۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۰۲۹ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

«طولانی بودن روند صدور کارت سوخت»، «سقف‌دار بودن سوخت گیری آزاد از کارت‌های شخصی» و «وجود خودروهای فاقد کارت متعدد» مواردی است که بخشی از خودروها را به سمت استفاده از کارت‌های سوخت جایگاه‌داران سوق داده است و بدون رفع این چالش‌ها، محدود کردن سوخت‌گیری از این کارت‌ها منطقی نیست. علاوه بر این انتظار می‌رود در مواردی که عموم مردم را درگیر می‌کند، دولت پیش از اجرای فعالیت، ضرورت و هدف آن را به طور عمومی اطلاع رسانی کند.

مسیر اقتصاد/ در روزهای اخیر کارت سوخت جایگاه‌داران بنزین با محدودیت‌های متعددی از جمله وضع سقف سوخت گیری و کاهش تعداد مواجه شده است. در این شرایط افرادی که به هر دلیلی قصد استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت گیری دارند، زمان بیشتری در جایگاه‌ها معطل می‌شوند و این مسئله به طولانی شدن صف برای خودروها منجر شده و نارضایتی عمومی را درپی داشته است.

فارغ از اینکه هدف دولت از محدود کردن کارت‌های سوخت جایگاه‌داران چیست، به نظر می‌رسد این اقدام باید با رعایت ملاحظات و فراهم کردن پیش‌نیازهایی اجرا میشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

زمان طولانی صدور کارت سوخت دلیل مهم استفاده کارت جایگاه‌داران

یکی از مهمترین دلایلی که امروز برخی از خودروها مجبور به استفاده از کارت جایگاه‌داران هستند، طولانی بودن زمان صدور کارت سوخت خودروهای نو و همچنین صدور کارت المثنی برای خودروهای موجود است. بر اساس شواهد از زمان تحویل خودروهای نو تا رسیدن کارت سوخت آن‌ها دست کم ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد. فرآیند صدور کارت المثنی برای خودروها نیز وضعیت مشابهی دارد.

این بدان معنی است که هر ماه بیش از صد هزار خودرو جدید بدون کارت سوخت به تعداد خودروهای موجود در کشور افزوده می‌شود که برای چندین ماه فاقد کارت سوخت هستند. بنابراین بدون رفع این چالش وضع محدودیت‌های گسترده بر سوخت‌گیری از کارت جایگاه‌داران منطقی نیست.

سوخت گیری آزاد هم سقف دارد

نکته مهم دیگر اینکه برای سوخت‌گیری با کارت شخصی نه تنها سقف بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعیین شده، بلکه برای سوخت‌گیری آزاد و با نرخ ۳۰۰۰ هزار تومانی هم سقف تعیین شده است. در این شرایط اگر به هر دلیلی راننده‌ای نیاز به مصرف بیشتر بنزین داشته باشد، که برای ساکنین محدوده‌های کلان‌شهرها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی امری طبیعی است، چاره‌ای جز سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران ندارد.

علاوه بر این بر اساس مشاهدات برخی از خودروهای لوکس وارداتی یا خودروهای قدیمی، به هر دلیلی فاقد کارت سوخت هستند و این مسئله نیز میزان استفاده خودروها از کارت سوخت جایگاه‌داران را بیشتر کرده است.

اقناع عمومی پیش‌نیاز اساسی

نکته پایانی اینکه از دولت سیزدهم انتظار می‌رود پیش از اجرای قواعدی که بخش زیادی از مردم با آن مواجه هستند و می‌تواند بستری برای نارضایتی آن‌ها فراهم کند، ضرورت و هدف اجرای آن را برای مردم به طور گسترده و از بسترهای رسمی شرح دهد.

به طور خاص اگر محدود کردن سوخت‌گیری از کارت جایگاه‌داران با هدف محدود کردن قاچاق سوخت صورت گرفته، علاوه بر رفع چالش‌های فوق، لازم است این مسئله برای مردم تبیین شود و پیش از اجرا همراهی مردم با آن تضمین گردد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.