰.۱.  برنامه اجرايي حمايت از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري و صنايع دستي را به تفكيك استان‌هاي سراسر كشور  تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۱.    صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران مكلف است:

۱۱.۱. با هدف ارتقاي توان توليد و ايجاد فرصت‌هاي شغلي پايدار در كشور با رعايت اصل رقابت‌پذيري و بازدهي اقتصادي مقرر در ضوابط صندوق توسعه ملي، نسبت به تخصيص منابع با اولويت تامين مالي صنايع كوچك و متوسط با رويكرد به روزرساني و نوسازي تجهيزات و ماشين‌آلات آن‌ها اقدام نمايد.

بسته جذب، توسعه و تعميق تكنولوژي

۱.    وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است:

۱.۱.    برنامه اجرايي افزايش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به منظور گسترش بهره‌وري دانش‌بنيان حوزه‌هايي كه قابليت جذب بالا دارد را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.    وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

۲.۱. با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي، معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، نسبت به مطالعه و تدوين گزارش راهبردهاي تغيير جهت‌گيري اقتصاد مبتني بر منابع  به اقتصاد متكي به دانش و نوآوري و ارائه آن تا پايان شهريورماه سال جاري به دبيرخانه ستاد اقدام نمايد.

۲.۲. برنامه اجرايي استقرار و حمايت از ۱۵۰ بنگاه صنايع نوين و پيشرفته و شركت دانش‌بنيان در سال جاري با هدف افزايش سهم توليد محصولات با فناوري متوسط به بالا از كل محصولات صنعتي به ۳۹ درصد را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.۳. با مشاركت معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، نسبت به ايجاد سامانه عرضه محصولات صنايع پيشرفته و دانش‌بنيان با هدف جهت‌دهي به تقاضاي بخش‌هاي دولتي و خصوصي به استفاده هرچه بيشتر از محصولات صنايع پيشرفته و دانش‌بنيان داخلي اقدام نمايد.

۲.۴. با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور، وزارتخانه‌هاي كشور و راه و شهرسازي ضمن حمايت از سازندگان داخلي تجهيزات مورد نياز صنعت حمل و نقل ريلي شهري و بين شهري، خريد خارجي تجهيزات مورد نياز ساخت و بهره‌برداري را به گونه‌اي سازماندهي نمايد كه ضمن رعايت قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۱/۵/۱۳۹۱ با اصلاحات و الحاقات بعدي به ازاي خريدهاي خارجي، انتقال فناوري به داخل كشور صورت گيرد.

۳.    وزارت راه و شهرسازي مكلف است:

۳.۱. با همكاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و ساير دستگاههاي اجرايي ذيربط، برنامه اجرايي تقويت اقتصاد و ترغيب سرمايه‌گذاري در صنعت حمل و نقل هوايي، بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و سرمايه‌ها و ارتقاي سطح علمي و فني صنعت هوايي كشور با رعايت اصل حمايت از صنايع داخلي دانش‌بنيان و انتقال فناوري پيشرفته و همچنين ايجاد اشتغال براي نيروهاي تحصيل‌كرده، را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۳.۲. با همكاري دستگاههاي ذيربط، برنامه اجرايي استفاده از «فناوري‌هاي نوين مهندسي در احداث زيرساخت‌ها و تجهيزات ثابت و متحرك حوزه راه و شهرسازي» با رويكرد كاهش زمان و هزينه احداث و «فناوري‌هاي نوين ساختماني» با هدف مقاوم‌سازي و كاهش شدت مصرف انرژي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۳.۳. با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط نسبت به هماهنگي و اجراي مديريت يكپارچه هوشمند شيوه‌هاي حمل‌و‌نقل اقدام نمايد.

۴.    وزارت نفت مكلف است:

۴.۱.  نسبت به انعقاد و اجراي ۱۰ قرارداد نفتي و گازي (با الگوي جديد قراردادهاي نفتي و گازي) با هدف فراهم كردن امكان جذب فناوري و ارتقاي فناوري ملي به ويژه براي اجراي موفق طرح هاي افزايش ضريب بازيافت اقدام نمايد. گزارش عملكرد اين بند بصورت ماهانه به دبيرخانه ستاد ارائه مي‌گردد.

۴.۲. با همكاري دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي معتبر و داراي سابقه و تخصص در زمينه استخراج مخازن نفت و گاز، نسبت به مطالعات توسعه‌اي ۲۰ مخزن نفتي و گازي اقدام نمايد. برنامه اجرايي اين بند تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به تفكيك مخازن مورد مطالعه به دبيرخانه ستاد ارسال ‌گردد.

