۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۵۷۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی چین در حال راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی برای انجام معاملات مالی است. به گفته کارشناسان راه‌اندازی این یوآن دیجیتال توسط چین می‌تواند تهدید بزرگی برای امنیت و منافع ملی آمریکا باشد و توانایی کشورهایی چون کره شمالی در توسعه فعالیت‌های موشکی را افزایش دهد. ایجاد یوآن دیجیتال قدرت اثرگذاری تحریم‌های آمریکا را کاهش خواهد داد و مورد استقبال کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین قرار خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین اعلام کرده است که به دنبال راه اندازی و توسعه ارز دیجیتالی مخصوص خود برای انجام معاملات مالی است. طبق تحلیل کارشناسان راه اندازی یوآن دیجیتال توسط چین می تواند به برخی از کشورها اجازه دهد که تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و این باعث افزایش نفوذ چین خواهد شد.

کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا با راه‌اندازی یوآن دیجیتال توسط چین

بانک مرکزی چین در حال توسعه این ارز دیجیتالی است؛ اما جزئیات بیشتری از یوآن دیجیتال و فناوری پشت آن منتشر نشده است. کارشناسان بر این عقیده اند که این اقدام قدرت بالقوه چین را افزایش خواهد داد.

در شبیه سازی انجام شده توسط مؤسسه فناوری ماساچوست که در حوزه ابتکارات مرتبط با ارزهای دیجیتالی انجام شده است، این نتیجه حاصل شده که راه اندازی یوآن دیجیتال توسط چین یکی از موقعیت های پیش روی کره شمالی برای توسعه برنامه های موشکی خود برای افزایش برد آن تا آمریکا خواهد بود.

یوآن دیجیتال این موقعیت را در اختیار کره شمالی قرار می دهد که تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا را بی اثر کند و از یک سیستم مالی موازی و جدید برای انجام معاملات فرامرزی خود بهره ببرد.

یوآن دیجیتال تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا

به گفته نها نارولا مدیر ابتکار ارز دیجیتالی مؤسسه فناوری ماساچوست، توسعه یوآن دیجیتال یک تهدید امنیت ملی برای آمریکا است و نگرانی بزرگی محسوب می شود.

وی گفته است تحریم های مالی ابزار بسیار مهمی برای آمریکا است و اگرچه ظهور ارز دیجیتالی چینی ممکن است به سرعت اتفاق نیافتد اما باید خطر صدور یک ارز دیجیتالی توسط یک کشور دیگر و سهم بازار آن را مدنظر قرار داد که می تواند توانایی آمریکا در اعمال و اثرگذاری تحریم های خود را تحت تأثیر قرار دهد.

نگرانی ها درباره توسعه یوآن دیجیتال چین کماکان در حال افزایش است به نحوی که کنت روگوف استاد دانشگاه و اقتصاددان دانشگاه هاروارد در مورد خطر استفاده از این ارز دیجیتالی برای انجام فعالیت های زیرزمینی هشدار داده است.

توصیه کارشناسان به ایجاد دلار دیجیتال توسط آمریکا

به گفته روگوف چیزی که در اصل مورد نیاز است شکل دهی به یک ارز دیجیتالی تنظیم شده توسط آمریکا است که می تواند توسط مقامات آمریکایی قابل ردیابی باشد به گونه ای که اگر کره شمالی از آن برای استخدام دانشمندان هسته ای روسی استفاده کند یا ایران از آن برای تأمین مالی فعالیت های خود در منطقه استفاده کند، احتمال مقابله با آن ها و مسدود کردن فعالیت وجود داشته باشد.

با این حال اگر یوآن دیجیتال از چین خارج شود، آمریکا می تواند اهرم های بیشتری برای فشار بر آن در اختیار داشته باشد. تنظیم کننده های غربی می توانند در نهایت استفاده از ارز دیجیتال چین را ممنوع کنند، اما این امر مانع از استفاده آن در بخش های وسیعی از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا نمی شود که به نوبه خود می تواند حتی در آمریکا و اتحادیه اروپا تقاضاهای زیرزمینی را تحریک کند.

روگوف خاطرنشان کرده است که آمریکا تحریم هایی را علیه ۱۲ کشور از جمله روسیه اعمال کرده است و شکل گیری یوآن دیجیتال می تواند به توانایی آمریکا در استفاده از تحریم ها صدمه بزند.

درست همانطور که توسعه فناوری، رسانه، سیاست و تجارت را مختل کرده است، شکل گیری یوآن دیجیتالی نیز توانایی آمریکا در استفاده از پول خود برای دستیابی به منافع ملی را دچار اختلال خواهد کرد. البته در حال حاضر درخواست های فراوانی از آمریکا شده است که یک دلار دیجیتال ایجاد نماید.

منبع: سی ان بی سی plink.ir/0yNNU

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.