۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۴۸۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ دسته: حمل و نقل، راه ابریشم چین کارشناس: زهره مولوی
۰

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت چین در سالگرد آغاز به کار ابر پروژه راه ابریشم جدید، مسیرهای متعددی برای این پروژه در مناطق مختلف جهان، از جمله در شرق آسیا، آسیای مرکزی، غرب آسیا، شرق اروپا و قاره آفریقا، در نظر گرفته شده و زیرساخت‌های ارتباطی و تولیدی متعددی در مسیر این راه‌گذرها احداث شده است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت چین در سالگرد آغاز ابرپروژه راه ابریشم جدید موسوم به یک کمربند یک جاده (BRI) همکاری کشورها در این پروژه دستاوردهای واقعی برای آن‌ها درپی داشته است. این امر توسعه صحیح جهانی شدن اقتصادی را تسهیل و به حل چالش‌های توسعه و بهبود سیستم حکمرانی جهانی کمک کرده و مسیر جدیدی نیز برای کشورها در مسیر مدرن شدن گشوده است. چین با بهره گیری از تخصص خود در انرژی های تجدیدپذیر، حفظ منابع انرژی، حفاظت از محیط زیست و به کارگیری فناوری، توسعه سبز را نیز ترویج می‌کند و از آسیا تا آفریقا، آمریکای لاتین تا اقیانوس آرام جنوبی با اولویت قرار دادن ساخت جاده‌ها، راه‌آهن، مدارس، بیمارستان‌ها و تأسیسات کشاورزی به کاهش فقر و بهبود رفاه مردم کمک کرده است.

بر اساس چارچوبی متشکل از «شش راهگذر، شش مسیر و چندین کشور و بندر»، یک شبکه زیرساختی چند بعدی و چند بعدی در حال شکل گیری و اتصال در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری برقرار است.

مهمترین مسیرهای راه ابریشم جدید چین کدامند؟

مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی زیادی در راه ابریشم چین تعریف شده است. برخی از این مسیرها عبارتند از: قطار سریع السیر چین-اروپا، خط سریع السیر زمینی-دریایی چین-اروپا، یک راهگذر (کریدور)جدید تجارت بین‌المللی زمینی-دریایی و بزرگراه خشکی-دریایی اوراسیا با نام لیانیونگانگ-خورگوس.

علاوه بر این، در امتداد پل زمینی جدید اوراسیا، بخش بلگراد-نووی ساد از راه آهن مجارستان-صربستان در صربستان به پایان رسیده و ریل گذاری در بخش بوداپست-کلبیجا در مجارستان آغاز شده است. بزرگراه اروپای غربی-غرب چین تکمیل شده است. بخشی از بزرگراه بار-بولجاره در مونته نگرو  نیز تکمیل شده است. در امتداد راهگذر اقتصادی شبه جزیره چین-هندوچین، راه آهن چین-لائوس احداث شده است و نقش مهمی در حمل و نقل طلایی به عهده گرفته است.

راه‌آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ بین چین و اندونزی، به سرعت عملیاتی ۳۵۰ کیلومتر در حال ساخت است. قرارداد فاز اول راه آهن چین تایلند (بخش بانکوک- ناخون راچاسیما) امضا شده و عملیات ساختا آن کلید خورده است.

در امتداد راهگذر اقتصادی چین – مغولستان – روسیه، پل بزرگراه هیهه – بلاگوشچنسک و پل راه آهنی را که چین و روسیه را به هم متصل می کند، گشوده شده است. خط لوله گاز طبیعی شرق چین و روسیه به طور کامل عملیاتی شده و چین، روسیه و مغولستان به طور رسمی مطالعه امکان سنجی ارتقا و توسعه راه آهن مرکزی راهگذر اقتصادی چین-مغولستان-روسیه را آغاز کرده اند.

در امتداد راهگذر اقتصادی چین – آسیای مرکزی – آسیای غربی، بزرگراه چین – قرقیزستان – ازبکستان به طور کامل به بهره برداری رسیده و خط لوله گاز چین – آسیای مرکزی دایر شده است. در امتداد  راهگذر بنگلادش – چین – هند – میانمار نیز خط لوله نفت خام و گاز چین – میانمار تکمیل است.

