۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۰۸۱ ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۱

در شرایطی که زیان انباشته بانک آینده به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده، تنها راه کاهش زیان این بانک افزایش تورم بخش املاک و در نتیجه رشد قیمت دارایی‌هایی همچون ایرانمال است. در آخرین ارزشگذاری ایرانمال، برآورد قیمت آن با ۶۳ درصد افزایش به بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در صحت آن تردیدهایی وجود دارد.

مسیر اقتصاد/ چنانچه در مطالب قبل گفته شد، میزان زیان انباشته بانک آینده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۴۰ برابر سرمایه نظارتی این بانک است. دلیل اصلی این حجم از انباشته زیان را باید در الگوی نامطلوب بانک آینده در خلق پول و اعطای تسهیلات جستجو کرد. بر اساس صورت‌های مالی، بانک آینده از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است.

زیان انباشته بانک آینده به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید

به این ترتیب بانک آینده در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۷ هزار میلیارد تومان از عملیات بانکی متضرر شده است. ضرر بانک آینده در عملیات بانکی دلیل اصلی زیان انباشته بالای این بانک محسوب می‌شود که به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده و در هر روز بیش از به ۱۵۰ میلیارد تومان بر آن افزوده میشود.

نیمی از سود پرداختی بانک آینده به سپرده‌گذاران موهومی است

اعطای تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه برای ساخت و خرید ملک

بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک آینده، این بانک تا به حال ۱۰۰ برابر سقف قانونی به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات پرداخت کرده است که اغلب آن‌ها به دلیل اینکه یک کسب و کار تولیدی و مولد نیستند، امکان بازپرداخت اقساط وام را ندارند و بانک نیز صرفا با استمهال تسهیلات، از معوق شدن آن جلوگیری می‌کند.

بانک آینده ۱۰۰ برابر سقف قانونی به اشخاص مرتبط تسهیلات داده است

در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد تسهیلات بانک آینده به شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخت می‌شود که عمدتا دارایی آن‌ها املاک و مستغلات است و دارایی آن‌ها با افزایش تورم بخش املاک رشد می‌کند.

تجدید ارزیابی ایرانمال تنها امید بانک آینده

در این میان مهمترین شرکت زیرمجموعه بانک آینده، شرکت ایرانمال است که صاحب این سازه بزرگ در غرب تهران محسوب می‌شود و بدون درآمدزایی مولد در طول سال، تنها در پایان هر سال بر ارزش اسمی آن افزوده می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش ارزشگذاری ایرانمال، این سازه بزرگ بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد تومان قیمتگذاری شده است. این درحالیست که پیش از این ایرانمال در حدود ۱۱۸ هزار میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود و در این نوبت ارزش اسمی آن بیش از ۶۳ درصد افزایش یافته است.

بانک آینده ذی نفع بزرگ افزایش تورم بخش املاک

بسیاری معتقدند ارزشگذاری ایرانمال به مراتب بیشتر از حد معمول انجام شده است و به نظر می‌رسد در حال حاضر این سازه بزرگ در مجموع کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش داشته باشد؛ اما فارغ از این مسئله الگوی عملکرد بانک آینده است که لازم است به سرعت متوقف شود. وظیفه بانک‌ها در اقتصاد، به طور طبیعی تجهیز منابع خرد برای اعطای تسهیلات به بخش تولید است و انتظار می‌رود از محل اختلاف نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌ها، کسب درآمد کنند. در واقع هرگونه فعالیت دیگر از جمله خرید گسترده ملک یا ارز از سوی بانک‌ها و کسب سود از این محل، با وظیفه آن‌ها در اقتصاد سازگاری ندارد.

در حال حاضر الگوی عملکرد بانک آینده و استفاده نامطلوب از قدرت خلق پول و اعطای تسهیلات، این بانک را به بزرگترین ذی نفع افزایش تورم بخش املاک تبدیل کرده است و در واقع این بانک برای جبران فعالیت زیان ده خود هیچ راهی جز بیش ارزشگذاری املاک و مستغلات خود ندارد. بنابراین از بانک مرکزی انتظار می‌رود قدرت خلق پول چنین بانک‌هایی که به جای کسب سود از فعالیت بانکی، از خرید و نگهداری املاک به دنبال جبران زیان خود هستند، را محدود کند تا شرایط برای کاهش تورم بخش املاک فراهم گردد.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. منبع فساد حالا بانک مرکزی این کار را می کند نععععع ای خدا

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.