۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۶۷۵ ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

عبدالله خانعلی دبیر اتحادیه کامیون‌داران یخچالدار کشور، شرکت‌محوری در حوزه حمل و نقل خودروهای سنگین را اقدامی مفید دانست و افزود: این رویکرد به شرطی می‌تواند نتایج و ثمرات اقتصادی مطابق آنچه در مورد کشورهای توسعه یافته اتفاق افتاده است، به همراه داشته باشد که منافع هر دو طرف یعنی راننده کامیون و شرکت لحاظ شود. این در حالی است که در حال حاضر با وجود بیش از ۱۰ هزار شرکت حمل و نقل در کشور، تعداد زیادی از کامیون‌داران به صورت شخصی کار می‌کنند، زیرا که شرایط موجود بیشتر به نفع شرکت‌ها است.

عبدالله خانعلی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص حمایت کامیون‌داران این صنف از شرکت محوری، گفت: ما کاملا با ساماندهی حمل و نقل ناوگان سنگین اعم از کامیون‌های یخچالدار، تریلی و … موافقیم. اما موضوع این است که در رویکرد فعلی، این شرکت است که بیشترین نفع را می‌برد و راننده‌ای که کامیون را با قرض و بدهی خریده است، منفعت کمتری نصیبش می‌شود. زیرا نگاه به فعالیت این حوزه، عملی، تخصصی و بر اساس داده‌های میدانی نیست.

وی به مساله تعیین نشدن چارچوب‌های رقابتی بین کامیون‌دارن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اغلب رانندگان به دلیل اینکه کامیون را با وام و قرض خریداری کرده‌اند و مجبورند به فکر پرداخت اقساط سر ماه باشند. حاضرند بار را به هر قیمتی به مقصد برسانند. در حالیکه اگر فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات مشخصی باشد، طوریکه هم منافع شرکت لحاظ شود و هم کامیون‌دار، راننده سرمایه‌اش را به خطر نمی‌اندازد و بار را با قیمت منطقی و متناسب با تورم جابجا می‌کند.

چالش‌های پیش روی توسعه حمل و نقل کامیونی چیست؟

دبیر اتحادیه کامیون‌‍داران یخچالدار حمایت نکردن سازمان راهداری برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل را یکی از چالش‌های اساسی این حوزه برشمرد و گفت: در حالیکه بانک‌ها پرداخت سود ۲۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام کرده‌اند، سازمان راهداری این رقم را ۳ درصد تعیین کرده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار شرکت حمل و نقل در کشور فعال است، اما هنوز تعداد زیادی از کامیون‌داران به صورت فردی به جابجایی بار و کالا می‌پردازند، تصریح کرد: این شخصی کار کردن به لحاظ نشدن منافع کامیون‌دار برمی‌گردد.

به عنوان مثال، با توجه به اینکه کامیون‌دار کارت بارزگانی ندارد و مجاز به واردات نیست، مجبور است برای خرید کامیون از طریق شرکت اقدام کند، شرکت هم در بسیاری مواقع با دریافت چندین برابر سود حاضر می‌شود خرید را انجام دهد. طوریکه، گاهی برای خرید یک کامیون سه میلیارد تومانی، شرکت پنج میلیارد تومان از راننده درخواست می‌کند.

به گفته وی، موضوع دیگر تعدد برندهای کامیون و خودروی سنگین در کشور است. در حالیکه در کشورهای اروپایی خرید این خودروها حداکثر از پنج یا شش شرکت انجام می‌شود. در ایران بیش از ۵۰ برند وجود دارد. مسلم است آن شرکتی که توان سرمایه‌گذاری بیشتری دارد از برندهای معتبر و روز دنیا کامیون ۱۵ میلیارد تومانی می‌خرد و شرکت ضعیف‌تر مجبور است کامیون سه میلیارد تومانی درجه دو یا سه بخرد و سرمایه‌اش زودتر وارد مرحله استهلاک شود. این است که توان رقابتی شرکت‌ها نیز با هم برابر نیست.

وی در پایان گفت: شرکت محوری در حوزه حمل و نقل از طریق کامیون در صورتی‌که به استثمار کامیون‌دار منجر نشود و هر دو طرف از مشارکت سود ببرند، مورد حمایت و استقبال ما کامیون‌داران است.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.