۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۴۹۹۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پس از شروع جنگ با اوکراین، بسیاری از کشورهای مستقل جهان از جمله اندونزی را نسبت به امکان سوءاستفاده بلوک غرب به رهبری آمریکا از سیستم پولی و بانکی جهان به منظور تحت فشار قرار دادن سایر کشورها برای دستیابی به اهداف سیاسی خود در صورت بروز اختلالات ژئوپلیتیک و تنش‌های سیاسی و اقتصادی هوشیارتر کرد. در همین راستا چندی پیش جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی بر لزوم کاهش وابستگی به شبکه پرداخت جهانی از جمله ویزا و مسترکارت و تقویت سیستم پرداخت بومی این کشور موسوم به (GPN) و استفاده از کارت‌های پرداخت صادر شده توسط بانک‌های داخلی تأکید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از پیامدهای پولی و مالی جنگ روسیه و اوکراین، هوشیاری کشورهای مستقل جهان در خصوص امکان سوءاستفاده آمریکا و بلوک غرب از شبکه پرداخت جهانی به منظور تحت فشار گذاشتن کشورهای غیرهمسو با خود در حوزه بین‌الملل در راستای دستیابی به امیال سیاسی بود. بنابراین کشورهای زیادی حرکت به سمت تقویت سیستم پرداخت بومی خود را شتاب بخشیدند.

تلاش کشورها برای در امان ماندن از تحریم‌های مالی و بانکی غرب

پس از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، بلوک غرب به رهبری آمریکا به منظور تحت فشار قرار دادن روسیه و جلوگیری از پیشروی این کشور در جنگ، اقدام به تحریم و قطع دسترسی سیستم پولی و بانکی این کشور به شبکه پرداخت جهانی کرد؛ اقدامی که در رابطه با کشورهایی مانند ایران نیز به بهانه‌های مشابه، مسبوق به سابقه بود. این اتفاق زنگ هشدار را برای کشورهای مستقلی مانند چین، هند، اندونزی و غیره به منظور توسعه سیستم پرداخت بومی خود به صدا در آورد. این کشورها که از سال‌های قبل، شروع به ایجاد سیستم پرداخت کارتی داخلی خود کرده بودند، توسعه و ترویج آن را در دستور کار خود قرار دادند.

سیستم پرداخت بومی اندونزی

اندونزی از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر تلاش زیادی به منظور توسعه سیستم پرداختی بومی خود موسوم به [۱]«GPN» کرده است؛ این سیستم در ۴ دسامبر ۲۰۱۷ توسط بانک مرکزی این کشور راه‌اندازی شد. دروازه پرداخت ملی «GPN» سیستمی متشکل از استانداردها، سوئیچینگ و خدمات می‌باشد که از طریق مجموعه‌ای از قوانین و مقررات و مکانیزم‌ها به منظور متحد کردن ابزارها و کانال‌های پرداخت در سطح ملی ایجاد شده است.

این سیستم با هدف تسهیل برنامه‌های دولتی مانند توزیع کمک‌های اجتماعی غیرنقدی و پرداخت‌های عمومی به دولت، تسهیل پرداخت‌های غیرنقدی مشتریان هنگام انجام پرداخت‌هایی مانند عوارض جاده‌ها و وسایل نقلیه عمومی و همچنین امکان‌پذیر بودن خرید و فروش آنلاین و افزایش دسترسی به خدمات مالی برای جامعه طراحی شده است.

حمایت دولت اندونزی از سیستم پرداخت بومی

در راستای توسعه سیستم پرداخت بومی و در امان ماندن از تحریم‌های مالی و بانکی کشورهای غربی در صورت بروز اختلالات ژئوپلیتیک و تنش‌های سیاسی و اقتصادی، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی از ادارات منطقه‌ای کشور خواسته است تا وابستگی خود به شبکه‌های پرداخت خارجی مانند ویزا و مستر کارت را کاهش داده و استفاده از کارت‌های پرداخت صادر شده توسط بانک‌های داخلی را توسعه دهند.

جوکو ویدودو اعلام کرد: «جنگ در اوکراین با تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط ایالات متحده آمریکا می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، چرا که ابزارهای اقتصادی از جمله سیستم‌های پرداخت، می‌توانند علیه کشورهایی که تصور می‌شود در این درگیری دخالت دارند، مورد استفاده قرار گیرد. باید تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه روسیه را به یاد داشته باشیم. ویزا و مسترکارت می توانند یک مشکل باشند.»

ویدودو که در یک گردهمایی تجاری محلی سخنرانی می‌کرد، اظهاد داشت: «همه در کشور باید بتوانند از کارت‌های اعتباری ساخت اندونزی استفاده کنند تا ما بتوانیم مستقل باشیم. هدف ما این است که از افزایش ریسک‌های خارجی در تعاملات خود در صورت بروز مشکلاتی از جمله تحریم، جلوگیری کنیم.»

پی‌نوشت:

[۱] National Payment Gateway

منبع:

The Jakarta Post

Almayadeen

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.