۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۷۶۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

محدودیت‌های کشت و افزایش تقاضای ذرت، به عنوان جیره اصلی غذای طیور، باعث رشد قیمت جهانی آن شده و توجهات را به نهاده‌های جایگزین افزایش داده است. در همین راستا دولت آمریکا ۸۵۰ هزار دلار جهت حمایت از تحقیق و توسعه دانه سورگوم پرداخت کرده است. جایگزینی این محصول با ذرت، در جیره جوجه‌های گوشتی و مرغ تخمگذار تا ۷۰ درصد و بوقلمون تا ۵۵ درصد امکان پذیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد دانه ذرت اصلی‌ترین نهاده مورد استفاده در جیره طیور است و به عنوان تامین کننده انرژی در طیور محسوب می‌شود. استفاده از این دانه در صنعت، محدودیت‌های کشت و تقاضای بالای این محصول باعث افزایش قیمت روز افزون ذرت در جهان شده است.

این مسئله باعث ایجاد رقابت‌های جهانی به منظور یافتن جایگزین‌های مناسب ذرت در جیره طیور شده است. تا در نهایت هزینه‌های جیره غذایی مصرفی در طول دوره پرورش طیور کاهش یابد.

سورگوم یکی از محصولات اصلی غلات است که می‌تواند به عنوان جایگزین ذرت در جیره طیور استفاده شود البته وجود ترکیبات خاصی همچون تانن‌ها[۱] می‌توانند اثرات منفی را در طیور ایجاد کنند.

ایالات متحده از تحقیق و توسعه دانه سورگوم حمایت می‌کند

بنیاد تحقیقات مواد غذایی و کشاورزی (FFAR)[۲] در ایالات متحده به منظور تحقیق و توسعه دانه سورگوم و شناسایی ترکیبات موجود در این دانه مبلغ ۸۵۰ هزار دلار به دانشگاه کلمسون پرداخت کرد.

در این راستا دکتر ریچارد بویلز، استادیار زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کلمسون گفت: در پروژه دانه سورگوم ترکیبات موجود در این دانه شناسایی و ارزیابی خواهد شد و هیبرید‌های جدید سورگوم که دارای ارزش افزوده بالا و تانن کمتر هستند ایجاد می‌شود. گام نهایی این پروژه اندازه گیری تاثیرات دانه‌های سورگوم بر روی رشد و عملکرد طیور و همچنین اثرات این دانه بر روی سلامتی دستگاه گوارش طیور خواهد بود.

استادیار زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کلمسون افزود: این پژوهش یک پروژه میان رشته‌ای بین رشته اصلاح نباتات و علوم دامی است تا با توسعه دانه سورگوم بازار پایداری برای ایالات متحده در بازارهای جهانی غلات و محصولات پروتئینی ایجاد شود.

 دانه سورگوم قابلیت ژنتیکی بالا و ارزش تغذیه ای بالا دارد

دکتر جفری روزیچان، مدیر بنیاد تحقیقات موادغذایی و کشاورزی ایالات متحده در خصوص اهمیت تحقیق بر روی دانه سورگوم گفت: مطالعه بر روی دانه سورگوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سورگوم یک محصول مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی است و می‌تواند امنیت غذایی را در سطح جهان تقویت کند. همچنین رشد مصرف سورگوم در جهان به افزایش صادرات این محصول از سوی ایالات متحده نیز کمک می کند چرا این کشور از بزرگترین تولیدکنندگان سورگوم است.

مدیر بنیاد تحقیقات مواد غذایی وکشاورزی ایالات متحده ادامه داد: سورگوم قابلیت های ژنتیکی بالا و ارزش تغذیه ای زیادی داد و یک محصول پر تولید و پر بار محسوب می شود. این دانه نسبت به غلات دیگر به ازای هر هکتار کشت نیاز به بذر کمتری دارد که این مسئله باعث کاهش هزینه‌های تولید کشاورزان خواهد شد.

دانه سورگوم در مقادیر بسیار کمتری نسبت به ذرت در ایالات متحده تولید می‌شود و بدلیل داشتن ترکیبات بالای تانن در گذشته کمتر به عنوان خوراک طیور استفاده می‌شد. اما اخیرا با تحقیقات گسترده بر روی این محصول و تولید سورگوم‌های کم تانن توجهات به این دانه  افزایش یافته است به طوری که امکان جایگزینی سورگوم تا ۷۰ درصد در جیره های جوجه‌های گوشتی و مرغ تخمگذار و ۵۵ درصد در جیره بوقلمون فراهم شده است.

پینوشت:

[۱] تانن‌ها مواد ضد تغذیه‌ای هستند که باعث کاهش عملکرد طیور می‌شوند

[۲] Foundation for Food and Agriculture Research

منابع:

Poultry Feeding Guide

poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.