۴.۳. زمينه لازم براي تجاري سازي ساخت و توليد ۱۰ قلم كالاي پرمصرف صنعت نفت در داخل كشور با محوريت بخش خصوصي را فراهم آورد. برنامه اجرايي اين بند تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۵.    وزارت جهاد كشاورزي مكلف است:

۵.۱. برنامه اجرايي نوسازي، تقويت، شبكه‌سازي و حفاظت از ذخاير توارث ژنتيك و زيستي كشاورزي را تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۲. با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، برنامه اجرايي توسعه و نفوذ فناوري در بخش كشاورزي را با محوريت ارتقاي بهره‌وري عوامل توليد، پياده‌سازي نظام نوين ترويج و انتقال فناوري و تقويت شركت هاي دانش بنيان را تا پايان تير ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶.    وزارت نيرو مكلف است:

۶.۱. با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، برنامه اجرايي توسعه و نفوذ فناوري در حوزه آب و برق را با محوريت استفاده از فناوري‌هاي نوين در استحصال و مصرف منابع آب و كاهش ضايعات و تلفات در بخش توليد، انتقال و توزيع انرژي، تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۷.    وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است:

۷.۱. برنامه اجرايي «ايجاد كريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات با تمركز بر ايجاد مناطق آزاد (ارتباطات و فناوري اطلاعات)جهت فعاليت شركت‌هاي معتبر با مشاركت شركت‌هاي داخلي و انتقال فناوري به كشور» و «رصد، پژوهش و ارتقاء دانش فناوري‌هاي نوين بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات » را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۸.    وزارت دادگستري مكلف است:

۸.۱. با همكاري معاونت حقوقي رئيس‌جمهور، نسبت به طراحي ساختار، ماموريت و سازوكارهاي مرجع حمايت حقوقي از مالكيت و سرمايه گذاري اقدام و تا پايان خردادماه سال جاري مجموعه پيشنهادي را براي طي مراحل بعدي به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد. معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور مكلف است:

۹. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکلف است:

۹.۱. با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، برنامه اجرايي توسعه اقتصاد دانش‌بنيان به‌منظور تحقق اهداف ذيل را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد:

۹.۱.۱. حمايت از شركت‌ها و موسسات دانش بنيان و ارتقاي ۱۰۰ درصدي ميزان اشتغال مستقيم و درآمد شركت‌هاي مزبور

۹.۱.۲. توسعه فناوري‌هاي راهبردي و مزيت‌ساز با رويكرد نيازمحور و تجاري‌سازي

۹.۱.۳. حمايت از طرح‌هاي كلان ملي راهبردي و تقاضا‌محور در حوزه‌هاي مختلف: درمان و سلامت، كشاورزي، محيط زيست، هوافضا، حمل و نقل، علوم و فنون هسته‌اي و ساير صنايع توليدي

۹.۱.۴. بازار سازي و تحريك تقاضاي محصولات دانش بنيان ساخت داخل

۹.۱.۵. تبديل پايه دانشي بنگاه‌هاي مبتني بر نوآوري به عامل اصلي توليد ثروت

۹.۱.۶. ارتقاي زيست بوم كارآفريني و شتاب‌دهي به توسعه شركت هاي دانش بنيان

۱۰.    دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي مكلف است:

۱۰.۱. برنامه حمايت از استقرار شركت هاي دانش بنيان با هدف رشد ۲۰ درصدي تعداد اين شركت ها در مناطق آزاد تجاري-صنعتي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

بسته  تجارت خارجي

با هدف جهش صادرات بويژه صاردات كالاها و خدمات غيرنفتي و مديريت هدفمند واردات اقدامات زير توسط دستگاه‌هاي مربوط به شرح ذيل انجام مي پذيرد:

۱.    وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است:

۱.۱. برنامه اجرايي گسترش تعاملات اقتصادي بين المللي را با هماهنگي وزارت امور خارجه و همكاري ساير دستگاه‌هاي ذيربط، تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱.۲. به منظور شفاف سازي و ايجاد پيش آگاهي نسبت به سياست ها و مقررات مرتبط با انجام سرمايه‌گذاري به نحوي كه كليه فعالان اقتصادي از دسترسي مستمر و پايدار به اطلاعات مربوط سياست ها و مقررات برخوردار باشند، نسبت به تهيه برنامه اجرايي مربوط اقدام و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۳. برنامه ‌پيشنهادي براي اعمال مديريت يكپارچه گمركي در كليه مبادي گمركي را تهيه و حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري براي بررسي و تصويب در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۴. برنامه تجهيز و روزآمدسازي اماكن گمركي با استفاده از ابزارهاي پيشرفته كنترلي و فناوري‌هاي نوين، به منظور افزايش كارايي و بهبود انجام تشريفات گمركي با رويكرد الكترونيكي نمودن كليه اسناد ورود، صدور، عبور، حمل و نقل و نظاير آن را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به نحوي تهيه و تدوين نمايد كه تا پايان سال بيش از ۵۰ درصد از گمركات هدف با همكاري بخش غيردولتي، از تجهيزات پيشرفته كنترلي برخوردار گردند.

