۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۵۲۷ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدجواد توکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی، ضمن تاکید بر جنبه‌های تنظیم‌گری پایه‌های مالیاتی مربوط به مالیات بر ثروت گفت: یکی از الزامات هدایت منابع به سمت تولید، وضع مالیات بر ثروت و ایجاد بازدارندگی در انباشت دارایی‌های غیرمولد است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «مالیات بر ثروت؛ مبانی و کارکردها» روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به پایه مالیاتی «مالیات بر ثروت» مورد بررسی قرار گرفت.

مالیات بر ثروت نقش ویژه‌ای در تنظیم‌گری اقتصاد دارد

محمدجواد توکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی، در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت افزایش درآمدهای مالیاتی و استقلال از نفت در بودجه دولت گفت: یکی از جنبه‌های مهم پایه‌های مالیاتی، اثرهای تنظیمی آن‌هاست و جنبه درآمدی آن‌ها کمتر است. برای تحقق این مهم باید از پایه‌های مالیاتی جدید استفاده کنیم که تا به حال در اقتصاد ایران مغفول مانده است. به طور خاص مالیات بر ثروت یا مالیات بر دارایی، در زمینه رفتارسازی بسیار مهم است و جنبه‌های تنظیم‌گری آن بیشتر از جنبه‌های درآمدی است و باید به آن توجه بیشتری شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت توجه به مقوله‌های عدالت و هوشمندی در مالیات گفت: در این زمینه حتما باید به جایگاه مالیات در نظام اقتصادی اسلام توجه کنیم. جایگاه مالیات بر ثروت در نظام اقتصادی اسلام، در احکامی همچون خمس، ذکات و جزیه قابل مطالعه است. خمس مالیات بر درآمد است و به نوعی مالیات بر ثروت نیز محسوب میشود؛ چراکه اگر دارایی افراد، مازاد بر مصرف باشد مشمول مالیات میشود. به این ترتیب در اسلام ابزار خمس با هدف جلوگیری از انباشت ثروت به کار رفته است. ذکات نیز بر مواردی اعمال میشود که میتواند مصداق مالیات بر ثروت باشد. برخی مالیات‌ها در مقابل خدماتی است که دولت ارائه میدهد و برخی حق سائل و محروم است و جنبه حمایتی دارد. به این ترتیب خمس و ذکات نمیتواند مانعی بر پرداخت مالیات به دولت باشد.

مالیات بر ثروت منابع مالی را به سمت تولید هدایت می‌کند

توکلی ضمن اشاره به مزایای متعدد وضع مالیات بر ثروت در کشور گفت: یکی از مهمترین اشکالات در اقتصاد ایران، عدم هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی است. بخشی از این مشکل به نظام بانکی مربوط است اما اگر بخواهیم نظام بانکی اصلاح شود و هدایت منابع به سمت تولید محقق شود، باید ابتدا نظام مالیاتی اصلاح شود و فعالیت‌های غیرمولد از صرفه بیفتد. بنابراین وضع صحیح مالیات بر ثروت ضمن ایجاد بازدارندگی در انباشت دارایی غیرمولد، منابع را به سمت فعالیت‌های تولیدی سوق می‌دهد.

وی افزود: نکته مهم دیگر در اعمال پایه‌های مالیات بر ثروت، تفاوت قائل شدن بین ثروت و دارایی است. این پایه مالیاتی در سال‌های اول بیشتر جنبه درآمدی خواهد داشت و در ادامه جنبه‌های تنظیم گری و رفتارسازی آن بارزتر می‌شود؛ چراکه مردم متناسب با آن رفتار خود را تغییر می‌دهند و از انباشت سرمایه دور می‌شوند.

نقش مهم شهرداری‌ها در اخذ مالیات بر ثروت

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی در بخش دیگری از نشست گفت: شهرداری‌ها میتوانند در اخذ پایه‌های مالیاتی مربوط به مالیات بر ثروت کمک کننده باشند و سهم خوبی از درآمدهای خود را از این طریق کسب کنند. ذی فع شدن شهرداری‌ها در منابع وصولی از این ناحیه و حتی اختصاص تمامی منابع حاصل از آن به شهرداری‌ها میتواند در این زمینه مناسب باشد. مالیات بر زمین‌هایی که در محدوده‌های شهری وجود دارد و امروز بلااستفاده است میتواند اثرات بسیار قابل توجهی بر اقتصاد شهرها داشته باشد؛ خصوصا اگر با ضرایب بالا مشمول مالیات شود. به طور خاص زمین‌های زیادی در محدوده شهرها وجود دارد که مالکین آن‌ها صرفا باهدف کسب سود در آینده آن‌ها را بلااستفاده گذاشته‌اند و به طور مثال باید چنین زمین‌هایی در طول ۵ سال به طور کامل در مالکیت شهرداری‌ها در بیایند و به این ترتیب عرضه زمین در شهرها به شدت افزایش می‌یابد که میتواند در کنترل قیمت‌ها بسیار موثر باشد.

وی در پایان افزود: نکته بسیار مهم اینکه اخذ مالیات بر ثروت به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی نیز نیاز دارد و به طور خاص لازم است مواردی مثل کد پستی محل سکونت افراد اهمیت بیشتری پیدا کند و داده‌های مربوط به نقل و انتقال پول نیز به درستی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته دیگر در زمینه مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی است. در حال حاضر ماشین اقتصاد ایران راننده واحد ندارد و اما فرمان آن دست خیلی هاست؛ درحالیکه در تونلی با سرعت بدون شفافیت اطلاعات به پیش می‌رود. نظام مالیاتی باید با نظام حمایتی هماهنگ باشد و سیاستگذاری آن‌ها در کنار یکدیگر انجام شود. بخشی از مشکلات اجرایی ما در حوزه مالیات نیز به عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها و نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی برمی‌گردد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.