۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۷۱ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی
۰

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا، در برنامه جهان آرا، ضمن اشاره به بحران انرژی پیش روی اروپا و وقوع خشکسالی گفت: افزایش هزینه‌ها موجب شده مردم اروپا توان تامین غذا و انرژی کافی به طور همزمان را نداشته باشند. علی علیزاده کارشناس مسایل سیاسی نیز با اشاره به این نکته که تامین انرژی اروپا در «زمستان سرد» پیش رو یک چالش جدی است، افزود: روسیه توانسته گسل‌های موجود میان کشورهای اروپایی را باز کند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی نرخ تورم بخش انرژی اتحادیه اروپا را به بالای ۴۰ درصد افزایش داده است و موجب شده نرخ تورم عمومی نیز در آستانه دو رقمی شدن قرار بگیرد. در این راستا برنامه تلویزیونی جهان آرا در تاریخ دوشنبه ۱۴ شهریور به موضوع «بحران انرژی پیش روی اروپا» اختصاص داشت. ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و علی علیزاده کارشناس مسایل سیاسی مهمان این قسمت از برنامه بودند.

مردم اروپا بین تامین غذا و پرداخت قبض‌های انرژی باید یکی را انتخاب کنند

ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در ایتالیا در ابتدای برنامه گفت:  اروپایی‌ها فکر می‌کردند می‌توانند مسئله جنگ اوکراین را در کوتاه‌مدت حل کنند ولی ۶ ماه گذشته و کاری انجام نشده است. خشکسالی بی سابقه در اروپا نیز بر مشکلات این کشورها افزوده است. بحران دیگر، ارتباط با روسیه و مسئله انرژی است.

وی ادامه داد: ایجاد شکاف بین کشورهای اروپایی توسط دولت ترامپ شروع شد و با آمدن بایدن، به شکل دیگری ادامه یافت. بازنده اصلی جنگ اوکراین، مردم این کشور و سپس مردم سراسری اروپا هستند؛ تازه هنوز فصل سرما شروع نشده است. اقتصادهای اروپایی مثل آلمان، اقتصاد اجتماعی هستند و طبقات متوسط توسعه یافته‌اند بنابراین سریعا تاب‌آوری‌شان را از دست می‌دهند. مردم اروپا می‌گویند بین تامین غذا یا پرداخت قبض‌های انرژی باید یکی را انتخاب کنیم.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا افزود: به نظر من، پیروز جنگ اوکراین، روسیه است و بعد آمریکا، ولی پیروزی آمریکا موقتی است. پوتین سقف قیمتی اروپایی‌ها را هم قبول نکرده و تهدید به قطع گاز هم کرده است. آمریکا برای حفظ مختصر پیروزی ابتدایی خود یعنی وابسته کردن اروپا به ناتو قطع رابطه آنها با روسیه، یک دستاورد دیگر مثل برجام و سوخت‌رسانی به اروپا از مسیر ایران است.

ظهره‌وند اضافه کرد: گزارش معتبری را دیدم که سرزمین بعدی برای استقرار صهیونیست‌ها، اوکراین بوده و زلنسکی هم در همین راستا حرکت می‌کرد؛ بر این اساس رژیم صهیونیستی را پشت صحنه جنگ اوکراین می‌توان دید. قدرت ژئوپلیتیکی ایران بسیار بالاست و آمریکایی‌ها نیازمند این ظرفیت هستند. اروپای مستقل از آمریکا به نفع ایران است، چیزی که الان وجود ندارد. کشورهای اروپایی در مذاکرات برجام، فقط دورچین ظرف اصلی یعنی ایران و آمریکا هستند.

وی با اشاره به احتمال جدایی اروپا و آمریکا گفت: این گسل‌ها در خود آمریکا هم ایجاد شده است. برگزیت محصول پیش‌بینی باکینگهام در مورد وضعیت ترامپ بود ولی تداوم اتفاقات آمریکا، می‌تواند این شکاف‌ها را توسعه دهد. باید خودمان را از تنهایی استراتژیکی خارج کنیم البته با بازی برد – برد؛ مثلا عضویت ایران در بریکس و پیمان شانگهای. البته با اروپا هم باید کار کرد و اروپایی‌ها هم به این مسئله می‌رسند.

روسیه توانسته گسل‌های موجود میان کشورهای اروپایی را باز کند

در ادامه برنامه علی علیزاده تحلیلگر مسائل سیاسی در تماس اینترنتی گفت: «زمستان سرد» فقط بحث سرما نیست، بحث انرژی است؛ در آلمان بحث از سقوط تولید ناخالص داخلی مطرح شده است. بسیاری از شرکت‌ها در آلمان مجبور به توقف فعالیت شده‌اند و در انگلیس هم احتمال قطعی چهار روز مداوم گاز می‌رود.

وی افزود: گفته می‌شود قیمت گاز در آلمان طی چند ماه آینده تا ۲۴۱۹ درصد افزایش خواهد داشت، یعنی ۲۴ برابر. در انگلیس هم اعتماد به نفس عمومی به شدت کاهش یافته است، مردم می‌گویند باید یا خودمان را گرم کنیم یا غذا بخوریم. عده‌ای هم اعلام کرده‌اند قبوض برق و گاز را پرداخت نمی‌کنند.

علیزاده بیان داشت: قیمت گاز و انرژی پیش از این بحران هم در انگلیس بالا بوده و کسانی که به این کشور می‌آیند احساس می‌کنند در زمستان باید سه پلیور بپوشند و حالا هم قرار است دوباره قیمت گاز هشت برابر شود و وضعیتی آخرالزمانی به وجود می‌آید.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: روسیه عملا موفق شده گسل‌های موجود میان کشورهای اروپایی را باز کند. کشورهایی که کمتر در قالب اتحادیه اروپا منتفع شده بودند، حالا می‌گویند چرا باید هزینه مقابله با روسیه را بپردازیم؟ فرانسه و انگلیس در خوش خیالی واردات گاز از الجزایر هستند.

علیزاده خاطرنشان کرد: اروپا از سال ۱۹۴۵ ذیل آمریکا تعریف شده و حتی امنیت خودش را به ایالات متحده برون‌سپاری کرده است، آن وقت چطور گروهی در داخل، در خوش خیالی حمایت اروپا از ایران بوده و هستند؟

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.