۱.۵. برنامه توسعه پنجره واحد الكترونيكي گمركي و سامانه جامع گمركي و استقرار سامانه هوشمند مديريت ريسك را  تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و تدوين نمايد.

۱.۶. با همكاري دستگاه‌هاي مسئول، از طريق برقراري اتصال پنجره واحد تجارت فرامرزي (گمركي) با ساير سامانه‌هاي مرتبط، جريان تجارت، ارز، ثبت سفارش كالاها و تشريفات گمركي بر واردات كالاهاي مصرفي نظارت نموده و گزارش ماهانه آن را براي دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۱.۷. با همكاري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد،‌ تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي نسبت به استقرار گمركات مجهز در كليه مناطق آزاد تجاري-صنعتي تا پايان سال جاري اقدام نمايد.

۲.    وزارت امور خارجه مكلف است:

۲.۱. به منظور تقويت همگرايي‌هاي منطقه‌اي و ايفاي نقش فعال تر در سازمان‌ها و مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي و فراهم نمودن بازار صادراتي براي محصولات ساخت كشور و بهره‌برداري از فرصت ها، ديپلماسي اقتصادي را به عنوان محور فعاليت‌هاي خود در سال ۱۳۹۶ قرار دهد و گزارش اقدامات بعمل آمده را هر سه‌ماه يكبار به دبيرخانه ستاد گزارش نمايد.

۲.۲. با همكاري دستگاه هاي ذيربط، به منظور ايجاد زمينه هاي لازم براي ايجاد يا بهبود پيمان هاي دوجانبه و چندجانبه با كشورهاي هدف و  توسعه روابط تجاري در جهت رشد فزاينده صادرات غيرنفتي، جذب سرمايه‌گذاري خارجي و انتقال فناوري، نسبت به تهيه برنامه اجرايي (شامل فهرست كشورهاي هدف، مراحل توسعه پيمان ها و ساير فعاليت‌هاي مربوط) اقدام و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبير‌خانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۳. با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط، فعاليت كميسيون هاي مشترك اقتصادي با طرف‌هاي خارجي و كميته هاي بازرگاني مربوط را در جهت توسعه صادرات كالاها و خدمات كشور به نحوي ارتقاء دهد كه تراز تجاري منفي مربوط به كالاهاي مصرفي با هر كدام از كشورهاي خارجي طرف مبادله، در سال جاري نسبت به سال گذشته ده درصد كاهش يابد.

۳.    وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

۳.۱. برنامه اجرايي افزايش توليد ملي متناسب با نيازهاي صادراتي، شكل دهي بازارهاي جديد و تنوع بخشي پيوندهاي اقتصادي با كشورها به ويژه با كشورهاي منطقه را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۲. ضمن شناسايي روش هاي متنوع خريد محصولات اساسي، ضروري و حساس (بنگاه ها يا كشورهاي اصلي توزيع كننده)، زمينه لازم را براي ايجاد پيمان هاي راهبردي با طرف هاي عرضه كننده فراهم آورد. برنامه اجرايي اين بند شامل فهرست كالاهاي ضروري، طرف هاي عمده وارداتي مدنظر و چارچوب اعمال پيمان ها تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۳.۳. با با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و ساير دستگاه هاي ذيربط، با رويكرد حمايت از توليد داخل و توجه به رقابت‌پذيري صنايع، نسبت به بازنگري سياست‌هاي تجاري و تعيين بهينه تعرفه‌هاي گمركي و اعمال عوامل فني (از جمله استانداردهاي اجباري) براي كالاهاي وارداتي، اقدام و واردات كالاهايي غيرضرور يا كالاهايي كه در كشور به حد كفايت توليد مي شوند را محدود سازد. برنامه اجرايي اين بند تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۳.۴. برنامه ارتقاء شاخص سهولت تجارت خارجي از طريق بهبود مولفه هاي دخيل در آن را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۵. به منظور مشاركت فعال در زنجيره توليد و تجارت بين المللي، زمينه‌هاي لازم براي مشاركت شركت‌‌هاي چندمليتي، بين‌المللي و جهاني داراي نام و نشان شناخته شده در زنجيره ارزش كالاهاي منتخب را با بنگاه-هاي بخش خصوصي كشور فراهم آورد. فهرست بنگاه هاي خارجي و شركاي داخلي پيشنهادي و نحوه مشاركت و فعاليت آنها را تا پايان تيرماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد. بنگاه هاي واجد شرايط كه در اين بند معرفي مي گردند در اخذ تسهيلات از صندوق توسعه ملي در اولويت قرار خواهند گرفت.

