۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۱۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، همایش اقتصاد مقاومتی را بستری برای بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور دانست و افزود: نظام مالیاتی از دو منظر «تامین بودجه دولت» و «تنظیم گری در اقتصاد» نقش موثری در مقاوم سازی اقتصاد کشور دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این همایش محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، همایش را بستری برای بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور دانست و افزود: به طور معمول همایش ها چنین هدفی را محقق نمیکند ولی ما در طول سال‌های اخیر در برگزاری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تلاش کردیم این مهم را محقق سازیم.

وی افزود: بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور در جریان مباحثات بین مسئولین و خبرگان و همچنین طرح‌های سیاستی رخ میدهد که در نشست‌های تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بستر آن فراهم می‌شود. رویکرد اساسی این همایش نیز حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد کشور است. در جریان این همایش گفتمان سازی خوبی با مشارکت رسانه‌ها، خبرگان و مسئولین شکل می‌گیرد. در سنوات اخیر موضوع همایش به بخش‌های مسکن، تجارت، نفت و انرژی و … اختصاص داشت و در هر مورد حدود ۲۰۰ خبر از موضوعات مطرح شده در نشست‌های تخصصی همایش در رسانه‌ها منتشر شد.

«مالیات» ابزار مهم تامین بودجه دولت و تنظیم گری در اقتصاد

امینی رعیا درخصوص اهمیت حوزه مالیات در اقتصاد و به طور خاص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اولین مسئله این است که اگر نظام مالیاتی به درستی کار کند، بودجه دولت باید مبتنی بر مالیات باشد و این مسئله یکی از مهمترین مولفه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور است. اما کارکرد نظام مالیاتی به تامین بودجه دولت محدود نمی‌شود و مسئله تنظیم گری در اقتصاد با استفاده از ابزارهای مالیاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. مقاوم سازی اقتصاد زمانی تکمیل می‌شود که با استفاده از ابزارهای مالیاتی، سرمایه‌ها به سمت‌های مولد سوق داده شوند.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در پایان تاکید کرد: اینکه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با مشارکت دستگاه‌های مربوطه برگزار میشود به این معنی نیست که این همایش یک همایش دولتی یا حاکمیتی است؛ بلکه دلیل آن این است که چنین اقدامی به تحقق اهداف تعیین شده برای همایش، که همان بهبود کیفیت تصمیم گیری دستگاه‌های کشور است، کمک می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه در نشست‌های تخصصی این همایش التزام داریم که یک دیدگاه خاص مطرح نشود و همه اصحاب نظر در حوزه سیاستگذاری کشور و دستگاه‌های اجرایی را مشارکت میدهیم تا حاصل آن کاربردی و قابل اجرا باشد. بعد از همایش نیز اندیشکده اقتصاد مقاومتی اجرای توصیه‌های سیاستی حاصل از آن را از دستگاه‌ها پیگیری میکند. به طور مثال نسخه اولیه طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در سالیان قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد، توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی تدوین شده بود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.