۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۳۱۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر تقویت عدالت اجتماعی با تعرفه‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی، گفت: برای مدیریت مصرف و کاهش یارانه غیرمنطقی پرمصرف‌ها، باید مشترکین پرمصرف هزینه بیشتری بپردازند و در مقابل افرادی که مطابق با الگوی بهینه مصرف می‌کنند، نباید دچار افزایش قیمت شوند.

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکین پرمصرف گاز در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تعرفه گذاری پلکانی برای مشترکین پرمصرف گاز تدبیر خوبی است، کسانی که در برق، گاز و آب مصرف زیادی دارند قطعا باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کنند.

تعرفه گذاری پلکانی راهکار مناسب کاهش یارانه مشترکان پرمصرف

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحقق عدالت اجتماعی از طریق اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در جهت کاهش یارانه مشترکان پرمصرف، اظهار کرد: افرادی که منازل وسیعتری در بالا شهر دارند و در منزلشان امکاناتی چون استخر و جکوزی دارند چه ایرادی دارد هزینه این‌ها را بدهند و اتفاقا تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها دقیقا برای احتساب انرژی مصرفی این مشترکان است و منجر به تحقق عدالت اجتماعی و استفاده همه دهک‌های مصرفی به میزان برابر از یارانه انرژی خواهد شد.

وی ادامه داد: باید حواسمان باشد اتفاقی که با بی‌دقتی در دولت و مجلس توامان برای برخی از صنایع در مورد قیمت انرژی افتاد، اینجا نیفتد. توجه نشد که قیمت سوخت نباید همانگونه که برای صنایع بزرگ اعمال می‌شود برای صنایع کوچک همانند گروه‌های آجرپزی و برخی صنایع کوچک اعمال شود. صنایعی چون فولاد، پتروشیمی و سیمان در تولید تلاش می‌کنند ولی آنها می‌توانند نیروگاه ایجاد کنند و با کارهای زیرساختی سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند.

افراد عادی با مصرف درون الگوی بهینه نباید دچار افزایش قیمت شوند

نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: با توجه به وضع بد اقتصادی و اینکه ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی تولید گاز داشتیم لذا باید با دقت تصمیم‌گیری‌ها را در حوزه انرژی اعمال کنیم. ما نگران بودیم در تابستان برای تامین خوراک نیروگاه‌ها و در زمستان برای گرمایش در بحث گاز دچار مشکل شویم؛ برای همین موضوع، آغاز بهینه‌سازی مصرف فقط مشترکین خانگی که پرمصرف هستند شامل این تعرفه گذاری می‌شوند و افراد عادی با مصرف درون الگوی بهینه به هیچ وجه دچار افزایش قیمت نخواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ایرادی ندارد کسانی که متمول هستند، متناسب با مصرف‌شان قیمت گاز را پرداخت کنند. هرکسی که بیشتر مصرف می کند باید براساس عدالت هزینه واقعی انرژی را بدهد و‌ این به عدالت نزدیکتر است  که با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها این اتفاق خواهد افتاد و کسی که صرفه‌جویی می‌کند و در خانه چند ده متری زندگی می‌کند هزینه انرژی یارانه‌ای دریافت کند. مثل همه دنیا هزینه استفاده از امکانات بیشتر را بدهد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.