۳.۶. بسته پيشنهادي مقررات صادرات را با رويكرد تثبيت مقررات تا ده سال تهيه و تا پايان تيرماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۷. با همكاري وزارت جهاد كشاورزي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط، برنامه توسعه صادرات ۲۰ محصول اصلي صادراتي غيرنفتي بدون ميعانات گازي (۲۰ رديف اول صادراتي بر اساس كدهاي گمركي- بر اساس مقدار صادرات) را به نحوي تهيه نمايد كه تا پايان سال مجموع صادرات وزني اين محصولات ۳۰ درصد افزايش نسبت به سال ماقبل داشته باشد.

۳.۸. حمايت از شركت‌هاي اپراتور نمايشگاهي و تشكيل نمايشگاه‌هاى فصلى و دايمى توسط بخش خصوصي را در كشورهاي هدف توسعه دهد و زمينه هاي لازم براي حضور فعالان خوشه هاي كسب و كار (صنايع كوچك و متوسط) در نمايشگاه‌هاي برگزار شده در خارج از كشور را فراهم آورد.

۳.۹. حمايت از صنايع بسته بندي محصولات صادراتي را در اولويت اجرايي برنامه هاي خود قرار دهد و زمينه هاي توسعه بنگاه هاي بخش خصوصي اين صنعت را فراهم آورد.

۳.۱۰. برنامه اجرايي بهبود كيفيت و استانداردهاي توليد در صنايع صادرات‌گراي اولويت‌دار را به نحوي تهيه نمايد كه امكان صادرات پايدار اين محصولات به كشورهاي هدف صادراتي در بلندمدت فراهم گردد. اين برنامه تا پايان تير ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۳.۱۱. برنامه اجرايي تقويت تشكل‌هاي صادراتي تخصصي، حمايت از تشكيل و توسعه شركت هاي بزرگ صادراتي و شركت‌هاي مديريت صادرات و همچنين تشكيل كنسرسيوم‌هاي بين‌المللي به منظور شكل‌دهي به بازارهاي جديد را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۱۲. با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط ترتيبي اتخاد نمايد تا تعداد مجوزها و مراجع صدور آنها براي صادرات و واردات كاهش يابد.

۳.۱۳. برنامه اجرايي تنوع بخشي به مبادي واردات با تاكيد بر كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي صنعتي و معدني و تشويق واردكنندگان كالاهاي سرمايه‌اي به واردات كالاهاي داراي برندهاي معتبر جهاني را تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۳.۱۴. با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط، حمايت از تشكيل واحدهاي خدماتي متنوع تجارت خارجي از قبيل توسعه ظرفيت ترابري، بيمه، بازرسي فني، توسعه آزمايشگاه‌ها، شبانه‌روزي نمودن گمركات صادراتي، تسهيل صدور موقت ماشين‌آلات پيمانكاران را در اولويت قرار دهد. برنامه اجرايي و انواع حمايت‌هاي امكانپذير تا پايان مرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۳.۱۵. بسترهاي لازم به منظور شناسايي و رهگيري كالا از بدو ورود تا سطح عرضه را در كالاهاي منتخب تا پايان مرداد ماه سال جاري ايجاد نمايد. فهرست كالاهاي منتخب اين بند تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۳.۱۶. با همكاري ديگر دستگاه‌هاي ذيربط نسبت به توسعه و پيگيري توافقات تجارت ترجيحي و تجارت آزاد با اولويت كشورهاي همسايه اقدام نمايد.

۳.۱۷. با هدف افزايش ۲۵% ميزان وزني صادرات غيرنفتي (بدون ميعانات گازي)، با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت جهاد كشاورزي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط،‌ نسبت به اجراي كامل بسته حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي (مصوبه جلسه هفدهم ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي) اقدام نمايد. گزارش عملكرد اجراي بسته مزبور بصورت ماهانه به دبيرخانه ستاد ارائه ‌گردد.

۴. وزارت جهاد كشاورزي مكلف است:

۴.۱. با تاكيد بر حفظ توان توليد داخل؛ نظام تعرفه‌اي مؤثر بر واردات محصولات كشاورزي را طراحي و زمينه‌هاي اجراي آنرا فراهم آورد.

