۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۵۲۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

ارزش غذایی بالا، محبوبیت جهانی و اقتصادی بودن تولید گوشت مرغ باعث شده است تا مصرف سالانه این محصول پروتئینی از ۱۰ میلیون تن در سال ۱۹۶۰ به ۱۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ برسد. براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ مرغ تامین کننده نیمی از گوشت مصرفی مردم جهان خواهد شد. در همین راستا شرکت آویاژن به عنوان بزرگترین شرکت اصلاح نژادی در حال بررسی ۴۰ صفت ژنتیکی مرغ است تا بر بهبود عملکردی این پرنده اثرگذار باشد. البته باید به منظور حفظ امنیت غذایی جهان از ایجاد انحصار شرکت‌ها در بخش اصلاح نژاد طیور جلوگیری کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی چند دهه گذشته گوشت‌مرغ به پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین پروتئین دامی در جهان به ویژه در بازارهای در حال توسعه و نوظهور تبدیل شده است. از سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ تولید جهانی مرغ شدیدا افزایش یافته است و آسیا نیز پیشروترین قاره در این مسئله  شناخته شده است.

مصرف سالانه گوشت‌مرغ در جهان از کمتر از ۱۰ میلیون تن در سال ۱۹۶۰ به بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۱۸۰ میلیون تن در سال نیز برسد این روند مصرف گوشت مرغ نشان دهنده‌ی رشد ۱۲۰۰ درصدی مصرف از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۵۰ است.

تا سال ۲۰۳۰ مرغ تامین‌کننده نیمی از گوشت مصرفی مردم جهان می‌شود

همچنین طبق اطلاعات منتشر شده از دولت ایالات متحده نرخ رشد مصرف گوشت مرغ در جهان بیش از ۳ برابر نرخ رشد مصرف گوشت خوک و ۱۰ برابر گوشت گاو بوده است. از سوی دیگر براساس پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۱ درصد از کل گوشت مصرف شده در جهان به گوشت مرغ اختصاص خواهد یافت.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های گوشت‌مرغ که عامل افزایش مصرف این محصول شده است شامل موارد زیر است:

  1. ارزش غذایی بالا
  2. کیفیتی پایدار
  3. عدم محدودیت های مذهبی یا فرهنگی
  4. مقرون به صرفه بودن برای مصرف کنندگان
  5. سودآوری برای تولیدکنندگان

بنابراین محبوبیت جهانی مرغ می‌تواند آن را کلیدی‌ترین محصول برای تامین امنیت غذایی جهان معرفی کند در همین راستا صنعت مرغداری ماموریت تامین نیازهای پروتئینی ۱۰ میلیارد نفر را تا سال ۲۰۵۷ خواهد داشت.

گوشت مرغ کلیدی‌ترین محصول برای تامین امنیت غذایی جهان

از طرفی جان هنریکسن مدیر عامل شرکت آویاژن به عنوان بزرگترین شرکت اصلاح نژادی و تولیدکننده و صادرکننده دو سویه راس و آربوراکرز در سطح جهان، در کنفرانس جهانی طیور در دانمارک اظهار داشت: تحقیقات باعث بهبود راندمان خوراک، سلامت، رفاه و عملکرد مرغ طی سال‌های گذشته شده است؛ تا با وجود افزایش هزینه های خوراک و سوخت همچنان تولید مرغ اقتصادی و سود آورتر نسبت به تولید سایر محصولات پروتئینی باشد.

جان هنریکس ضمن اشاره به ماموریت شرکت آویاژن گفت: ماموریت ما در آویاژن این است که متناسب با افزایش جمعیت جهان امکان تولید و تامین گوشت مرغ مورد نیاز جهان را فراهم کنیم. براین اساس ضمن اصلاح نژاد با ارزیابی بیش از ۴۰ صفت ژنتیکی در مرغ و انتخاب پرندگان سالم با عملکرد بالا و مقاوم در برابر بیماری‌ها در جهت حفظ و تامین امنیت غذایی جهان گام بر می‌داریم.

سیاست انحصاری شرکت‌های اصلاح نژادی می‌تواند تهدید کننده امنیت غذایی باشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فعال جهان در بخش اصلاح نژاد طیور شامل دو شرکت آویاژن و کاپ است که امکان تولید جوجه یک روزه صنعتی مورد نیاز جهان را فراهم کرده‌اند. البته مطالعه تاریخچه شرکت‌های اصلاح نژادی جهان نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های فعال در بخش اصلاح نژاد بسیار بیشتر از این دو شرکت بوده است اما سیاست انحصاری باعث شد تا سهام بسیاری از این شرکت از جمله شرکت اصلاح نژادی هوبارد به شرکت آویاژن واگذار شود.

در همین راستا باید توجه داشت که انحصار بازار به وسیله تعداد اندکی شرکت در جهان، می‌تواند یک نوع عامل تهدید کننده برای امنیت غذایی جهان محسوب شود.

منبع: poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.