۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۱۸۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

بهرام مردان مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی، تجمیع اطلاعات را کلیدی‌‎ترین اقدام برای مقابله با فرار مالیاتی عنوان کرد و افزود: این امر سال‌هاست که به دلیل مقاومت ذی نفعان به طور کامل محقق نشده است. وجود معافیت‌های مالیاتی گسترده و همچنین نبود محاسبه و برنامه‌ریزی دقیق در امر مالیات ستانی و مقابله با فرار مالیاتی نیز از دیگر دلایل وضع نابسامان موجود است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، هفتمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت مقابله با فرار مالیاتی و نقش عوامل انسانی و سامانه‌ها در این زمینه پرداخته شد.

تجمیع اطلاعات کلیدی‌ترین اقدام در مقابله با فرار مالیاتی است

بهرام مردان مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: در حال حاضر وضعیت فرار مالیاتی در کشور نابسامان است. از دهه ۱۳۶۰ طرح‌های زیادی در حوزه مالیاتی اجرایی شده است اما مسئله تجمیع اطلاعات آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. تجمیع اطلاعات مالیاتی یکی از کلیدی ترین اقدامات برای مقابله با تخلفات و فرارهای مالیاتی است. اما تجمیع اطلاعات و مقابله با تخلفات مالیاتی و غیره، ذی نفعان جدی دارد که گاهی اوقات در دولت‌ها نیز وارد شده‌اند و تلاش کرده‌اند برای نفع شخصی خودشان از تجمیع اطلاعات جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر بحث معافیت‌های مالیاتی گسترده است که حتی به دغدغه مراجع تقلید نیز تبدیل شده است. دولت و مجلس نباید معافیت‌های گسترده و بی قید و شرط به هیچ بخش اقتصادی کشور اعطا کنند و این معافیت‌ها باید کاملا موردی و مبتنی بر شرایط خاص و مقطعی اعطا شود. حتی سیره عملی امیرمومنان (ع) در چهار سال حکومتشان هم اینگونه بوده است.

مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف دیگر نظام مالیاتی ما عدم محاسبه مواردی همچون میزان فرار مالیاتی و شکاف مالیاتی است. کشورهای پیشرفته همچون بریتانیا علاوه بر برنامه‌ریزی برای مقابله با فرار مالیاتی، میزان آن را محاسبه میکنند و برای برنامه‌ریزی‌ها نیز هدفگذاری دقیقی تعیین می‌کنند. در حالیکه در ایران اینطور نیست و ما در برنامه ریزی و محاسبه و هدفگذاری نیز کاستی‌های جدی داریم.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.