۴.۲. بستر لازم براي رهگيري كالا و نهاده هاي كشاورزي و دامي صنعتي و نيمه صنعتي وارد شده به كشور را فراهم آورد.

۴.۳. برنامه اجرايي حمايت از توسعه صادرات توليدات صنايع تكميلي و تبديلي بخش كشاورزي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۴.۴. با همكاري وزارت راه و شهرسازي به منظور افزايش توانمندي‌هاي صادراتي برنامه اجرايي ايجاد و توسعه زيرساخت‌ها، تجهيزات و ملزومات مناسب حمل و نقل محصولات كشاورزي را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۴.۵. ضمن شناسايي روش هاي متنوع خريد محصولات اساسي، ضروري و حساس (بنگاه ها يا كشورهاي اصلي توزيع كننده)، زمينه لازم را براي ايجاد پيمان هاي راهبردي با طرف هاي عرضه كننده فراهم آورد. برنامه اجرايي اين بند شامل فهرست كالاهاي ضروري، طرف هاي عمده وارداتي مدنظر و چارچوب اعمال پيمان ها تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۴.۶. برنامه اجرايي بسته‌بندي محصولات كشاورزي را متناسب با ظرفيت‌هاي مناطق تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۵. وزارت راه و شهرسازي مكلف است:

۵.۱. برنامه اجرايي تسريع در احداث و بهره برداري از مهمترين خطوط ريلي و راههاي ترانزيتي با اولويت مسيرهاي منطبق بر شبكه بزرگراههاي آسيايي  و راه آهن سراسري آسيا  را به تفكيك طرحها و پروژه ها تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۵.۲. برنامه اجرايي بهبود بازرگاني و بازاريابي ترانزيت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل و نقلي با ساير كشورها را با هدف افزايش حداقل ۵۰ درصدي تعداد پروازهاي عبوري و حداقل ۳۰ درصدي ترانزيت محموله‌هاي كانتينري تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۳. تداركات و پشتيباني حمل و نقل دريايي و خدمات بندري را با مشاركت بخش خصوصي در اولويت قرار داده و زمينه لازم براي ارائه خدمات بندري و پشتيباني حمل‌ونقل  توسط شركت‌هاي داخلي خصوصي و تعاوني را فراهم آورد.

۵.۴. به منظور استفاده از صرفه به مقياس و صرفه در مسافت و با رويكرد تجميع محموله‌ها، با همكاري ساير دستگاههاي اجرايي زمينه لازم براي عقد پيمان‌هاي بلند‌مدت ميان تجار و شركت‌هاي داخلي با شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات حمل و نقل داخلي و بين‌المللي را فراهم آورد.

۵.۵. با همكاري دستگاههاي ذيربط برنامه اجرايي ايجاد زمينه‌هاي لازم  براي مشاركت بنگاه هاي بخش خصوصي كشور با بنگاه هاي پشتيبان و ارائه دهندگان خدمات لجستيكي (۳PL/4PL) در سطح بين المللي را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۵.۶. برنامه اجرايي «ساماندهي و تجهيز و تكميل اسكله‌ها و انضباط بخشي به تردد و توقف شناورها» و «تجهيز شناورها و وسايل حمل و نقل جاده اي و ريلي كالا به سامانه فني ردياب و كنترل مصرف سوخت» را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶. وزارت نفت مكلف است:

۶.۱. برنامه اجرايي ارتقاء ديپلماسي انرژي را جهت توسعه مبادلات منطقه اي و بين المللي انرژي تهيه و تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶.۲.  برنامه اجرايي ارتقاء جايگاه بين‌المللي شركت ملي نفت ايران در فعاليت‌هاي بالادستي نفت و گاز در جهان را تا پايان تيرماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۶.۳. برنامه اجرايي كاهش قاچاق سوخت و انواع فراورده هاي نفتي را با همكاري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارايه نمايد.

۷.    وزارت نيرو مكلف است:

۷.۱. برنامه اجرايي توسعه زيرساخت‌هاي توليد و انتقال برق و الزامات تبديل كشور به قطب تامين و تبادل برق منطقه را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۸.    وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است:

۸.۱. برنامه اجرايي (با تعيين برش سال ۱۳۹۶) «افزايش ظرفيت ترانزيت ترافيك به (۲۰) ترابيت بر ثانيه با استفاده حداكثري از ظرفيت بخش غيردولتي» را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۹.    سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است:

۹.۱. توسعه بازارهاي صادراتي خدمات فني و مهندسي را در اولويت قرار داده و نسبت به طراحي راهكارها و برنامه‌هاي اجرايي افزايش سهم خدمات فني و مهندسي در صادرات غيرنفتي اقدام نمايد.

