۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۹۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد نوری کارشناس مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن اشاره به اینکه کارشناسان مالیاتی درخصوص مزایای سامانه مودیان اتفاق نظر دارند، افزود: هوشمندسازی نظام مالیاتی و تکمیل سامانه‌هایی همچون سامانه مودیان، در نهایت باید به افزایش درآمدهای دولت از طریق اخذ عادلانه مالیات‌ها منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان» روز چهارشنبه ۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

کارشناسان مالیاتی درخصوص مزایای سامانه مودیان اتفاق نظر دارند

محمد نوری کارشناس مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در این نشست گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مزیت‌های متعددی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و از جهت هزینه و فایده طرح بسیار مطلوبی است. اما در عین حال الزاماتی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، در مرحله اجرا اهداف تعیین شده محقق نمی‌شود. تدابیری برای اطلاع رسانی و آموزش به منظور همراهی مودیان از الزامات اجرای این سامانه است که در دستورکار سامان امور مالیاتی قرار دارد. علاوه بر این لازم است شرایطی اتخاذ شود که این قانون در بین مودیان مقبولیت پیدا کند.

وی افزود: اغلب کارشناسان اتفاق نظر دارند که اجرای سامانه مودیان مالیاتی به شفافیت مناسبات اقتصادی و اخذ عادلانه مالیات‌ها منجر می‌شود. در واقع حسابرسی پیشینی و مبتنی بر ریسک به مراتب بهتر از حسابرسی بر اساس ممیز محوری و برآورد مالیات مودیان است. بررسی کشورهایی که اخیرا به دستاوردهایی در حوزه مالیات دست یافته‌اند هم نشان می‌دهد که به طور ویژه از ابزارهای هوشمندسازی در این عرصه به عنوان راه میانبر استفاده کرده‌اند. از این جهت تکمیل سامانه مودیان مورد اتفاق نظر است و تنها بحث درخصوص کیفیت اجرای این قانون است.

هوشمندسازی نظام مالیاتی باید به افزایش درآمدهای دولت منجر شود

نوری ادامه داد: اما چیزی که عمیق تر است اینکه شکاف مالیاتی در کشور بسیار زیاد است و درآمدهای بالقوه مالیاتی در کشور به مراتب بیشتر از میزانی است که امروز از مودیان اخذ میشود. بنابراین باید فرار مالیاتی و شکاف مالیاتی کاهش پیدا کند و این به معنی افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی است. بنابراین یکی از مزایای هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور باید افزایش درآمدهای دولت از طریق اخذ عادلانه مالیات‌ها باشد.

وی در پایان تاکید کرد: بر اساس قوانین سامانه مودیان و مالیات بر عایدی سرمایه، درحال حاضر هیچکدام از این قوانین معطل اجرای قانون دیگر نیست و صرفا قوانین این پایه‌های مالیاتی به شکل هماهنگ با یکدیگر تدوین شده است. بنابراین این اشکال که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه معطل تکمیل سامانه مودیان شده است، وارد نیست.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.