۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۸۱۲ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای نام نویسنده: احسان امیدی
۰

دولت جدید ژاپن رویکرد متفاوتی نسبت به توسعه انرژی هسته‌ای اتخاذ کرده و اعلام کرده است که قصد دارد توسعه نسل‌های جدید رآکتورهای هسته‌ای، بازگرداندن نیروگاه‌های غیرفعال به مدار تولید برق و افزایش زمان مجاز فعالیت نیروگاه‌های قدیمی را در دستورکار قرار دهد. شبکه برق ژاپن به کشورهای همسایه متصل نیست و این کشور از منابع داخلی تولید انرژی همچون نفت، گاز و زغال سنگ بی‌بهره است و از این رو برای افزایش تولید انرژی در کنار کاهش وابستگی به خارج، چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید بیشتر برق هسته‌ای ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع حادثه فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، این کشور به طور جدی ظرفیت ناوگان هسته‌ای خود را کاهش داد. در آن زمان برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای فعال، کنار گذاشته شدند و احداث نیروگاه جدید نیز از دستورکار خارج شد. اما تحولات اخیر شامل توسعه نسل‌های جدید نیروگاه‌های هسته‌ای که به مراتب امن تر هستند از یک سو و افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی از سوی دیگر، بار دیگر این اقتصاد بزرگ شرق آسیا را به سمت توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای و افزایش سهم آن‌ها از تولید برق سوق داده است.

برنامه ژاپن برای فعال کردن نیروگاه‌های هسته‌ای غیرفعال

وقوع زمین لرزه و بعد از آن سونامی که به حادثه اتمی نیروگاه فوکوشیما منجر شد، موجب شد دولت ژاپن بسیاری از نیروگاه‌های فعال را به حالت غیرفعال درآورد. اما به تازگی مقامات این کشور و به طور خاص فومیو کیشیدا نخست وزیر جدید ژاپن، اعلام کرده‌اند که بار دیگر توسعه نسل‌های جدید نیروگاه‌های هسته‌ای را در دستورکار دارند و نیروگاه‌های غیرفعال شده را نیز بار دیگر به مدار تولید باز می‌گردانند.

علاوه بر این مقامات ژاپنی اعلام کرده‌اند که دوره فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای را نیز از حدود ۶۰ سال کنونی افزایش خواهند داد و زمان تعطیلی نیروگاه‌ها را در محاسبه زمان فعالیت در نظر نمی‌گیرند. این تدابیر موجب می‌شود نیروگاه‌های هسته‌ای فعلی ژاپن سال‌های به مراتب بیشتری اجازه فعالیت داشته باشند.

تغییر رویکرد دولت ژاپن نسبت به انرژی هسته‌ای

رویکرد دولت جدید ژاپن در توسعه نسل‌های جدید رآکتورهای هسته‌ای، باز گرداندن نیروگاه‌های غیرفعال به مدار تولید برق و افزایش زمان مجاز فعالیت نیروگاه‌های قدیمی، یک تغییر جدی در سیاست این کشور در قبال انرژی هسته‌ای و تولید برق از این منبع محسوب می‌شود.

کیشیدا همچنین به دولت خود دستور داده است یک مطالعه با هدف افکار سنجی مردم ژاپن نسبت به توسعه مجدد انرژی هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای انجام و نتایج آن را تا پایان سال جاری میلادی در اختیار وی قرار دهند. پس از وقوع حادثه فوکوشیما، افکار عمومی مردم نیز با توسعه انرژی هسته‌ای مخالف بود اما در سال‌های اخیر و به دلیل حرکت کشورها به سمت انرژی‌های پاک و افزایش قیمت انرژی، دولت این کشور انتظار دارد افکار عمومی نیز در این زمینه تعدیل شده باشد.

احتمال خاموشی در زمستان بدون نیروگاه‌های هسته‌ای

برنامه دولت ژاپن کاهش وابستگی به واردات انرژی‌های فسیلی همچون نفت و گاز و حرکت به سمت تولید بیشتر انرژی‌های پاک است و در این مسیر انرژی هسته‌ای نقشی بی بدیل را ایفا می‌کند. علاوه بر این ژاپن در ماه‌های اخیر با کمبود عرضه انرژی مواجه است و بدون بازگرداندن نیروگاه‌های هسته‌ای غیرفعال به مدار تولید، امکان وقوع خاموشی و سهمیه بندی برق در ماه‌های زمستان وجود دارد.

شبکه برق ژاپن به کشورهای همسایه متصل نیست و این کشور از منابع داخلی تولید انرژی همچون نفت، گاز و زغال سنگ بی‌بهره است و از این رو برای افزایش تولید انرژی در کنار کاهش وابستگی به خارج، چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید بیشتر برق هسته‌ای ندارد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.