۱۰.    بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است:

۱۰.۱. نسبت به تسهيل نقل و انتقالات ارزي و روان‌سازي جريان مبادلات مالي تجارت كالا و خدمات اقدام نمايد.

۱۰.۲. نسبت به انجام مذاكرات مستمر به منظور افزايش تعداد كارگزاران بانكي خارجي و جلب نظر بانك‌هاي كشورهاي هدف در راستاي احياي مجدد روابط كارگزاري با بانك‌هاي ايراني اقدام نمايد.

۱۱.    سازمان اداري و استخدامي كشور مكلف است:

۱۱.۱. به منظور ارتقاء كارايي و توانمندي دستگاه‌هاي مسئول در حوزه تجارت خارجي و توسعه صادرات غير نفتي، تغييرات و اصلاحات لازم در ضوابط و مقررات اداري مورد عمل در اين حوزه‌ها را احصاء و گردآوري نموده و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۲.    دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي مكلف است:

۱۲.۱. برنامه افزايش مبادلات با كشورهاي همسايه هر منطقه آزاد تجاري- صنعتي را به نحوي تهيه و تنظيم نمايد كه صادرات طرف ايراني در مبادلات تجاري با اين كشورها به ميزان ۲۵ درصد افزايش يابد. اين برنامه تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۱۲.۲. توسعه صنايع بسته بندي را در اولويت هاي خود قرار داده و بستر لازم براي استقرار صنايع بسته بندي  در مناطق آزاد تجاري- صنعتي را با رويكرد صادرات مجدد فراهم آورد به نحوي كه تا پايان سال جاري صادرات مجدد از طريق مناطق مزبور ۳۰ درصد افزايش يابد.

۱۲.۳. ارائه محصولات بومي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي را در اولويت قرار داده و زمينه هاي لازم را براي برگزاري نمايشگاه هاي فصلي و دائمي به منظور ارائه محصولات و كالاهاي توليد داخل كشور به ويژه كالاهاي توليد استان هاي همجوار را فراهم آورد.

۱۲.۴. براي تسهيل فعاليت هاي صنعتي و تجاري شركت هايي كه در سرزمين اصلي فعاليت مي كنند، زمينه سازي ايجاد شعب و يا حضور آنها در مناطق آزاد تجاري – صنعتي را فراهم آورد. فهرست اين شركت ها و ضوابط تعامل و همكاري با اين شركت ها تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه گردد.

۱۲.۵. توسعه گردشگري حلال را در اولويت قرار داده و برنامه اجرايي افزايش ۱۰ درصدي گردشگر خارجي در سال جاري در مناطق آزاد تجاري- صنعتي را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۲.۶. زمينه لازم براي احداث شركت‌هاي تداركاتي براي تأمين كالا صنايع و استقرار شركت‌هاي تأمين خدمات صنايع انرژي در مناطق آزاد تجاري- صنعتي را فراهم آورد.

۱۳.    صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران مكلف است:

۱۳.۱. ضوابط پرداخت تسهيلات خود را به گونه اي تعيين نمايد تا  بنگاه هاي صادراتي كه برنامه بازسازي، نوسازي يا توسعه دارند، در اولويت اعطاي تسهيلات قرار گيرند.

۱۳.۲. حداقل معادل ريالي هفتصد ميليون دلار را از طريق بانكهاي عامل به صورت تسهيلات ريالي با نرخ سود سپرده مصون از تورم در اختيار صادر‌كنندگان كالاها و خدمات قرار دهد.

۱۴.    ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز مكلف است:

۱۴.۱. برنامه زمانبندي ايجاد،‌ راه‌اندازي و يكپارچه‌سازي كليه سامانه هاي الكترونيكي و هوشمند جديد مورد نياز جهت نظارت بر فرآيند واردات، صادرات، حمل، نگهداري و مبادله كالا مندرج در « آيين‌نامه‌هاي مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز مصوب ۱۳۹۲»را به نحوي تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه نمايد كه كليه اين سامانه‌ها تا پايان سال ۱۳۹۶ به صورت يكپارچه به بهره‌برداري رسيده باشند.

۱۴.۲. با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط و تعامل با قوه قضائيه،‌ زمينه لازم براي انهدام كالاهاي قاچاق و جلوگيري از بازتوزيع آن‌ها به چرخه مصرف با رويكرد حمايت از توليدات داخلي را فراهم آورده و دستورالعمل اجرايي آن را تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۴.۳. با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط و تعامل با قوه قضائيه، ترتيبي اتخاذ نمايد كه پرونده‌هاي قاچاق كالا با اولويت و حداكثر طي مدت يك‌ماه مورد رسيدگي قرار گيرد. دستورالعمل هاي مرتبط با تسريع در فرآيند رسيدگي به پرونده هاي قاچاق كالا با محوريت اختصاص شعب ويژه جهت رسيدگي به جرائم قاچاق كالا تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه ‌گردد.

