۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۴۳۴ ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

روسیه در ادامه توسعه استفاده از کارت‌های بانکی خود در پرداخت‌های بین‌المللی، مذاکراتی را با کشور هند جهت اتصال این کشور به سیستم پرداخت بانکی خود داشته است. با نهایی شدن این مذاکرات، امکان استفاده از کارت‌های میر روسیه در دستگاه‌های ATM و پایانه‌های فروش POS هند فراهم می‌شود که تسهیل تجارت کالا و خدمات میان دو کشور را درپی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت های روسیه و هند در حال نهایی‌سازی توافقی هستند که بر اساس آن کارت‌های بانکی مبتنی بر سیستم پرداخت میر روسیه در دستگاه های خودپرداز و POS فعال در هند پذیرفته شوند.

هند در آستانه اتصال به سیستم پرداخت بانکی میر روسیه

مذاکرات بین دو کشور با هدف ایجاد یک سیستم مالی که تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه قرار نگیرد، توسعه یافته است. بر اساس این هدف، روسیه نیز متقابلا در حال بررسی تسهیل پذیرش سیستم پرداخت RuPay هند در بازار خود است. طبق گزارش‌ها، پذیرش متقابل کارت‌های RuPay هند و میر روسیه در زیرساخت‌های پرداخت ملی دو کشور باعث می‌شود که گردشگران و تاجران روسی و هندی بتوانند بدون هیچ دردسری با استفاده از کارت‌های خود پرداخت‌های مورد نیاز خود را تسویه کنند.

پذیرش متقابل کارت‌های Mir و RuPay برای استفاده راحت‌تر از کارت‌های بانکی توسط شهروندان روسی و هندی در کشورهای یکدیگر از جمله موضوعاتی بود که در جریان تعاملات اخیر بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته است. همچنین دو کشور در حال مذاکره برای استفاده از رابط پرداخت یکپارچه هند (UPI) و سیستم پرداخت فوق سریع روسیه (FPS) نیز هستند.

هند و روسیه همچنین در حال بحث در مورد گسترش استفاده از ارزهای ملی برای تجارت دوجانبه هستند. آنها همچنین در دورن گروه بریکس، بلوکی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، درباره امکان ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی بر اساس ارزهای پنج کشور مذاکره می‌کنند.

پذیرش کارت‌های روسیه میر در کشورهای دیگر از چین تا آفریقا

از سوی دیگر، کشور ترکیه در حال حاضر پذیرش کارت‌های میر روسیه را آغاز کرده است. از آگوست سال میلادی جاری، پنج بانک ترکیه سیستم پرداخت میر روسیه را پذیرفته و در حال ارائه خدمات هستند. از آنجایی که کارت‌های پرداخت بین‌المللی ویزا و مسترکارت فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند، پذیرش کارت‌های میر روسیه در ترکیه به گردشگران و تاجران روسی این امکان را می‌دهد که هزینه‌های خود را به سادگی و بدون نیاز به تبدیل ارز در ترکیه پرداخت کنند.

همچنین بانک اعتباری مسکو و بانک مسکن روسیه اعلام کرده‌اند که در حال آماده‌شدن برای صدور کارت‌های UnionPay چین از سه ماهه اول ۲۰۲۳ هستند و قصد دارند کارت‌های UnionPay را به صورت کارت‌های برند مشترک (میر روسیه و UnionPay چین) صادر کنند. علاوه بر این، بانک صنعت و تجارت روسیه (ICB) نیز در حال بررسی امکان صدور کارت از طریق سیستم UnionPay چین است.

سیستم پرداخت میر همچنین در ۱۰ کشور دیگر از جمله ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ونزوئلا قابل استفاده است. به جز هند، روسیه با کشورهای چین، ایران، کره جنوبی، مصر، میانمار، تایلند، امارات، بحرین، آذربایجان و کوبا نیز برای پذیرش این کارت در حال مذاکره است. همچنین سفیر نیجریه در روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که نیجریه و روسیه در حال گفتگو در مورد امکان استفاده از کارت‌های سیستم پرداخت روسی میر در این کشور آفریقایی در جولای ۲۰۲۲ هستند.

ایران در مسیر پیوستن به سامانه ملی کارت پرداخت روسیه

استراتژی توسعه سیستم میر روسیه پس از تحریم‌های اروپا

روسیه سیستم کارت پرداخت ملی خود را در جولای ۲۰۱۴ پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به بهانه الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور ایجاد کرد. کارت‌های میر در دسامبر ۲۰۱۵ راه اندازی شد و استفاده از آن افزایش قابل توجهی در سال میلادی جاری داشته است؛ چراکه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین، اعمال کرده‌اند.

منبع: پیپرز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.