در آفریقا، راه‌آهن‌هایی مانند راه‌آهن مومباسا-نایروبی و راه‌آهن آدیس آبابا-جیبوتی اکنون عملیاتی شده‌اند و به محرک‌های مهم توسعه این قاره تبدیل شده‌ است.

شبکه دریایی جاده ابریشم همچنان رو به گسترش است. تا پایان ژوئن ۲۰۲۳، به ۱۱۷ بندر در ۴۳ کشور رسیده بود و بیش از ۳۰۰ شرکت کشتیرانی معروف چینی و بین‌المللی، شرکت‌های بندری و اتاق‌های فکر به انجمن دریایی ابریشم پیوسته‌اند.

اتصال دریایی نیز به طور پیوسته در حال بهبود است. ظرفیت باربری سالانه بندر پیرئوس در یونان افزایش یافته و آن را به چهارمین بندر بزرگ بارگیری(TEU) در اروپا و یک بندر پیشرو در این زمینه در دریای مدیترانه تبدیل کرده است.

بندر گوادر پاکستان نیز پیشرفت بزرگی داشته و به سمت تبدیل شدن به یک مرکز لجستیک و پایگاه صنعتی پیش می رود.

در بخش هوایی نیز برنامه های توسعه بخش خود را آغاز کرده است. قراردادهای دوجانبه حمل و نقل هوایی با ۱۰۴ کشور امضا و پروازهای مستقیم با ۵۷ کشور برای تسهیل حمل و نقل برون مرزی برقرار شده است.

پیامدهای اقتصادی و تجاری ابرپروژه راه ابریشم

تجارت و سرمایه گذاری به طور پیوسته در حال گسترش است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، ارزش تجمعی واردات و صادرات بین چین و کشورهایی که در طرح BRI همکاری می‌کنند به ۱۹.۱ تریلیون دلار با متوسط نرخ رشد سالانه ۶.۴ درصد رسیده است. در سال ۲۰۲۲، ارزش واردات و صادرات چین به حدود ۲.۹ تریلیون دلار رسید که ۴۵.۴ درصد از کل تجارت خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد.این رقم نشان‌دهنده  افزایش ۶.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ است. ارزش سالانه کل واردات و صادرات شرکت‌های خصوصی چین نیز در این مدت  به این کشورهای از ۱.۵ تریلیون دلار فراتر رفته است.

در سال ۲۰۲۲، توافقنامه منطقه‌ای مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) به اجرا درآمد و بزرگ‌ترین منطقه تجارت آزاد جهان، از نظر اندازه جمعیت و حجم تجارت ایجاد شد. کشورهای مشارکت‌کننده در این توافقنامه تقریبا همان کشورهای همکاری کننده در جاده و راه هستند و فعالیت‌هایشان مکمل یکدیگر است.

مجمع چین و آسه‌آن در مورد استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای به عنوان پل ارتباطی عمل کرده و کشورهای متحدBRI را قادر ساخته تا در زمینه فناوری هسته‌ای همکاری کنند و به رشد و رفاه اقتصادی برسند.

این کشور بودجه تأسیس صندوق راه ابریشم (SRF) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) را نیز با سایر کشورهای شرکت کننده تأسیس کرده است.  این صندوق در خدمت طرح‌ها و پروژه‌های BRI است. تا پایان ژوئن ۲۰۲۳، توافقنامه اجرای ۷۵ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۲۲ میلیارد دلار به امضا رسید.

مطالعه بانک جهانی درباره پیامدهای مثبت اقتصادی کمربند و راه نشان می‌دهد: تجارت جهانی به کمک این طرح می‌تواند بین ۱.۷ تا ۶.۲ درصد رشد به همراه داشته باشد و درآمد واقعی جهانی را بین ۰.۷ تا ۲.۹ درصد افزایش دهد.

منبع: دفتر اطلاعات شورای دولتی جمهوری خلق چین

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.