۱۴.۴. نسبت به ارائه گزارش فصلي مشتمل بر موارد ذيل  به دبيرخانه ستاد اقدام نمايد:

۱۴.۴.۱. ارائه اطلاعات و آمار قاچاق كالا و تحليل‌هاي مربوطه

۱۴.۴.۲. برنامه‌ها و اقدامات انجام شده توسط دستگاه هاي عضو ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز

۱۴.۴.۳. اقدامات قضائي به عمل آمده، آراء صادره و احكام اجراء نشده و علل آن، درباره پرونده هاي قاچاق كالا

۱۴.۵. با همكاري نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، برنامه اجرايي توانمندسازي بخش هاي مبارزه كننده با قاچاق كالا را تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۱۵.    سازمان ملي استاندارد ايران مكلف است:

۱۵.۱. به منظور حفظ قابليت و توان صادراتي، استانداردهاي اولويت‌دار ملي را هماهنگ با استانداردهاي بين‌المللي تدوين و بازنگري نمايد.

بسته اشتغال و توانمندسازي نيروي كار

با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي جوانان بويژه فارغ‌التحصيلان دانشگاهي با اولويت ارزش آفريني و توانمندسازي نيروي كار اقدامات ذيل توسط دستگاه‌هاي اجرايي انجام مي پذيرد:

۱.    وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است:

۱.۱. به منظور حمايت و تقويت شبكه هاي كسب‌و‌كار نسبت به تقويت و توسعه مراكز مشاوره، خدمات كارآفريني و كلينيك‌هاي كسب‌و‌كار و عارضه‌يابي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط بويژه در شهرك‌ها و نواحي صنعتي اقدام نمايد.

۱.۲. با بهره‌گيري از ظرفيت نهادهاي بخش غيردولتي، نسبت به حفظ و نگهداشت بنگاه‌هاي كليدي اشتغال‌زا در مناطق كمتر توسعه يافته اقدام نمايد.

۱.۳. با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط، برنامه‌ اجرايي امكان توسعه صنايع كاربر در مناطق مختلف جغرافيايي را با لحاظ ملاحظات اقتصادي،‌ اجتماعي و سياسي را تهيه و تا پايان خردادماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد. در اين برنامه فهرست صنايع اولويت‌دار كاربر، مناطق جغرافيايي كه امكان ايجاد يا توسعه آنها ميسر است و اقدامات لازم براي توسعه هر صنعت در منطقه ارائه ‌گردد.

۱.    وزارت جهاد كشاورزي مكلف است:

۱.۱. با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برنامه اجرايي توسعه و تكميل زنجيره‌هاي ارزش كسب و كار‌ و اشتغال پايدار در فعاليت‌هاي بخش كشاورزي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.    وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مكلف است:

۲.۱. برنامه اجرايي ايجاد زمينه‌هاي لازم در جهت پياده سازي طرح هاي اشتغال عمومي با هدايت فعاليت‌هاي عمومي و عام المنفعه به سمت ايجاد فرصتهاي اشتغال با جلب مشاركت بخش خصوصي، تعاوني و جوامع محلي را تهيه و تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.۲. با همكاري دستگاههاي اجرايي ذيربط، برنامه اجرايي تنوع بخشي و ارتقاء ابزارهاي توثيق و تضمين طرح‌هاي اقتصادي اشتغال‌زا داراي توجيه فني و اقتصادي را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايد.

۲.۳. با همكاري وزارت امور خارجه وساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط نسبت به ساماندهي اعزام نيروي كار به كشورهاي هدف با استفاده از ظرفيت‌هاي سفارتخانه‌هاي موجود كشور در خارج اقدام نمايد.

۲.۴. نسبت به مستثني كردن دانش آموختگان آموزش عالي گروه سني جوان از شمول قوانين كار و تأمين اجتماعي در اجراي طرح كارورزي (آموزش هاي بدو ورود به كار در كارگاه هاي خصوصي و تعاوني) به مدت محدود به منظور ترغيب بنگاه‌هاي اقتصادي به جذب نيروي كار جوان تحصيل كرده اقدام نمايد.

۲.۵. به منظور اصلاح نظام آموزش فني و حرفه‌اي در راستاي بهبود كاركردها نسبت به توسعه خصوصي‌سازي و رتبه‌بندي آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي اقدام نمايد.

