۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۸۶۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، ضمن اشاره به زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه یک روزه پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: با تغییر شرایط عرضه و تقاضا بدلیل کاهش مصرف، مرغداران دچار زیان شده‌اند که این مسئله بتدریج باعث حذف گله‌های‌مادر و کاهش تولید گوشت مرغ خواهد شد. دولت برای مدیریت وضعیت کنونی باید ضمن حمایت از مرغداران، اقدام به ارائه کالابرگ الکترونیکی جهت مدیریت مصرف مردم کند.

محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ها گفت: اصلاح نظام یارانه‌ها طرح خوبی بود ولی دولت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم جهت مدیریت بازار جوجه یک روزه را نداشت. در واقع بعد از تغییر روش پرداخت یارانه‌ها، قیمت مرغ به ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد که این مسئله باعث کاهش مصرف و مازاد عرضه گوشت در کشور شد.

وی افزود: در همین راستا نیز جوجه یک روزه مازاد در بازار افزایش یافته است؛ چرا که مرغداران گوشتی  تمایلی به تولید محصول به دلیل کاهش مصرف و عدم فروش آن در بازار ندارند.

زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مزارع مرغ مادر با حذف بی‌برنامه ارز ترجیحی

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه اظهار کرد: قبل از حذف ارز ترجیحی در کشور ماهانه ۱۲۰ الی ۱۳۰میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید و توسط مرغداران گوشتی جذب می‌شد اما با بی برنامگی در حذف ارز ترجیحی، جوجه‌ریزی به زیر ۹۰میلیون قطعه در ماه رسیده است.

صدیق‌پور با بیان اینکه تولید جوجه یک روزه توجیه اقتصادی ندارد، افزود: جوجه یک روزه خریدار چندانی ندارد و با ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده در ماه‌‌‌های اخیر به فروش رسیده است. در واقع قیمت مصوب جوجه یک روزه ۱۲هزار تومان است در حالی که تولیدکنندگان،  جوجه تولیدی را در سه ماه گذشته بطور میانگین به قیمت ۲ هزار تومان به فروش رسانده و در هر ماه  ۱۰۰۰میلیارد تومان ضرر و زیان به این بخش تحمیل گردیده است.

چالش جدی تولید مرغ در کشور با حذف گله‌های‌مولد

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه تصریح کرد: تولیدکنندگان توانایی نگهداری و تامین هزینه‌‌های گله‌های‌مولد را ندارند. چنانچه دولت حمایتی نکند تولیدکنندگان ناچار به حذف گله‌های‌مولد هستند و با تداوم این روند و حذف تدریجی گله‌های‌مولد بعنوان پایه تولید گوشت مرغ کشور، قطعا در ماه‌های آینده تامین گوشت مرغ مورد نیاز بازار با مخاطرات بسیاری همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند مدیریت و برنامه‌ریزی جهت تولید جوجه یک روزه را در اختیار تشکل‌ها قرار دهد تا تشکل‌ها متناسب با نیاز بازار، جوجه یک روزه تولید کنند. همچنین اگر دولت بنا دارد جوجه یک روزه با تعداد بالا و مازاد بر مصرف تولید شود، ضروری است زیان ۱۰هزار تومانی هر قطعه جوجه یک روزه را به تولیدکنندگان پرداخت کند.

صدیق‌پور در پایان با اشاره به ضرورت افزایش تقاضای مصرف مرغ اظهار داشت: دولت می تواند با ارائه کالابرگ الکترونیکی یا کارت‌پروتئین میزان مصرف گوشت مرغ در کشور را مدیریت کند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.