۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۸۳ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ دسته: مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

برنامه مالیات طلایی سوم با شروع از سال ۲۰۰۵ تا به امروز در کشور چین ادامه دارد. این برنامه ابتدا با یکپارچه سازی تمام اطلاعات سازمان مالیاتی چین و متصل کردن نظام بانکی و گمرکی به سازمان امور مالیاتی چین شروع شد و سپس با راه اندازی صورت حساب الکترونیک به سمت حذف کاغذ از صدور صورت حساب‌های مالیات بر ارزش افزوده حرکت کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نظام مالیاتی کشور چین در دهه ۲۰۰۰ میلادی با عدم یکپارچگی در اطلاعات بیمه، گمرکی و بانکی و عدم وجود صورت حساب الکترونیک مواجه بود. همچنین ادارات مالیاتی استانی نیز شبکه و یکپارچه به یکدیگر نبودند و تجارت بین استانی را با اختلال مواجه کرده بود.

از این رو برنامه سوم مالیات طلایی کشور چین موسوم به GTP III[۱] در اواخر سال ۲۰۰۵ در کشور چین آغاز شد. پس از بررسی‌ و امکان سنجی پیاده سازی برنامه مالیات طلایی سوم، تهیه زیرساخت برای اجرای این کلان برنامه در سال ۲۰۰۶ در دستور کار دولتمردان کشور چین قرار گرفت. بخش بسیار بزرگی از این برنامه در سال ۲۰۱۶ به اتمام رسید اما صدور صورت حساب الکترونیک بر ارزش افزوده کشور چین موسوم به  fapiao تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر افتاد.

مهمترین ماموریت برنامه GTP III یکپارچه سازی اطلاعات مالیاتی است

تا قبل از اجرای برنامه مالیات طلایی سوم ذخیره سازی اطلاعات به صورت جزیره‌ای و غیر یکپارچه انجام می‌گرفت. به معنای دقیق‌تر ارتباط منسجم و برخط با اداره مالیات مرکزی و ادارات مالیاتی مستقر در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها مقدور نبود و عملیات‌های مالیاتی نظیر پرداخت، ثبت، تحلیل و پردازش و انطباق و حسابرسی با تاخیر زمانی و کندی انجام می‌گرفت.

همچنین گمرکات محلی و استانی، ادارات بیمه و تامین اجتماعی و اطلاعات بانکی نیز به صورت برخط و منسجم در دسترس سازمان امور مالیاتی کشور چین موسوم به SAT قرار نداشت و همین امر دخالت حداکثری عامل انسانی در صدور برگه‌های تشخیص و فرار و اجتناب مالیاتی گسترده را موجب شده بود.

با شروع برنامه اصلاحات مالیاتی طلایی سوم تمامی اطلاعات گمرک، بیمه و بانک‌ها به صورت وب سرویس دراختیار SAT قرارگرفت. SAT نیز به کمک رایانش ابری[۲] تمامی مراکز مالیاتی استانی و شهرستانی را به اطلاعات مرکزی خود متصل کرد. این امر موجب ادغام تمامی اداره‌های استانی و شهرستانی با یکدیگر شد و مودیان مالیاتی در تمام شعب ادارات مالیات توان ثبت و پرداخت اظهارنامه‌ها را پیدا کردند.

شعار SAT در این گام از اصلاح عبارت بود از اینکه: «اجازه دهید اطلاعات حرکت کنند و مالیات دهندگان بمانند». به موجب این بروزرسانی در زیرساخت‌ها، امور مالیاتی برای افرادی که به  تجارت بین المللی یا بین استانی مشغول بودند تسهیل شد. همچنین با راه اندازی صورت حساب الکترونیک میزان تخلفات مربوط به صورت حساب‌های تقلبی کاهش یافت.

«اجرای داوطلبانه» مهمترین سیاست اتخاذی چین برای صدور صورتحساب الکترونیک

تا قبل از الکترونیکی شدن Fapiao صورت حساب‌های ارزش افزوده به صورت کاغذی در دسترس بودند. آنها توسط اداره مالیات ایالتی (STA) و شعب محلی آن چاپ، توزیع می‌شدند. هنگامی که یک شرکت می خواهد در چین fapiao صادر کند، ابتدا باید برگه های خالی کاغذ فاپیائو با قالب خاص را از اداره مالیات محلی دریافت کند، اطلاعات تراکنش را روی برگه های fapiao با چاپگر مخصوصی که به آن متصل و کنترل می شود چاپ کند. سپس Fapiao را با مهر اختصاصی که نام صادرکننده و کد شناسایی مالیاتی و سایر اطلاعات لازم را نشان می دهد، مهر و موم کند و برای اداره مالیات ارسال یا بارگذاری کند.

E_Fapiao صورت حسابی است که مودیان مالیاتی چین توسط نرم افزار ویژه GTP3 صادر می‌کنند. این نرم افزار هنگام فروش کالا یا خدمات، اعتبارمالیاتی را برای شخص خریدار به صورت برخط لحاظ کرده و پس از تایید برای شخص خریدار اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود. صورت حساب‌های صادر شده دارای امضای الکترونیک منحصر به فرد هستند و نسبت به صورت حساب‌های کاغذی خاصیت ضد جعل بسیار بالاتری دارند.

دولت چین ابتدا به صورت آزمایشی در چند شهر بزرگ نسبت به پیاده سازی این کلان طرح اقدام کرده است. همچنین صدور صورت حساب الکترونیک در بسیاری از شهرها همچنان به صورت اختیاری انجام می‌شود. در واقع دولت چین برای پیاده سازی این طرح بزرگ، تدریجی بودن را اصل و مبنای پیشبرد برنامه قرارداده است.

منبع:

ماهنامه اقتصادی China Briefing

Tax Dispute Solutions in China By William Zhang

Golden Tax System Phase III China’s “Internet +Tax” Era Opening September 2016 

The Development and Improvement of China’s Golden Taxation Project

The impact of tax enforcement on corporate investment efficiency: evidence from the tax administration information system

The Influence of “Golden Tax Third Period” on Enterprise Tax-related Services

Can government improve tax compliance by adopting advanced information technology? Evidence from the Golden Tax Project III in China

Tax enforcement and corporate donations: evidence from Chinese ‘Golden Tax Phase III’

پی نوشت:

[۱] Golden Tax Program/Service

[۲] رایانش ابری به‌معنای ارائه سرویس‌های محاسباتی مانند سرورها، فضای ذخیره‌سازی‌، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها، نرم‌افزارها، تجزیه‌و‌تحلیل‌ها و اطلاعات ازطریق اینترنت برای ارائه نوآوری سریع‌تر و منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس زمان است. درواقع، شرکت‌ها و نهادها به‌جای داشتن زیرساخت‌های محاسباتی یا مراکز داده خود، می‌توانند با استفاده از سرویس‌های ابری، یا هرچیزی از برنامه‌های کاربردی گرفته تا فضاهای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.