۲.۶. برنامه اجرايي دسترسي مناسب به اطلاعات مهارتي و توسعه خدمات مشاوره اي را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.۷. با همكاري دستگاه‌هاي مسئول دستورالعمل اجرايي اعمال مشوق هاي مختلف به بنگاه هاي اقتصادي به منظور حرفه‌آموزي و ارتقاء مستمر شايستگي هاي حرفه اي شاغلين را تهيه و تا پايان تيرماه به دبيرخانه ارسال نمايد.

۲.۸. با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط نسبت به تدوين نقشه راه توسعه كارآفريني كشور و ساماندهي برنامه‌هاي ترويج و توسعه كارآفريني تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري اقدام و نتيجه را به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.۹. بستر لازم براي ايجاد و توسعه صندوق‌هاي مختلف حمايت از كارآفريني با تأكيد بر شغل‌هاي نوپا و جديد و مشاغل نوآورانه را فراهم آورد.

۲.۱۰. با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، پيشنهاد راهكارهاي لازم براي ايجاد و توسعه نهادهاي بيمه‌اي خرد و ريسك‌پذير در جهت تقويت و پايدارسازي بنگاه و اشتغال آن‌ها را تهيه و تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۲.۱۱. با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نسبت به تدوين برنامه اجرائي توسعه كسب و كارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تهيه، بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات مرتبط تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري اقدام نمايد.

۲.۱۲. همزمان با اجراي مفاد فوق با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي عمومي غيردولتي مرتبط، برنامه ويژه اشتغال سال ۱۳۹۶ را با تاكيد بر اشتغال جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي مبتني بر محورهاي مشخص ذيل به همراه تقسيم كار دستگاهي (ملي و استاني) را تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري تهيه و به دبيرخانه ستاد ارائه نمايند:

۲.۱۲.۱. محورهاي مرتبط با مداخلات سياستگذاري بازار كار شامل:

  • مهارت آموزشي و اشتغال پذيري نيروي كار نظير كارورزي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، آموزش‌هاي حين كار در محيط كار واقعي، آموزش‌هاي تخصصي فني و حرفه‌اي هدفمند با رسته هاي كسب و كار، كارآفريني، كلينيك هاي كسب و كار،  استارت‌آپ‌ها و مشاغل نوآورانه
  • اصلاحات نهادي نظير:‌ افزايش شمول بيمه تامين اجتماعي، نظام جستجوي شغلي، مشاوره شغلي، ساماندهي اشتغال اتباع خارجي، ساماندهي بيمه بيكاري و اشتغال مجدد، اعزام نيروي كار به خارج از كشور و نظام اطلاعات بازار كار
  • تطابق آموزش عالي و مهارتي مبتني بر نياز واقعي طرف تقاضا در سطح ملي و منطقه اي از طريق هماهنگي و هدايت برنامه هاي اشتغال محور دستگاه هاي اجرايي

۲.۱۲.۲. هماهنگي و هدايت برنامه توسعه رسته هاي پر اشتغال ملي و منطقه اي با توافق دستگاه هاي ذيربط در بخش هاي مختلف (و مناطق شهري و روستايي) داراي اولويت.

۲.۱۲.۳. هماهنگي و هدايت توسعه اشتغال حمايتي از طريق ايجاد پنجره واحد اشتغال حمايتي با مشاركت نهادهاي عمومي غيردولتي:

  • توسعه فرصت‌هاي شغلي ايثارگران و فرز ندان شاهد
  • توسعه مشاغل خرد و خانگي

۲.۱۲.۴. تامين منابع مالي

  • تامين مالي فراگير
  • تامين مالي اختصاصي براي رسته هاي منتخب ملي و منطقه اي
  • تامين مالي خرد

۲.۱۲.۵. هماهنگي با وزارت امور خارجه به منظور جهت دهي نمايندگي هاي خارج از كشور در تسهيل ارتباطات اقتصادي براي رسته‌هاي منتخب ملي و منطقه ای

۳.    وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مكلف است:

۳.۱. با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، برنامه اجرايي آموزش عالي مهارتي و نظام صلاحيت حرفه‌اي را تهيه و تا پايان تيرماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارسال نمايد.

۴.    سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است:

۴.۱. برنامه ريزي تخصيص را به نحوي انجام دهد كه طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي ملي و استاني كه علاوه بر توجيه اقتصادي، قابليت اشتغال‌زايي بالايي دارند در اولويت تخصيص قرار گيرند. فهرست طرح هاي داراي اولويت ملي و استاني تا پايان خرداد ماه سال جاري به دبيرخانه ستاد ارائه مي شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.