۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۸۴۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

چین با وجود ظرفیت بالای تولید الفین‌ها در حال افزایش تولید نفتا و افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی تولیدکننده الفین است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که روند افزایش تولید چین، موجب مازاد عرضه ۱۳ میلیون‌تنی اتیلن و پروپیلن تا سال ۲۰۲۸ میلادی خواهد شد. این کشور برای مصرف این میزان الفین، برنامه‌ای ندارد و شرکت‌های پایین‌دستی برای جلوگیری از تعطیلی و حفظ بازار، ناچار به عرضه و صادرات محصولات پایین‌دستی همچون پلی‌الفین‌ها با قیمت‌های بسیار پایین هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در حال حاضر با مازاد عرضه پروپیلن و اتیلن روبه رو است، اما به طور بی‌وقفه در حال افزایش ظرفیت‌های پتروشیمی جدید‌ و افزایش تولید نفتا است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، رشد تقاضای بنزین و گازوئیل در چین بسیار ضعیف خواهد بود. سبد سوختی این کشور، در حال تغییر است و پالایشگاه‌های این کشور از کاهش سود تولید بنزین و گازوئیل در سال ۲۰۲۴، نگران هستند. به همین دلیل چین بر تولید نفتا و محصولات پایه پتروشیمی متمرکز شده‌ است.

سهم تولید نفتا در سبد محصولات پالایشی چین ۳ درصد افزایش یافته است

همانطور که در نمودار زیر نشان داده می‌شود، سهم تولید نفتا در میان محصولات پالایشی چین، روندی افزایشی داشته است. این روند افزایشی، حتی در دوره شیوع کرونا هم وجود داشته و از ۸ درصد در سال ۲۰۱۸، به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، روند کاهشی تقاضای سوخت‌ها مخصوصا در میزان تقاضای بنزین ادامه دار باشد و پالایشگاه‌ها برای حفظ سود خود، ناچار به تولید نفتا و در واقع خوراک صنعت پتروشیمی باشند.

به واسطه ازدیاد تولید نفتا، چین پتروشیمی‌های تولیدکننده الفین خود را توسعه خواهد داد. اما به دلیل مازاد عرضه الفین‌ها در چین، حاشیه سود تولید نفتا روند کاهشی داشته و حاشیه سود کراکینگ نفتا منفی شده است. با این وجود، پالایشگاه‌های چین قادر به تعطیلی واحدهای خود نیستند و به تولید نفتا ادامه خواهند داد.

مازاد تولید ۴.۲۴ میلیون تن اتیلن و ۸.۶۹ میلیون تن پروپیلن در چین

بر اساس تخمین شرکت تحقیقاتی وود مکنزی[۱]، تقاضای جهانی برای اتیلن و پروپیلن از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۳۰ با یک افزایش ۲۹درصدی به ۴۲۶.۸ میلیون تن در سال می‌رسد. این در حالی است که ظرفیت تولید این مواد تا سال ۲۰۳۰ با وجود افزایش ۲۵ درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، به ۴۸۵.۹ میلیون تن در سال خواهد رسید.

عمده این افزایش ظرفیت به واسطه فعالیت‌های گسترده و طرح‌های در دست احداث چین است. این کشور با وجود روند نزولی بازار الفین‌ها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای بر تولید این محصولات انجام داده است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده می‌شود، ظرفیت تولید الفین‌ها در چین، نسبت به میزان مصرف این محصولات در این کشور بیشتر خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش تولید چین، موجب یک مازاد تولید ۴.۲۴ میلیون تنی در تولید اتیلن و یک مازاد ۸.۶۹ میلیون تنی در تولید پروپیلن تا سال ۲۰۲۸ شود. این مازاد تولید عمدتا به تولید پلی‌الفین اختصاص خواهد یافت و محصول تولید شده به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکا با قیمت‌های بسیار پایین صادر خواهد شد و قیمت‌های جهانی الفین‌ها و پلی‌الفین‌ها به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بزرگترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی، برای مازاد تولید خود برنامه‌ای ندارد

بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی در جهان، برای مازاد تولید خود برنامه‌ای ندارد و تاکنون نتواسته برای آن، یک بازار مصرف مناسب طراحی کند. اقتصاد داخلی این کشور، دچار تغییرات گسترده‌ای شده و میزان مصرف کالاهای نهایی در این کشور به واسطه کاهش قدرت اقتصادی مردم، کاهش یافته است.

شرکت‌های تولیدکننده چینی، با گذشت سه سال از محدودیت‌های کرونایی، در بازار داخلی چین و بازارهای جهانی همچنان درگیر مشکلات بازاریابی هستند. هرچند تقاضای چین در برخی بخش‌ها مانند لباس‌های ارزان قیمت و مصارف روزانه افزایش داشته است، اما بخش‌های مهم دیگر مانند خودروسازی هنوز با انتظارات تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی هماهنگ نشده است.

واحدهای پایین‌دست چینی در تلاش‌اند تا میزان تولید خود را حفظ کنند و علاوه بر حفظ بازار و نفوذ به بازارهای غربی، از خسارات گسترده‌ای که ممکن است در صورت تعطیلی واحدهای خود رخ دهد جلوگیری کنند. در حال حاضر تولیدکنندگان چینی برای به‌ دست آوردن بازار، رقابت ناسالمی دارند و ناچار به فروش محصولات با حداقلی ترین سود هستند. در واقع سیاست چین بر تولید حداکثری محصولات موجب ضرردهی شرکت‌های تولیدکننده الفین و پلی‌الفین شده و عملا تولید این محصولات در دیگر مناطق جهانی، توجه اقتصادی چندانی نخواهد داشت.

منبع: رویترز

پی‌نوشت:

[۱] Wood Mackenzie

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.