۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۲۳۸ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ دسته: حمل و نقل
۰

سیدعلی حسینی رئیس نهمین کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران، کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا در کشور را نیازمند تدوین نظام یکپارچه لجستیک دانست و افزود: در حال حاضر هزینه‌های بخش حمل و نقل کالا در کشور بالاتر از میانگین جهانی است و عمر بالای ناوگان و مجهز نبودن به سیستم‌های هوشمند باعث کاهش بهره‌وری شده است.

سید علی حسینی، رئیس نهمین کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه هزینه‌های حمل و نقل از قیمت تمام شده کالا در ایران بین ۸ تا ۱۰ درصد است، گفت: این رقم تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

وی به پیمایشی که اخیرا روی ناوگان حمل و نقل کالا در کشور انجام شده است اشاره کرد و گفت: میانگین حمل بار در ایران ۷۰ هزار کیلومتر است. در حالیکه متوسط نرخ جهانی این رقم ۵۰ هزار کیلومتر و در کشورهای توسعه یافته ۲۰۰ هزار کیلومتر است. برخی از کشورها تا ۳۰۰ هزار کیلومتر را نیز تجربه کرده‌اند.

حسینی دلایل این اختلاف را نداشتن نظام یکپارچه لجستیک و تکمیل نبودن زنجیره تامین کالا ذکر کرد و افزود: این موضوع باعث شده تولیدکنندگان برای ارسال از بسترهای متعدد و تعداد بیشتری کامیون برای حمل و نقل استفاده کنند و در نهایت هزینه بیشتری بابت حمل و نقل به آنها تحمیل می‌شود و در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد.

دلایل بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل کالا چیست؟

به گفته سیدعلی حسینی، در ایران نظام حمل و نقل جاده‌ای به دلیل عمر بالای ناوگان و مجهز نبودن به سیستم‌های هوشمند از بهره‌وری پایینی برخوردار است. مضافا اینکه، از سیستم حمل و نقل ریلی و دریایی نیز متناسب با ظرفیت‌های موجود بهره برداری نمی‌شود و بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها خالی مانده است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل و لجستیک، وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را در کنار سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی ایران، مسئول محاسبه هزینه‌های حمل و نقل کالا در کشور عنوان کرد و افزود: هر کدام از این بخش‌ها بنا به وظیفه ذاتی خود مسئول بخشی از محاسبه هزینه‌ها یا نظارت بر آن هستند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که راه برون رفت از این چالش و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا در کشور چیست، گفت: در حال حاضر، عمر ناوگان حمل و نقل در ایران ۲۳ سال است. در حالیکه مطابق استاندارهای جهانی عمر آنها بین ۱۰ تا ۱۲ سال تعیین شده است. همین موضوع باعث شده با وجود اینکه هزینه سوخت ناوگان حمل و نقل تقریبا در ایران رایگان است، اما فرسوده بودن این خودروها هزینه‌های تعمیر و نگهداری را افزایش داده و در نهایت بر قیمت تمام شده کالا تاثیر منفی داشته است.

راه برون رفت از چالش کنونی چیست؟

رئیس نهمین کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران در مورد راه برون رفت از چالش کنونی گفت: اگر بتوانیم به سمت تدوین نظام یکپارچه لجستیک پیش برویم و در یک برنامه چندساله، ناوگان برقی و الکترونیکی را جایگزین خودروهای فعلی کنیم، بخش زیادی از مشکل حل شده و هزینه های حمل و نقل نیز کاهش می‌یابد.

به گفته وی، بسیاری از کشورها با شتاب قابل ملاحظه‌ای به سمت برقی کردن ناوگان حمل و نقل خود پیش می‌روند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا مصوب کرده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۶۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۰۰ درصد کامیون‌ها باید برقی باشند. لزوم تداوم حضور در عرصه تجارت بین‌المللی نیازمند پیوستن به این جرگه و استفاده از ناوگان حمل و نقل برقی و الکترونیکی است.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.